Ingezonden persbericht


SAS REALISEERT RECORDOMZET VAN $ 1,68 MILJARD


- introductie van SAS Enterprise Intelligence Platform
- oplossingen stuwen omzet met tien procent omhoog

Huizen, 3 maart 2006 ­ SAS, leverancier van Business Intelligence-software, deelt mee dat haar intelligence-strategie tot een recordomzet in 2005 heeft geleid. Met name de toegenomen vraag naar het SAS Enterprise Intelligence Platform en branchespecifieke oplossingen hebben hieraan bijgedragen. De totale omzet is met tien procent toegenomen van 1,53 miljard dollar in 2004 naar
1,68 miljard dollar in 2005 en daarmee boekte SAS voor het 29e jaar op rij een recordomzet.

"Voor hogere winsten en grotere klanttevredenheid vertrouwen onze klanten op het SAS 9 Enterprise Intelligence Platform", zegt Jim Goodnight, CEO van SAS. "De vraag naar SAS technologieën, oplossingen en branchespecifieke expertise is nog nooit zo groot geweest. En we zijn beter dan ooit in staat aan de vraag tegemoet te komen."

Wereldwijde omzet, opgesplitst naar oplossingen, branches en regio's De wereldwijde verkoop van de generieke oplossingen, is met 24 procent gegroeid ten opzichte van 2004. De belangrijkste oplossingen die hieraan hebben bijgedragen, zijn SAS-oplossingen voor business performance management, HR, IT, marketing automation en risk.

Omzetgroei per branche:

- Financiële dienstverlening + 10% (goed voor 28% van de omzet gegenereerd met branchespecifieke oplossingen)

- Overheid + 11%

- Detailhandel + 20%

- Onderwijs + 16%

- Verzekeringen + 12%

Omzet per regio:

- Het Amerikaanse continent is goed voor 46% van de wereldwijde omzet.
- Europa, Midden-Oosten en Zuid-Afrika vertegenwoordigen 44% van de wereldwijde omzet.
- Azië en Australië zijn samen goed voor 10% van de wereldwijde omzet.

"Het feit dat SAS al 30 jaar bestaat, is een bewijs van de sterke band met onze klanten", voegt Goodnight toe. "Deze hechte band willen we verder verstevigen door ons op klanttevredenheid te richten en 24 procent van onze omzet te investeren in onderzoek en ontwikkeling."

SAS / PublieksWerk 1/3

Nederlandse klanten
Onder de nieuwe klanten van SAS bevindt zich ook een aantal belangrijke Nederlandse klanten. Dit zijn onder andere: LeasePlan Corporation, Sanoma Uitgevers, Office Depot International BV, REAAL Verzekeringen, Kennemer Gasthuis, Stichting Gelre Ziekenhuizen, Ziekenhuis Gelderse Vallei, Achmea Particulieren, TNO Kwaliteit van Leven, World Directories en MarketResponse. Onder deze namen bevinden zich ook bestaande klanten die in 2005 een nieuwe overeenkomst met SAS hebben gesloten.

"Met een omzet van bijna 23 miljoen euro hebben we onze groeidoelstelling van 15 tot 20% voor het jaar 2005 gerealiseerd en daar zijn we trots op", zegt Bert Boers, managing director SAS Nederland. "In 2005 hebben we een groot aantal nieuwe klanten mogen begroeten op het gebied van SAS9 in de vorm van het Enterprise Intelligence Platform en op het gebied van Risk Intelligence (LeasePlan Corporation) en Customer Intelligence (Office Depot International BV en Sanoma Uitgevers)."

