IBM

Nieuws

Onderzoek naar de agenda van de CEO's


* Meerderheid van CEO's over de hele wereld plant fundamentele veranderingen en verwacht dat nieuwe vormen van innovatie de groei zullen stimuleren, blijkt uit IBM-studie

* CEO's bestempelen samenwerking en partnerships als belangrijkste bronnen voor nieuwe, innovatieve ideeën

Amsterdam, 2 maart 2006 -- In een studie die IBM Business Consulting Services vandaag bekend heeft gemaakt, verklaarde 65% van de top-CEO's ter wereld dat zij, door de druk die zij ondervinden van de concurrentie en de markt, van plan zijn hun bedrijven de volgende twee jaar radicaal te veranderen. Dit ondanks het feit dat meer dan 80% van de CEO's verklaarde dat hun organisatie in het verleden niet erg succesvol was bij het managen van veranderingen.

De studie heeft uitgewezen dat CEO's verder kijken dan groei door middel van nieuwe producten en diensten om deze radicale veranderingen teweeg te brengen. Zij zijn in toenemende mate gericht op innovatie in hun bedrijfsmodellen en operationele activiteiten als belangrijkste methode voor het stimuleren van veranderingen.

The IBM Global CEO Study 2006 is gebaseerd op persoonlijke gesprekken met meer dan 750 top-CEO's en business leaders ter wereld, en is de meest uitgebreide studie op CEO-niveau van dit type. De studie van dit jaar is een vervolg op IBM's Global CEO Study 2004, die uitwees dat CEO's hun agenda hadden veranderd van het verlagen van de kosten naar het stimuleren van winstgevende groei.

Terwijl CEO's zich in het verleden voornamelijk hebben gericht op de innovatie van producten en diensten, geeft de studie van 2006 aan dat CEO's nu prioriteit geven aan de innovatie van bedrijfsmodellen. Sterker nog, ongeveer tweederde van hun inspanningen is nu gericht op de innovatie van bedrijfsmodellen en operationele activiteiten. Niet minder dan 61% van de CEO's die primair gericht zijn op de innovatie van bedrijfsmodellen vreest dat veranderingen in het bedrijfsmodel van een concurrent kunnen resulteren in een radicale verandering van het volledige landschap van hun bedrijfstak.

"Het is overduidelijk dat CEO's tegenwoordig kijken naar nieuwe vormen van innovatie om substantiële organisatorische veranderingen en zakelijke groei te stimuleren," zei Ginni Rometty, Senior Vice President, IBM Enterprise Business Services. "Het gaat niet alleen meer om de innovatie van producten. Het gaat erom inzicht te krijgen in de innovatie van een bedrijfsmodel, een operationeel proces of managementgedrag - zoals real-time risicomanagement, samenwerking in collaboratieve farmaceutische ontwikkelingen of digitale filmdistributie."

Bij het maken van dit punt merkte één CEO op dat "het gekozen bedrijfsmodel het succes of de mislukking van onze strategie zal bepalen," terwijl een ander verklaarde: "Producten en diensten kunnen worden gekopieerd, het bedrijfsmodel is de onderscheidende factor."

Als het gaat om de manier waarop de innovatie zou moeten worden gestimuleerd, wees de studie uit dat 76% van de CEO's de samenwerking met business partners en klanten als de belangrijkste bron voor nieuwe ideeën beschouwde. Dit vormt een groot contrast met de interne R&D, die op de achtste plaats kwam als bron voor nieuwe ideeën - slechts vermeld door 14% van de CEO's.

Ondanks de waarde die zij hechten aan samenwerking, brengen veel CEO's dit niet in de praktijk. Terwijl 76% van de CEO's zegt dat samenwerking essentieel is, zegt slechts 51% dat er in hun organisatie momenteel uitgebreid wordt samengewerkt. Opmerkelijk genoeg is dit cijfer het hoogst in opkomende markten, waar 73% zich bezighoudt met samenwerking, vergeleken met slechts 47% in traditionele markten.

De studie wijst ook op een link tussen samenwerking en financiële performance. Bedrijven met een hogere inkomstengroei melden aanmerkelijk vaker dat zij gebruikmaken van externe bronnen dan langzame groeiers. Bovengemiddeld presterende bedrijven maken 30% meer gebruik van externe bronnen dan benedengemiddeld presterende bedrijven. Bovendien verklaarden CEO's dat de belangrijkste voordelen van samenwerking met partners zijn: lagere kosten, hogere kwaliteit en klantentevredenheid, toegang tot kennis en ervaring en producten, hogere inkomsten en toegang tot nieuwe markten en klanten.

Met betrekking tot samenwerking zei één CEO: "Wij hebben tegenwoordig veel meer mogelijkheden en innovatie in de markt van concurrerende dynamische leveranciers tot onze beschikking dan het geval zou zijn als wij alles zelf zouden proberen te maken." Een ander merkte op dat "wij derden nodig hebben als referentiepunten en sparringpartners. Dit helpt onze medewerkers ook om een bredere kijk op het geheel te krijgen", terwijl een ander eenvoudig verklaarde "Als je denkt dat je zelf alle antwoorden in huis hebt, heb je het mis."

Als het gaat om het stimuleren van innovatie, verklaarden CEO's dat interne remmende factoren een grotere rol speelden dan externe obstakels. Slechts 35% van de CEO's was echter bereid om deze remmende factoren aan te pakken door innovatie tot een CEO-verantwoordelijkheid te maken. De studie laat een schril contrast in verschillende geografische regio's zien voor wat betreft de verantwoordelijkheid voor innovatie. In bijvoorbeeld Japan, China, Korea en Oost-Europa heeft 47% van de CEO's de innovatieagenda vergaand naar zich toegetrokken, tegenover 20% in India en de Verenigde Staten, waar innovatiemanagement zeer sterk verspreid is binnen de organisatie en extern via business partners en anderen. In de meeste traditionele markten speelt de COO een zeer sterke rol bij het managen van innovatie.

Voor The Global CEO Study 2006, het grootste onderzoek dat ooit is uitgevoerd op basis van persoonlijke interviews met CEO's, zijn gesprekken gevoerd met meer dan 750 top-CEO's over de hele wereld. De CEO's waarmee is gesproken zijn afkomstig uit alle belangrijke landen en bedrijfstakken. Het doel van dit onderzoek is een uitgebreid beeld te geven van de planningsagenda van de CEO's in de komende 2 à 3 jaar.

Informatie over IBM Business Consulting Services IBM Business Consulting Services, met consultants en een professionele staf in meer dan 160 landen, is de grootste organisatie van consultancyservices ter wereld. IBM Business Consulting Services biedt klanten expertise op het gebied van bedrijfsprocessen en hun bedrijfstak, en biedt hen de mogelijkheid om deze expertise om te zetten in geïntegreerde, aanpasbare, on demand bedrijfsoplossingen die daadwerkelijk toegevoegde waarde bieden. Bezoek voor meer informatie de website www.ibm.com/bcs.


______________________

Factsheets met een overzicht van bovenstaande data is beschikbaar op aanvraag evenals het volledige rapport. Dit bericht en de factsheets zijn gebaseerd op wereldwijde conclusies, de details per land/regio zijn beschikbaar vanaf begin april 2006.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: IBM
Tineke Mertens
Tineke.mertens@nl.ibm.com
Mob. 06 200 150 92