Esprit scholengroep

Sluitende aanpak tegen schooluitval in Amsterdam

In Amsterdam is het aantal volledig leerplichtige thuiszitters uit het Voortgezet Onderwijs (VO) vrijwel verdwenen.
Dit blijkt uit cijfers van het stedelijk meldpunt dat in een jaar een significante daling laat zien.
Op 1 februari 2005 had het meldpunt in het schooljaar 04/05 80 meldingen van V.O.-thuiszitters tussen de 12 en 16 jaar geregistreerd. Op 1 februari 2006 is het aantal in schooljaar 05/06 gedaald naar 11.
Verantwoordelijk voor deze forse reductie zijn de vier zgn. Transferia die inmiddels op 4 plaatsen in de stad dagelijks leerlingen opvangen die van school verwijderd worden of geen school hebben.
In deze Transferia werken het VO, REC-4 (speciaal onderwijs voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen) en jeugdzorg intensief samen. D.m.v. een integrale aanpak bieden zij leerlingen en ouders hulp, terwijl de school loopbaan van de leerling op het Transferium wordt voortgezet. Deze aanpak duurt op deze wijze maximaal een half jaar. Daarna wordt de leerling weer door een school opgenomen.
Tijdens het verblijf in het Transferium is de verwijzende school actief betrokken. De Transferia zijn voorzieningen van het VO-samenwerkingsverband., dat de regie voert en opdrachtgever is voor Altra Jeugdzorg en REC-4 die de programma.s uitvoeren. Bureau Jeugdzorg en Spirit, ook een jeugdzorginstelling, zijn aan de Transferia verbonden. Een onderwijsschakelloket plaatst de leerlingen namens de verwijzer, wat in 83% een school is.
Vanaf 1 september 2005 zijn de Transferiumvoorzieningen gefaseerd over de stad geïmplementeerd. De maximale capaciteit van 108 plaatsen is op 1 maart j.l. bereikt. Inmiddels hebben zo.n 100 leerlingen van 35 VO-scholen de weg naar een Transferium gevonden.

Contactpersoon: Hans Kruijssen, projectleider Samenwerkingsverband VO A.dam h.kruijssen@swvadam.nl 06-53897829

.Bij het VO-samenwerkingsverband zijn zo.n 40 VO-scholen aangesloten. Het zorgt er . vaak samen met partners . voor dat:


-er goede afspraken gemaakt worden over de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs,

-er voor alle leerlingen passend onderwijs en zorg is,
-er onderzoek gedaan wordt en gegevens beschikbaar komen over o.a. de kenmerken van zorg/risico leerlingen, de leerling stromen en de omvang en de effecten van de zorg,
-ook moeilijk plaatsbare leerlingen een school vinden die passende zorg kan bieden,
-er goede afspraken gemaakt worden over het van school wisselen
-scholen en jeugdzorg in de breedste zin van het woord voor leerlingen (en hun ouders) zoeken naar oplossingen.