Gemeente Breda

Breda bovengemiddeld met bereik, voorzieningen én uitvoering Wvg

Het aantal mensen dat door hun gemeente bereikt wordt met de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) ligt in Breda hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare gemeenten. Dat geldt ook voor het aantal voorzieningen dat de gemeente ter beschikking stelt.

Daarnaast is de uitvoering van de Wvg in Breda efficiënter en doelmatiger dan gemiddeld, en is de doorlooptijd van de aanvraag korter dan in andere gemeenten. Dat blijkt uit de recent verschenen Benchmark Wvg, waarin de Wvg-prestaties van 64 gemeenten door twee externe bureaus werden vergeleken.

De Benchmark Wvg maakt prestaties van gemeenten op het terrein van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) zichtbaar door deze met elkaar te vergelijken. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van kengetallen op drie belangrijke voorzieningen: woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen en rolstoelen. Daarnaast worden in het rapport indicatoren voor de efficiëntie en doelmatigheid van de uitvoering van de Wvg vergeleken. Aan de hand van de onderlinge vergelijkingen kunnen de betrokken gemeenten komen tot een betere uitvoering van de Wvg. De recent verschenen benchmark rapporteert over het jaar 2004.

WoonvoorzieningenBreda heeft in 2004 minder woonvoorzieningen per
1.000 inwoners toegekend dan gemiddeld in gemeenten van vergelijkbare grootte. De uitgaven voor woonvoorzieningen per inwoner liggen in Breda net boven het gemiddelde. Verhoudingsgewijs verstrekt Breda volgens de onderzoekers relatief dure woningaanpassingen. De onderzoekers veronderstellen dat dit te maken heeft met het woningbestand; Breda kent relatief veel oudere woningen die moeilijk aan te passen zijn.

Vervoersvoorzieningen en rolstoelenBreda telde in 2004 meer uitstaande vervoersvoorzieningen dan gemiddeld. Dit komt met name door het grote aantal verstrekkingen voor collectief vervoer. De onderzoekers constateren dat het collectiefvervoerssysteem (Deeltaxi West-Brabant) erg populair is in Breda en dat het vervoersgebied ruim is (West-Brabant en een deel van Zeeland en Zuid-Holland). De uitgaven die in Breda gemoeid zijn met de vervoersvoorzieningen liggen per inwoner net boven het gemiddelde van vergelijkbare gemeenten. Het aantal uitstaande scootermobielen ligt in Breda onder het gemiddelde. Het aantal uitstaande rolstoelen lag in 2004 in Breda iets boven het gemiddelde. Ook de uitgaven voor rolstoelen liggen in Breda iets boven het gemiddelde.

Efficiënte bedrijfsvoeringDe onderzoekers constateren dat Breda korte doorlooptijden kent van de aanvragen voor zowel individuele vervoersvoorzieningen als voor rolstoelen. Ook de doorlooptijden van sociaal-medisch advies en het leveren van hulpmiddelen zijn korter dan gemiddeld. De onderzoekers beschouwen de doorlooptijden van aanvragen als indicatie voor efficiënte bedrijfsvoering. Bovendien blijkt ook uit klantonderzoeken dat doorlooptijden een belangrijke indicator zijn voor klanttevredenheid. Daarnaast constateren de onderzoekers dat de uitvoeringskosten in Breda iets onder het gemiddelde liggen, terwijl er toch veel huisbezoeken worden uitgevoerd. De uitvoeringskosten zijn een indicatie van de doelmatigheid van de organisatie.

De Benchmark Wvg werd in 2001 geïnitieerd door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Sinds 2004 betalen de deelnemende gemeenten de benchmark zelf. In 2004, het jaar waarover onlangs de eindrapportage is verschenen, waren dat 64 gemeenten. De benchmark heeft het recent ingevoerde keurmerk van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten gekregen en wordt uitgevoerd door StimulanSZ.

Breda, 9 februari 2006

Het rapport Benchmark Wvg 2004 is te lezen via de link http://www.wvgbenchmark.nl/wvg/nieuws.U vindt Breda door verder te klikken op documenten-rapporten-kringrapporten-2004. Breda maakt deel uit van kring 2.

Te downloaden:

* rapport benchmark wvg.pdf