Marktpositie SAS in BI-markt
SAS is in 2005 door diverse invloedrijke analisten erkend als marktleider. Zo heeft Gartner SAS in het leiderskwadrant geplaatst van het `Magic Quadrant for Business Intelligence Platforms, 1Q06'. Leiders worden door Gartner gedefinieerd als leveranciers die zowel in de breedte als in de diepte de mogelijkheden van hun BI-platform tonen en bedrijfsbrede oplossingen bieden die de BI- strategie ondersteunen*. SAS is ook in leiderskwadrant geplaatst van Gartner's `Magic Quadrant for Basel II Risk Management Application Software'.**

SAS is door het blad CIO Insight's uitgeroepen tot de BI-marktleider. Meer informatie over de prijzen die SAS in 2005 heeft ontvangen, is te vinden op www.sas.com/awards/index.html

Vooruitzichten 2006
Aandachtsgebieden voor SAS Nederland in 2006 zijn onder meer Risk Intelligence, Customer Intelligence en Financial Intelligence (in de vorm van Activity Based Management en Financial Management Solutions). Basis van het SAS-aanbod blijft het SAS Enterprise Intelligence Platform: "BI wordt bereikbaar voor het gros van de bedrijven en BI wordt gestandaardiseerd. Dit vereist een samenhangend platform wat alleen SAS met haar Enterprise Intelligence Platform biedt. SAS Enterprise Intelligence Platform is gebaseerd op vier essentiële onderdelen: SAS Data Integration, SAS Storage, SAS Analytics en SAS Business Intelligence", zegt Boers.

In 2005 heeft SAS met haar partners samengewerkt aan oplossingen voor wetgevingen, waaronder Basel II en andere compliance-regelgevingsvraagstukken. Klanten van SAS hebben SAS-technologie en -oplossingen ingezet om zich te richten op winstgevende, nieuwe klanten en marktsegmenten. "Ook in 2006 spelen de bovenstaande onderwerpen", aldus Boers. "De snelheid waarmee bedrijven met deze zaken om moeten gaan, neemt toe. Dit legt een grote druk om te innoveren en te reageren op de snel veranderende markt. Onze oplossingen zijn van essentieel belang nu bedrijven omvormen van productgerichte oplossingen naar kennisgebaseerde oplossingen."


* Gartner-onderzoeksrapport: Magic Quadrant for Business Intelligence Platforms, 1Q06 door Kurt Schlegel, Bill Hostmann, Andreas Bitterer, Betsy Burton, 9 januari 2006.
** Gartner-onderzoeksrapport: Magic Quadrant for Basel II Risk Management Application Software, 2005 door David Furlonger en Douglas McKibben, 16 september 2005
SAS / PublieksWerk 2/3

Over SAS
SAS levert innovatieve business intelligence software in combinatie met branchegerichte dienstverlening, waarmee bedrijven werkelijke Enterprise Intelligence creëren. SAS-oplossingen worden gebruikt door 94% van de Fortune Global 500-organisaties om winstgevender relaties te ontwikkelen met leveranciers en klanten en om gefundeerde, accurate beslissingen te kunnen nemen die bedrijven doen groeien. SAS is uniek in de volledige integratie van datawarehousing met analytische en traditionele business intelligence toepassingen, waardoor grote hoeveelheden kale gegevens worden omgezet in waardevolle informatie. SAS levert wereldwijde al drie decennia zijn klanten The Power to Know. Meer informatie is te vinden op www.sas.com/nl.

Meer informatie voor de redactie:
SAS Institute B.V.
Susan Roos
t: (035) 699 68 59
e: susan.roos@snl.sas.com

PublieksWerk B.V.
Piet van Reeuwijk
t: (020) 486 21 39
e: piet@publiekswerk.nl

About the Magic Quadrant
The Magic Quadrant is copyrighted January 9, 2006 by Gartner, Inc. and is reused with permission. The Magic Quadrant is a graphical representation of a marketplace at and for a specific time period. It depicts Gartner's analysis of how certain vendors measure against criteria for that marketplace, as defined by Gartner. Gartner does not endorse any vendor, product or service depicted in the Magic Quadrant, and does not advise technology users to select only those vendors placed in the "Leaders" quadrant. The Magic Quadrant is intended solely as a research tool, and is not meant to be a specific guide to action. Gartner disclaims all warranties, express or implied, with respect to this research, including any warranties of merchantability or fitness for a particular purpose.

SAS / PublieksWerk 3/3


---- --