Ingezonden persbericht

Persbericht 5 maart 2006

André Kuipers: Bedreigingen natuur onder water maakt aanpak overbevissing hard nodig

WNF start campagne voor bescherming van het leven in zee

Honderden volwassenen en kinderen hebben zondag 5 maart met het vormen van een 'rood, levend hart' op het strand bij Zandvoort het startsein gegeven voor de campagne 'Kies voor een levende zee' van het Wereld Natuur Fonds. Met deze campagne wil de natuurbeschermingsorganisatie bij consumenten, politci en bedrijfsleven aandacht vragen voor de schoonheid van de natuur onder water en de bedreigingen daarvan, zoals overbevissing en bijvangst. Elke twee minuten verdwijnt ergens op de wereld een dolfijn of walvis als onnodige bijvangst in een net.

Het Wereld Natuur Fonds roept iedereen op zelf een bijdrage te leveren aan het behoud en herstel van de wereldzeeën door gebruik te gaan maken van de VISwijzer, die op 5 maart is gepresenteerd. Op basis van deze wijzer, die in samenwerking met de Stichting De Noordzee tot stand is gekomen, kunnen consumenten bij het kopen van vis een verantwoorde keuze maken.

Tijdens het startevenement was voor WNF-ambassadeur en astronaut André Kuipers een prominente rol weggelegd: "De wereld onder water is wonderbaarlijk mooi. Er zwemmen de prachtigste vissen rond. Maar tegelijkertijd weten nog niet alle Nederlanders van de bedreigingen onder water en dat ze daar zelf wat aan kunnen doen. Bedenk eens dat de kabeljauw bijna is uitgestorven. Ook veel andere soorten zijn zwaar overbevist. Het Wereld Natuur Fonds begint juist nu met deze campagne, omdat het publiek zelf wat kan doen, namelijk duurzaam gevangen vis te eten met het MSC-keurmerk of andere in de VISwijzer geadviseerde vis. Zo kunnen we met z'n allen een steentje bijdragen aan het behoud van de natuur onder water".

Directeur natuurbescherming Gerhard van den Top: "Deze campagne is een enorme uitdaging voor het Wereld Natuur Fonds. Ik kijk er naar uit om met bedrijfsleven en overheid te werken aan verbetering van de natuur onder water. Het is nog niet te laat om actie te ondernemen. We zijn op dit moment de schaarste aan het verdelen, maar we moeten er naar toe dat we niet het kapitaal uit de zee opvissen, maar de rente. Een zee vol vissen is ook van belang voor de vissers".

De WNF-Rangerclub is tegelijkertijd op 5 maart een eigen campagne gestart , 'Red de haai uit het net'. Jeugdleden gaan met een actieboekje geld inzamelen bij familieleden, vrienden en kennissen. De Rangerclub is bestemd voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar.

Het Wereld Natuur Fonds werkt wereldwijd aan de bescherming van het leven in zee. Via een mondiaal programma dat zich uitstrekt over 25 regionale zee- en oceaangebieden, zet de organisatie zich in voor meer beschermde zeegebieden en meer duurzame visserij.

Het startevent wordt mede mogelijk gemaakt door Strandpaviljoen Take Five aan Zee in Zandvoort en de Gemeente Zandvoort.

Foto-onderschrift: Met een groot rood hart op het Zandvoortse strand, start het Wereld Natuur Fonds de campagne 'Kies voor een levende zee''.

---


Bel voor meer informatie over de campagne 'Kies voor een levende zee' met:

Marchje Woudstra, mwoudstra@wwf.nl, 030-6937832, 06-53796403

Bel voor meer informatie over de Rangeractie met:

Corine Havinga, 030-6937375.

Op aanvraag beschikbaar:

Persfoto's van de vorming van het 'levende hart' zijn rechtenvrij te plaatsen en op te vragen bij Corine Havinga, 030-6937375, chavinga@wwf.nl. Of Marchje Woudstra, mwoudstra@wwf.nl

Foto-onderschrift bij foto WNF3:

WNF-ambassadeur André Kuipers tekent het actieboekje van WNF-Ranger Emiel, die geld inzamelt voor de ''Red de haai...uit het net'-actie van het Wereld Natuur Fonds. Directeur Natuurbescherming van het WNF, Gerhard van den Top (links) kijkt toe.

Persmap met factsheets, Viswijzer en allerlei campagnematerialen (digitaal).

Een videoverslag van het startevent op het strand zal in de loop van maandag op www.wnf.nl te bekijken zijn. Websites mogen dit videoverslag kostenloos overnemen en kunnen daarvoor contact opnemen met Jikki Jonkman, jjonkman@wwf.nl 030-6937307, 06-54730399.

De VISwijzer wordt de komende weken in een oplage van 2,7 milljoen stuks gratis verspreid, onder meer via het AD-magazine, Volkskrant-magazine, zaterdagmagazine M van NRC Handelsblad, NL10, NL20, Intermediair en het donateursblad Panda van het Wereld Natuur Fonds. Ook is de VISwijzer te downloaden van www.wnf.nl. Deze geactualiseerde versie van de VISwijzer is een onderdeel van het Goede Vis concept van Stichting De Noordzee. Meer informatie over dit concept is te vinden op www.goedevis.nl.

MSC staat voor Marine Steardship Council. Het MSC-keurmerk is een onafhankelijk keurmerk voor duurzame visserij. WNF heeft over het MSC-keurmerk een speciale factsheet beschikbaar. Meer informatie staat ook op www.msc.org