Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Radio en televisie hebben weinig last van populariteit internet bij jongeren

De enorme populariteit van internet bij jongeren van 15-34 jaar heeft vooralsnog geen dalende belangstelling voor de oude media radio en televisie tot gevolg, zo blijkt uit een jongerenonderzoek dat KLO heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau De Vos en Jansen. Elk medium heeft een eigen specifieke rol. De berichten dat jongeren sinds de opkomst van internet steeds minder belangstelling zouden hebben voor radio en televisie blijken niet te kloppen.

In het onderzoek, dat eind 2005 plaatsvond, is een representatieve groep van 520 jongeren van 15-34 jaar gevraagd naar hun waardering voor verschillende media en de functie die elk medium vervult. Internet blijkt het best gewaardeerde contentdragende medium (rapportcijfer 7,8), gevolgd door radio (7,0) en televisie (7,0). Kranten (6,7), tijdschriften (6,5) en teletekst (5,9) zijn minder populair bij jongeren.

Televisie is het belangrijkste medium voor jongeren om op de hoogte te raken van het nieuws en voor de ontspanning, internet staat op de tweede plaats. Internet is het favoriete medium voor het verkrijgen van algemene informatie en radio is het favoriete medium om op de hoogte te blijven van nieuwe muziek, vóór televisie en internet.

Uit het onderzoek blijkt verder dat vrijwel alle communicatiemiddelen positief worden gewaardeerd door jongeren: contact is belangrijk. Het gewone face-to-face gesprek (8,6) wordt het meest gewaardeerd, gevolgd door e-mailen (8,1) en telefoneren (8,1). Dit ontkracht de stelling dat e-mailen uit is bij jongeren. De populariteit van MSN (7,1) blijkt zich vooral te beperken tot de schoolpleinjeugd. De computer is het meest gewaardeerde digitale apparaat (8,7), gevolgd door het mobieltje (8,1). Er is weinig verschil in de beoordeling van media en communicatiemiddelen tussen autochtone en allochtone jongeren.

Radio is voor jongeren een (muzikaal) achtergrondmedium met een bescheiden rol op het gebied van nieuws, informatie en ontspanning, maar met een hoofdrol als boodschapper van nieuwe muziek. Maar liefst 80% van de jongeren is geïnteresseerd in radio. Dankzij de achtergrondfunctie is radio zeer geschikt voor multitasking.

De positie van radio bij jongeren lijkt enigszins onder druk te staan door de technologische ontwikkelingen en de opkomst van nieuwe media: 30% van de jongeren is het geheel (10%) of gedeeltelijk (20%) eens met de stelling dat traditionele radio minder interessant wordt door internet en MP3-speler. In de luistercijfers zijn tot dusver geen tekenen van teruglopende belangstelling: radiobereik en luistertijd zijn tussen 1998 en 2005 zeer stabiel gebleven, ondanks de doorbraak van internet in deze periode.

Nadere informatie
Bas de Vos
Rob van Stuivenberg
035 677 8072

Publieke Omroep
postbus 26444
1202 JJ Hilversum
www.omroep.nl

---- -- Young Votes

KLO Informatie & advies
Rob van Stuivenberg

23 januari 2005

Onderzoeksverantwoording


· Young Votes uitgevoerd door De Vos en Jansen uit Nijmegen
· Online onderzoek onder 520 jongeren van 15-34 jaar
· landelijk representatief op geslacht, leeftijd, regio en etniciteit (allochtoon/autochtoon)

· Veldwerkperiode nov/dec 2005

· Doelstelling:

1. verkrijgen van inzicht in de waardering van jongeren voor diverse media en communicatiemiddelen

2. verkrijgen van inzicht in de positie en het toekomstperspectief van het medium radio (bij jongeren)


1. Waardering media (contentdragers)

(N= 520 jongeren 15-34 jaar)

Internet 7,9 · Internet populairste contentdragende medium van jongeren Radio 7,0 · Radio op de tweede plaats: opmerkelijk genoeg net zo populair als televisie Televisie 7,0 · Gedrukte media (kranten, tijdschriften) minder populair dan elektronische media Kranten 6,7 · Teletekst geen jongerenmedium Tijdschriften 6,5
Teletekst 5,9

Waardering communicatiemiddelen

(N= 520 jongeren 15-34 jaar)

live-gesprek 8,6 · Alle communicatiemiddelen worden positief gewaardeerd door jongeren. Contact is erg belangrijk. e-mail 8,1

· Live-contact wordt in dit digitale tijdperk telefoongesprek 8,1 nog steeds het meest gewaardeerd.
· E-mail en het telefoongesprek zijn de kaartje 7,3 meest gewaardeerde communicatie- middelen op afstand SMS 7,3

· Opmerkelijk is de lage positie van MSN, in veel jongerenonderzoeken uitgeroepen MSN 7,1 tot belangrijkste jongerentrend. MSN blijkt vooral populair te zijn bij tieners brief 7,0 (digitale schoolplein)

Waardering digitale apparatuur

(N= 520 jongeren 15-34 jaar)

computer 8,7 · De computer is het belangrijkste apparaat in het leven van jongeren. Ook dat andere communicatie-apparaat - het mobieltje - mobiele telefoon 8,1 scoort hoog.
· De spelcomputer is het enige apparaat dat digitale camera 7,7 niet hoog scoort. Dat betekent dat gamen maar bij een beperkte groep jongeren populair is. DVD-speler 7,6

· De populariteit van de MP3-speler blijft wat achter bij die van de andere apparatuur. MP3-speler 7,1
Wellicht doordat de statusverhogende waarde van dit apparaat de afgelopen tijd is gedaald spelcomputer 5,6 (algemeen gebruiksartikel geworden).


