Marketresponse b.v.
Leusden, 3 maart 2006, MarketResponse Nederland BV
Bijna 20% geeft voorkeursstem aan vrouw
Introductie
Aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen en, een dag later, Internationale
Vrouwendag, heeft MarketResponse een onderzoek uitgevoerd naar de rol van vrouwen in de
lokale politiek. De aanleiding voor dit onderzoek werd mede gevormd door de campagne van
minister De Geus om deelname van vrouwen in de gemeenteraad te stimuleren en zijn oproep
aan mannen om op een vrouw te stemmen. Het onderzoek is gehouden onder een
representatieve groep van ruim 500 personen van 18 jaar en ouder.
Conclusies op hoofdlijnen
Uit het onderzoek van MarketResponse blijkt dat bijna twee op de tien kiesgerechtigden
stellig van plan zijn een voorkeursstem op een vrouw uit te brengen. De oproep van
minister De Geus aan mannen om te stemmen op een vrouw lijkt echter niet het gewenste
effect te hebben: vrouwelijke kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen kunnen vooral
rekenen op voorkeursstemmen van hun sexegenoten. Verder blijkt uit het onderzoek dat
vrouwen minstens even geschikt als mannen worden geacht voor de lokale politiek.
Meer gedetailleerde resultaten
Van alle (potentiele) kiezers is 17% zeker van plan om een voorkeursstem op een vrouw uit
te brengen; dit aandeel is onder vrouwen hoger dan onder mannen. Bijna een kwart (23%) is
zeker niet voornemens een voorkeursstem te geven aan een vrouwelijke kandidaat.
Het onderzoek van MarketResponse toont aan dat een ruime meerderheid van alle respondenten
(87%) van mening is dat vrouwen en mannen even geschikt zijn voor de lokale politiek. Acht
procent vindt dat vrouwen geschikter zijn, slechts 1% acht mannen beter in staat lokale
politiek te bedrijven. De kiesgerechtigden die vrouwen geschikter achten, noemen hiervoor
uiteenlopende redenen. Opvallend is dat daarbij zowel eigenschappen worden genoemd die
traditioneel aan vrouwen worden toegedicht (zoals beter inlevingsvermogen, beter kunnen
luisteren) als eigenschappen die vaak aan mannen worden toegeschreven (zoals
standvastigheid, gedrevenheid en daadkracht).
Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in
een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft
plaatsgevonden van 21 februari tot en met 27 februari 2006, onder een representatieve
steekproef van personen van 18 jaar en ouder.
Contact:
Berlinda Harkink (B.Harkink@marketresponse.nl) tel: 033-3303333
Chris van Schijndel (C.van.Schijndel@marketresponse.nl) tel: 033-3303333
Publicatie uitsluitend met bronvermelding