Supermarktstrijd raakt resultaat Grolsch 2005

Koninklijke grolsch n.v.

Koninklijke Grolsch N.V. PERSBERICHT

Supermarktstrijd raakt resultaat Grolsch 2005

Koninklijke Grolsch N.V. heeft over 2005 een netto winst gerealiseerd van Euro 18,0 miljoen (2004: Euro 20,6 miljoen). De netto winst bevat niet de opbrengst uit de oude Enschedese brouwerij, waarvan de verkoop in 2006 zal plaatsvinden. Tegenvallende handelskortingen voortvloeiend uit de supermarktstrijd werden gedeeltelijk gecompenseerd door belastingmeevallers in de tweede helft van het jaar.

Financiële resultaten

- Positieve effecten op de omzet gingen uit van de acquisitie van drie drankenhandels in Nederland en de acquisitie van de exclusieve distributierechten voor Leeuw-bier in de Nederlandse horeca boven de grote rivieren (totaal acquisitie-effect Euro 11,3 miljoen) en voorts van volumegroei in de internationale markten behoudens het Verenigd Koninkrijk. Daling van de Nederlandse biermarkt, hogere handelskortingen en daling van de afzet in het Verenigd Koninkrijk hadden een negatief effect op de omzet. De omzet over 2005 bedroeg Euro 312,3 miljoen (2004: Euro 314,8 miljoen).

- De som der bedrijfslasten exclusief afschrijvingen over 2005 steeg van Euro 271,2 miljoen in 2004 naar Euro 273,9 miljoen in 2005. De bedrijfslasten namen toe door stijging in de kosten vanwege genoemde acquisities en door het verhogen van de marketinginspanningen met het oog op groei en verdere versterking van het merk. Gedeeltelijke compensatie ging uit van een eenmalige pensioenbate, van efficiencies gerealiseerd met de nieuwe brouwerij en van lagere kosten van grondstoffen en materialen door inkoopvoordelen en eerder genoemde volumedaling.

- Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (EBITDA) over 2005 kwam uit op Euro 54,9 miljoen (2004: Euro 58,3 miljoen). De afschrijvingen bedroegen in 2005 Euro 29,7 miljoen tegen Euro 26,2 miljoen in 2004. De stijging is voornamelijk toe te schrijven aan verdere ingebruikname van de nieuwe brouwerij (effect Euro 2,5 miljoen).
- Het bedrijfsresultaat over 2005 bedroeg Euro 25,2 miljoen (2004: Euro 32,1 miljoen).
- De effectieve belastingdruk kwam in 2005 uit op 20,5% door enerzijds verlaging (vanaf 1 januari 2006) van het Nederlandse vennootschapsbelastingtarief, en de daaruitvolgende verlaging van de bestaande belastinglatenties, en anderzijds de toekenning van een aanvullende belastingfaciliteit gerelateerd aan de bouw van de nieuwe brouwerij in de tweede helft van 2005.

- Over 2005 is een netto winst gerealiseerd van Euro 18,0 miljoen, een daling met 12,7% ten opzichte van 2004 (2004: Euro 20,6 miljoen). Het netto koerseffect verklaart circa Euro 0,8 miljoen van de daling.

- De winst per aandeel is uitgekomen op Euro 1,06 (2004: Euro 1,22).
- Grolsch stelt voor om voor de dividendbepaling de pay-out-corridor van 40% tot 45% van de netto winst los te laten. Grolsch stelt voor het dividendbeleid zo te wijzigen, dat als doel geldt een geleidelijke positieve ontwikkeling van het dividend per aandeel te realiseren. Een en ander met inachtname van de resultaatontwikkeling op de middellange termijn, de vrije kasstroom en het handhaven van gezonde financieringsverhoudingen. Vooruitlopend op deze beleidswijziging stelt Grolsch voor om over 2005 een dividend uit te keren van Euro 0,63 per aandeel, een stijging van 7% ten opzichte van 2004 (2004: Euro
0,59). Het aantal dividendgerechtigde aandelen per 31 december 2005 bedraagt 16.921.507 en is ongewijzigd ten opzichte van 31 december 2004.

- De vrije kasstroom bedroeg in 2005 Euro 8,2 miljoen positief en werd gedrukt door de laatste investeringen in de bouw van de nieuwe brouwerij en door een negatieve mutatie in het werkkapitaal, verklaard uit de acquisities in Nederland en andere, niet aan de handelsactiviteiten gerelateerde, mutaties.

