Gemeente Amsterdam

Amsterdam, een creatieve kennisstad?

3 maart 2006

Het debat over de economische toekomst van Amsterdam en de regio is volop gaande. Creativiteit, innovatie, kennis en stedelijke ontwikkeling zijn termen die daarbij vaak naar voren komen. Marco Bontje van de Universiteit van Amsterdam (AMIDSt) en Simone Crok van O+S schreven er een artikel over in het pas verschenen boek 'Creativity & Diversity. Key challenges to the 21st-century city'.

Sinds enkele jaren streven politici en beleidsmakers in Amsterdam en de regio naar een creatieve en kennisintensieve stedelijke en regionale economie. De 'creatieve klasse', de mensen die in deze tak van de economie werken, is daarbij onmisbaar. Lange tijd lag de focus bij het aantrekken van bedrijven en investeerders op 'harde' vestigingsfactoren, zoals huurprijzen, beschikbaarheid van bedrijfsruimtes en bereikbaarheid. De groei van de culturele industrie en de creatieve klasse maken echter meer aandacht nodig voor 'zachte' factoren, zoals een aantrekkelijk bewonersklimaat, tolerantie en ruimte voor alternatieve leefstijlen. Amsterdam heeft geen pasklaar beleid om een 'creatieve kennisstad' te worden, maar beleidsstukken van de gemeente en de regio wijzen wel steeds meer in die richting. Dat dit aansluit bij de wensen van bedrijven in de creatieve industrie blijkt uit een enquête. Een grote meerderheid vindt aspecten als een sociaal netwerk, het aanbod van horeca, kunst en cultuur en een prettige verblijfsomgeving belangrijk bij het kiezen van een vestigingsplaats.

Kunt u telkens aangeven hoe belangrijk u de volgende aspecten vindt voor de huidige (of eventueel toekomstige) vestigingsplaats van uw bedrijf?

creatieve_kennisstad_2 (9 Kb)

Bontje en Crok concluderen dat Amsterdam aan veel voorwaarden voldoet om een creatieve kennisstad te worden, maar dat het geen proces is dat van bovenaf kan worden opgelegd. Léon Deben en Marco Bontje (editors), 'Creativity & Diversity. Key challenges to the 21st-century city', Amsterdam, Het Spinhuis (2006). ISBN 90 5589 262 9