RandstandRail
3-3-2006
Startsein volgende bouwfase Rotterdam Centraal
Op donderdag 2 maart heeft Stefan Hulman, wethouder Kunstzaken en
Vervoer, het startsein gegeven voor de volgende stap in het bouwproces
van Rotterdam Centraal. De wethouder heeft het laatste stuk
wapeningsstaal geplaatst voor de betonplaat, waaronder het nieuwe
metrostation CS gebouwd gaat worden. Tijdens deze symbolische
handeling maakte hij bekend dat de onderhandelingen met het Rijk voor
het nieuwe stationsgebouw en de inrichting van de stationsomgeving
zijn afgerond.
KOELE TECHNIEK
De betonplaat wordt gemaakt van 1130 m3 beton, waarin een half miljoen
kilo wapeningsstaal is verwerkt. De wethouder heeft vanmiddag het
laatste stuk wapeningsstaal op zijn plek gebracht. De wapening is een
essentieel onderdeel van de gewapende betonplaat die medio maart
gestort wordt. Onder deze betonplaat wordt het toekomstige
metrostation CS gebouwd en komen de vrieskelders. De vrieskelders zijn
de bedieningsruimtes voor de te maken vrieswand. De vrieswand zorgt
ervoor dat de gehele bouwput van het nieuwe metrostation afgesloten
blijft voor grondwater. De grond wordt hiervoor tot een diepte van 38
meter bevroren tot maar liefst 200 graden onder nul. Kortom: een
bijzonder staaltje koele techniek in uitvoering.
Ondergronds en bovengronds bouwen
De bouw voor het nieuwe Rotterdam Centraal vindt ook de komende
maanden ondergronds en bovengronds min of meer tegelijkertijd plaats.
De daadwerkelijke bouw van het nieuwe ondergrondse metrostation CS en
de bouw van de dubbele autotunnel onder het Weena gaan van start.
Bovengronds vinden de verdere voorbereidingen voor de bouw van de
terminal van het nieuwe Rotterdam Centraal plaats. Sommige
werkzaamheden zijn al bijna afgerond. Zo rijden de trams vanaf april
hun nieuwe route over het Stationsplein langs het gebouw Delftse Poort
(Nationale-Nederlanden). De bouwwerkzaamheden zullen tot eind 2009
voortduren. Dan is het nieuwe Rotterdam Centraal gereed.
De onderhandelingen met het Rijk
De afronding van de onderhandelingen met het Rijk is een belangrijke
stap in de ontwikkeling voor het nieuwe Rotterdam Centraal; de bouw
van het nieuwe stationsgebouw en de ontwikkeling van het
stationsgebied. Stefan Hulman: Er is overeenstemming over de
financiën, het stedenbouwkundig plan en het voorlopig ontwerp van de
terminal. De afspraken worden op dit moment in de juridische vorm van
een uitvoeringsovereenkomst gegoten. Deze overeenkomst zal op 3 april
getekend worden door de ministers van VROM en V&W en het college.
Rotterdam, 3 maart 2006