Gang van zaken

- Wereldwijd bedroeg het totaal verkochte volume aan bier (eigen merken en bieren onder exclusieve distributierechten) in 2005 3,3 miljoen hectoliter (2004: 3,4 miljoen hectoliter). De verkoopvolumes zijn voor circa 50% gerealiseerd in Nederland, voor circa 30% in het Verenigd Koninkrijk en voor circa 20% op de overige internationale markten.
- Grolsch heeft in Nederland volume- en marktaandeelgroei gerealiseerd in de horeca, terwijl in het supermarkt- en slijterijkanaal enig marktaandeelverlies is geregistreerd. Gecombineerd resulteerde dit in een vrijwel gelijk gebleven marktaandeel, op een Nederlandse biermarkt die met 1,5% tot 2,0% afnam. In 2005 zijn belangrijke initiatieven ontplooid, waaronder de lancering van de reclamecampagne 'Bier op z'n Grolsch', de introductie van Grolsch Premium Blond en Grolsch Premium Weizen en de toetreding tot de PerfectDraft-samenwerking. Gedurende 2005 was de supermarktoorlog een dominante factor en liet zich voor Grolsch rechtstreeks voelen in de vorm van door de retail bedongen hogere handelskortingen.

- Bij een bovendien verbeterde marge is de internationale afzet in 2005 gestegen met ruim 10%. Uitzondering op deze sterk positieve ontwikkeling vormt alleen de afzet van het in het Verenigd Koninkrijk lokaal in licentie gebrouwen bier.
- Verscherping van de prijsconcurrentie en de daarin bewust gehanteerde terughoudendheid heeft, in combinatie met het in algemene zin matig presteren van het premium-lager-segment, geleid tot een significante volumedaling in het Verenigd Koninkrijk. De marketinginspanningen zijn in 2005 op peil gehouden en drukken het vertrouwen uit dat Grolsch en joint-venture-partner Coors Brewers Ltd. onverkort hebben in verdere groei van het Grolsch-merk in het Verenigd Koninkrijk.
- Na opening van de nieuwe brouwerij en sluiting van de oude brouwerij in Groenlo in 2004, is in 2005 conform plan ook de oude brouwerij in Enschede-Noord gesloten. Hiermee is de verhuizing voltooid en is het investeringsprogramma afgesloten binnen het budget van Euro 277 miljoen.

Vooruitzichten voor 2006

- Vervroegde aanvang alliantie met Anheuser-Busch
Met de afwikkeling van de samenwerking met USB, en de daarmee van 1 januari 2007 naar 1 april 2006 verschoven aanvang van de alliantie met Anheuser-Busch betreffende de import, verkoop, marketing en distributie van Grolsch-bier in de Verenigde Staten, zijn eenmalige transitiekosten gemoeid van per saldo circa Euro 3 miljoen voor belasting.
- Brouwerij-configuratie
In 2006 wordt een opbrengst uit de verkoop van machines en installaties uit de oude brouwerij in Enschede-Noord verwacht, hetgeen in belangrijke mate compensatie zal opleveren voor de eenmalige lasten inzake de transitie in de Verenigde Staten. De recente ingebruikname van de nieuwe brouwerij zal zich in 2006 nog eenmaal vertalen in stijging van de afschrijvingslasten, welke circa Euro 1,7 miljoen zal bedragen.
- Investeringen
Behoudens investeringen die kunnen voortvloeien uit strategische innovatie, wordt voor 2006 een niveau van operationele investeringen in materiële vaste activa en financiële vaste activa voorzien in de orde van grootte van Euro 15 miljoen tot Euro 20 miljoen.

- Personeel
De beoogde volumegroei enerzijds en het permanente streven naar optimale efficiency anderzijds, maken dat voor 2006 een ten opzichte van 2005 stabiele personele bezetting wordt verwacht.

- Overige factoren
Voor 2006 wordt ten opzichte van 2005 een vrijwel neutraal koerseffect verwacht. Vanaf 1 januari 2006 is het nieuwe Nederlandse vennootschapsbelastingtarief van 29,6% van toepassing.

- Prognose
Grolsch verwacht in 2006 een volumegroei te realiseren die boven de marktontwikkeling in haar kernmarkten ligt. Gezien de veelheid aan factoren en onzekerheden, waaronder de hevige concurrentie binnen de bier- en drankenmarkt en de aanhoudende Nederlandse supermarktoorlog, ziet Grolsch af van het geven van een resultaatprognose.

Koninklijke Grolsch N.V.
Enschede, 1 maart 2006


- - - - - - - - - -