GVB


Persbericht
Postbus 2131 2 maart 2006 1000 CC Amsterdam T 020 4605847

www.gvb.nl

Meer reizigers GVB in 2005
Op donderdag 2 maart bracht het GVB haar jaarverslag over 2005 uit. In 2005 is het aantal reizigers met 2,5% gestegen ten opzichte van 2004. Daarmee is de dalende trend van de afgelopen jaren gekeerd. Het GVB sloot 2005 af met een positief resultaat van 10,3 miljoen. Dit werd bereikt door hogere opbrengsten uit de verkoop van vervoerbewijzen en de grotere kostenreductie door efficiencymaatregelen. De ongedeelde concessie 2006 ­ 2011 is in het verslagjaar door de opdrachtgever ­ het Regionaal Orgaan Amsterdam ­ aan het GVB gegund.

Bedrijfsresultaten
Het GVB sloot 2005 af met een positief resultaat van 10,3 miljoen. De verlaging in 2005 van contractopbrengsten voor de exploitatie van het openbaar vervoer met bijna 7 miljoen is ruim gecompenseerd door de hogere opbrengsten uit vervoerbewijzen. Dit, gecombineerd met de hogere opbrengsten voor het meerjaren vervangingsplan van de metro-infrastructuur, zorgde per saldo voor een stijging van de netto-omzet uit de kernactiviteiten. De vergroting van het eigen vermogen gecombineerd met een afname van de langlopende schulden hebben de solvabiliteitspositie van het GVB in 2005 verder verbeterd.
Contract
In juli hebben opdrachtgever het ROA (Regionaal Orgaan Amsterdam) en het GVB het contract getekend voor de (ongedeelde) concessie 2006 ­ 2011. Het contract betreft de exploitatie van het openbaar vervoer, de sociale veiligheid en het beheer en onderhoud railinfrastructuur. Marktconformiteit was één van de criteria van het ROA voor de onderhandse gunning van de concessie 2006 ­ 2011.
Productiviteit
Het arbeidsverzuim daalde in 2005 verder naar 10,5%. Daarmee is in drie jaar tijd het verzuim met 5 procentpunten teruggedrongen. Door het dalende verzuim verbeterde de productiviteit. Ook nieuwe reorganisaties, optimalisering van bedrijfsprocessen en roosterverbeteringen maakten het GVB productiever.
Reizigers
Door promotiecampagnes voor onder meer de nachtbus en de 24-, 48- en 72-uurskaarten en samenwerking met congressen en theaters is het aantal Amsterdamse vervoerbewijzen met 11,4 % gestegen.
Op het gebied van reizigersinformatie zijn omgevingsplattegronden op haltes geplaatst, de lijnennetkaart is bij de conducteur verkrijgbaar en er werden informatiecampagnes gehouden voor

Datum 2 maart 2006 Pagina 2 van 2

geplande wijzigingen. De website werd 50% meer bezocht dan het jaar ervoor. Reisinformatie bij ongeplande wijzigingen (door calamiteiten) vergt meer aandacht. Voor 2006 heeft het verbeteren van de reisinformatie prioriteit.
De kwaliteitsbeleving van de klant gaat in zijn totaliteit onvoldoende vooruit. Verbeterprogramma's voor kwaliteitsaspecten die onvoldoende scoren werden in 2005 voorbereid en ingezet. Veilig en schoon
De veiligheid in het openbaar vervoer verbeterde. Er werden 15,7% miljoen reizigers gecontroleerd; 2 miljoen meer dan het jaar ervoor. Het aantal incidenten daalde van 4.602 in 2004 naar 4.351 in 2005. Ook het gevoel van veiligheid, zowel bij reizigers als medewerkers verbeterde. Door de komst van de Observatie en Communicatie Centrale is het cameratoezicht in de metro verbeterd. Na de terreuraanslagen in Londen in juli 2005 onderneemt het GVB gerichte acties naar medewerkers en reizigers.
Voor het schoonhouden van de voertuigen en stations is extra inspanning geleverd. Met name de graffiti op metrotreinen zorgde voor veel vervuiling. In het kader van het project 'Schoon en Heel' werden twee metrostations (Waterlooplein, Reigersbos) opgeleverd.