Time : 2:21:15 PM
Date : Thursday, March 02, 2006
Sender Name: Intrum Justitia

Een op vier uitbestede B-to-B vorderingen raakt niet betaald omwille van een faillissement.

Meer dan een op vijf facturen wordt te laat betaald omwille van financiële problemen.

Gent, 2 maart 2006 - Recent eigen onderzoek van Intrum Justitia België, Europees en Belgisch marktleider op het gebied van debiteurenbeheer, uitgevoerd bij Belgische bedrijven die zelf een openstaande vordering hebben lopen, wijst uit dat te late betalingen van klanten een belangrijke reden zijn om zelf facturen niet tijdig te betalen. "Bedrijven moeten beter uitkijken met wie ze in zee gaan en moeten sneller en meer doortastende actie ondernemen in het geval van onbetaalde facturen, zeker nu weer blijkt dat het aantal faillissementen in België weer dramatisch stijgt.", zegt Robin Vieveen, Managing Director van Intrum Justitia. Driehonderd Belgische bedrijven werden tijdens de maand januari 2006 bevraagd naar de reden waarom zij een openstaande factuur niet betaalden.

Redenen van niet-betaling

Een faillissement van een klant is de belangrijkste reden waarom bedrijven hun facturen niet betaald krijgen (24% van de onderzochte gevallen). "Deze cijfers tonen het belang van tijdig reageren aan. Laat een openstaande vordering niet aanslepen, maar neem onmiddellijk contact met de klant. Daarnaast is het cruciaal om na te gaan met wie men in zee gaat. Niet elke klant is een goede klant, en zelfs goede cliënten kunnen in financieel zwaar weer terechtkomen. Strikte controle en opvolging is dus van levensbelang", zegt Robin Vieveen, Managing Director Intrum Justitia.

De tweede reden van te laat betaalde facturen zijn financiële problemen omwille van het moeten wachten op betalingen van eigen klanten (22%). Bedrijven met weinig financiële reserves geraken snel in de problemen door laattijdige betaling van hun facturen. Indien dit gebeurt bij verschillende klanten leidt dit snel tot een faillissement.

De derde reden die Intrum Justitia kan constateren bij de zakelijke debiteuren is onwil (15%). Het is een welbepaalde strategie van vele bedrijven om hun facturen zo laat mogelijk of niet te betalen. Veel verschillende redenen kunnen onder deze noemer "onwil" worden ondergebracht:

- "ik weet van niets"

- "ik heb nog geen opdracht gekregen van mijn baas om te betalen"
- "ik zal het nakijken, maar deze factuur zegt met niets"
- "ik zal het nakijken, maar niet nu, ik heb geen tijd"
- "ik ken dat bedrijf niet"

- "dat zijn engagementen aangegaan door een ex-medewerker".

Het tijdig versturen van herinneringsbrieven kan uiteraard helpen om deze excuses te vermijden. Hoe meer tijd er tussen factuur en herinnering zit, hoe meer de debiteuren de gelegenheid hebben om de factuur te "vergeten". Hoe ouder de onbetaalde factuur, hoe kleiner de kans wordt dat er nog geïnd kan worden.

Negen procent van de ondervraagde bedrijven beweert de openstaande vordering in kwestie reeds betaald te hebben. Meestal is dat jammer genoeg niet gebeurd...…

Vaak worden facturen niet betaald omdat het facturatiebedrag verkeerd was (of alleszins dat beweert de ontvanger van de factuur - 7%). En ook 5,5% van de bedrijven zegt de factuur niet ontvangen te hebben (en ook de twee à drie herinneringen die daarna zijn gevolgd). 4% is in onderhandeling met de leverancier omwille van een foute of slechte levering van de goederen in kwestie.

Bij het onderzoek bleek dat het slechts in 2% van de gevallen over fraude gaat. Ook betwistingen komen niet zo heel veel voor (3%). De vakantie van boekhouders is een reden voor niet-betaling voor 2% van de ondervraagde bedrijven.

De banken blijven verassend genoeg buiten schot. Slechts een half percent van de ondernemingen claimt dat de factuur niet betaald is geraakt door een fout van de bank.

Onderstaande verklaringen kunnen tot de meer originele worden gerekend:

- De hond heeft de post opgegeten.

- De kinderen van de directeur hebben op de computer gespeeld en daardoor was het hele betaalsysteem ineens weg.

- Ik heb per ongeluk de brief met de bankgegevens en jullie telefoonnummer in de open haard gegooid.

Profiel van de ondervraagde bedrijven met een openstaande vordering

Het zijn vooral de kleinere en middelgrote bedrijven die met openstaande vorderingen te maken hebben. 70% van de ondervraagde bedrijven tellen 0 à 10 werknemers; gevolgd door de bedrijven met 11 tot 55 medewerkers (26,5%); de grotere bedrijven (3,5%) betalen blijkbaar hun rekeningen stipter.

In bijna 50% van de ondervraagde bedrijven met een openstaande vordering ging het om de levering van goederen. Diensten zijn goed voor 40%, transport voor 10%.

De gemiddelde bedragen zijn in vele gevallen niet zo heel hoog (0 -
1.000 euro in 46% van de gevallen; 1.000 à 5.000 euro in 44% van de gevallen), maar vaak blijft het niet bij een openstaande vordering per bedrijf. Het is vooral de opeenstapeling van meerdere niet-betaalde facturen die de ondernemingen in de financiële problemen brengen. Vooral de KMO's zijn de grootste slachtoffers van de wanbetalers. Zij zijn kwetsbaarder dan grote bedrijven, omdat zij vaak minder financiële reserves hebben en vaker afhankelijk zijn van een kleinere groep klanten.

Over Intrum Justitia
Intrum Justitia is Europees marktleider op het gebied van debiteurenbeheer. De onderneming is genoteerd aan de Stockholm Beurs. Door middel van uitmuntend relatiebeheer en het bieden van totaaloplossingen op het gebied van debiteurenbeheer, wil Intrum Justitia de cashflow en lange termijn winstgevendheid van opdrachtgevers structureel optimaliseren. In Europa heeft Intrum Justitia een marktaandeel van 35% en 2900 medewerkers in 22 landen. De omzet in 2005 bedroeg 304 miljoen Euro, voor 70% op de consumenten- en 30% op de business-to-businessmarkt.

Bijlage is eveneens beschikbaar op www.pressreleases.be.

Voor alle bijkomende informatie over de onderneming, kan u de website raadplegen: www.intrum.be.

Voor alle bijkomende informatie:
Intrum Justitia - Robin Vieveen - Martelaarslaan 53 - 9000 Gent - Tel.: 09/218 90 94 - Fax: 09/218.90.51 - E-mail: r.vieveen@intrum.com

URL: http://www.intrum.be
Picture: (None)
Attachments: intrum-justitia_20060302_084720_76_Att_1.doc