Amsterdam, een creatieve kennisstad?
3 maart 2006
Het debat over de economische toekomst van Amsterdam en de regio is
volop gaande. Creativiteit, innovatie, kennis en stedelijke
ontwikkeling zijn termen die daarbij vaak naar voren komen. Marco
Bontje van de Universiteit van Amsterdam (AMIDSt) en Simone Crok van
O+S schreven er een artikel over in het pas verschenen boek
'Creativity & Diversity. Key challenges to the 21st-century city'.
Sinds enkele jaren streven politici en
beleidsmakers in Amsterdam en de regio naar een creatieve en
kennisintensieve stedelijke en regionale economie. De 'creatieve
klasse', de mensen die in deze tak van de economie werken, is daarbij
onmisbaar.
Lange tijd lag de focus bij het aantrekken van bedrijven en
investeerders op 'harde' vestigingsfactoren, zoals huurprijzen,
beschikbaarheid van bedrijfsruimtes en bereikbaarheid. De groei van de
culturele industrie en de creatieve klasse maken echter meer aandacht
nodig voor 'zachte' factoren, zoals een aantrekkelijk bewonersklimaat,
tolerantie en ruimte voor alternatieve leefstijlen.
Amsterdam heeft geen pasklaar beleid om een 'creatieve kennisstad' te
worden, maar beleidsstukken van de gemeente en de regio wijzen wel
steeds meer in die richting. Dat dit aansluit bij de wensen van
bedrijven in de creatieve industrie blijkt uit een enquête. Een grote
meerderheid vindt aspecten als een sociaal netwerk, het aanbod van
horeca, kunst en cultuur en een prettige verblijfsomgeving belangrijk
bij het kiezen van een vestigingsplaats.
Kunt u telkens aangeven hoe belangrijk u de volgende aspecten vindt voor de
huidige (of eventueel toekomstige) vestigingsplaats van uw bedrijf?
creatieve_kennisstad_2 (9 Kb)
Bontje en Crok concluderen dat Amsterdam aan veel voorwaarden voldoet
om een creatieve kennisstad te worden, maar dat het geen proces is dat
van bovenaf kan worden opgelegd.
Léon Deben en Marco Bontje (editors), 'Creativity & Diversity. Key
challenges to the 21st-century city', Amsterdam, Het Spinhuis (2006).
ISBN 90 5589 262 9
Gemeente Amsterdam