2. Mediavoorkeuren info en ontspanning

Wat zijn voor jou de belangrijkste media (1e en 2e voorkeur): voor de ontspanning
om op de hoogte te blijven van het nieuws
voor algemene informatie
om op de hoogte te blijven van nieuwe muziek

Belangrijkste media voor ontspanning

(N= 520 jongeren 15-34 jaar)

televisie 57% · Televisie belangrijkste medium internet 41% voor ontspanning, gevolgd door internet DVD/Video 25%

· Ook DVD/video en MP3/eigen MP3/eigen muziek 24% muziek belangrijke media ter Radio 13% ontspanning MSN 12% · Radio heeft bescheiden positie als ontspanningsmedium, tijdschrift 11% vergelijkbaar met MSN, tijdschrift games 11% en games krant 6% favoriet · krant en teletekst nauwelijks ter 2e voorkeur ontspanning gebruikt teletekst 0%

Belangrijkste media voor nieuws

(N= 520 jongeren 15-34 jaar)

televisie 75% · Televisie ook belangrijkste nieuwsmedium, gevolgd door internet 43% internet en de krant
· Radio vervult voor ongeveer 25% krant 42% van de jongeren een belangrijke rol als nieuwsvoorziener radio 26%

· Teletekst speelt bij jongeren een bescheiden rol als nieuwsmedium teletekst 12%
MSN 2%
favoriet 2e voorkeur tijdschrift 1%

Belangrijkste media voor algemene info

(N= 520 jongeren 15-34 jaar)

internet 67% · Internet en televisie samen belangrijkste media voor televisie 65% algemene informatie. Krant volgt op afstand. krant 30% · Radio speelt bescheiden rol als medium voor algemene info. radio 19%

· Tijdschrift, teletekst en MSN onbelangrijke media als het gaat tijdschrift 9% om het verkrijgen van algemene informatie. teletekst 8%
favoriet 2e voorkeur MSN 2%

Belangrijkste media voor nieuwe muziek

(N= 520 jongeren 15-34 jaar)

radio 74% · Radio is veruit het belangrijkste medium als het gaat om het op de televisie hoogte blijven van nieuwe muziek. 52%
Gezien de populariteit van de televisiezenders TMF, MTV en The internet 47%
Box is dat opmerkelijk MP3/eigen muziek 14% · Televisie en internet zijn voor ongeveer de helft van de jongeren tijdschrift 6% belangrijke media voor nieuwe muziek MSN 4%
favoriet
3% 2e voorkeur DVD/video


3. Stellingen over radio

De radio moet mij op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen in de popmuziek


· Maar liefst 80% van de jongeren eens deels mee eens oneens is het geheel of gedeeltelijk met de stelling eens.
· 15-24-jarigen zijn het wat vaker met de stelling oneens dan 25- 2005 46% 36% 15%
34-jarigen (resp. 20% en 12%)
· geen verschil tussen mannen en vrouwen en allochtonen en autochtonen

Stellingen over radio

Radio en internet gaan heel goed samen


· De overgrote meederheid van de jongeren is het met de stelling eens. eens deels mee eens oneens Als secundair medium is radio bij uitstek te combineren met andere media en bezigheden. Dat is een sterk punt in het multitasking tijdperk 2005 60% 28% 6% waarin steeds meer media met elkaar strijden om de aandacht.
· geen verschil tussen de subgroepen op leeftijd, geslacht en afkomst.

Stellingen over radio

Radio wordt steeds minder interessant door ontwikkelingen als internet en MP3- speler

· (Nieuwe) muziek is de laatste jaren veel makkelijker beschikbaar voor jongeren dan voorheen en dat zou een serieuze eens deels mee eens oneens bedreiging voor radio kunnen vormen.
· Bovenstaande hypothese wordt door ongeveer één op de drie jongeren 2005 11% 20% 66% bevestigd. 10% is er zelfs stellig in. De vraag is of dat veel is of dat het juist opmerkelijk is dat de grote meerderheid van de jongeren de stelling niet onderschrijft...
· 15-24 jarigen zijn het duidelijk vaker (deels) met de stelling eens (41%) dan 25-34-jarigen (24%). Dat geldt ook voor allochtonen (41%) vergeleken met autochtonen (28%)

Stellingen over radio

Ik ben niet geïnteresseerd in de radio


· De uitkomst van deze stelling laat niets eens deels mee eens oneens aan duidelijkheid te wensen over: jongeren zijn absoluut in radio geïnteresseerd. 2005 5% 14% 78% · geen verschil tussen de subgroepen op leeftijd, geslacht en afkomst.


4. Ontwikkeling weekbereik radio

(bron: Continu Luister Onderzoek (CLO in opdracht van PRE)

weekbereik in %
91 92

89 90 90

87 89 · 1998-2005 is de periode waarin de 86 84 nieuwe media op stormachtige wijze een hoofdrol voor zich hebben opgeëist in het leven van jongeren.
· Uit de CLO gegevens over het luistergedrag van jongeren blijkt dat de opkomst van de nieuwe media totaal geen invloed heeft gehad op het aantal jongeren dat wekelijks op de radio afstemt. In 1998 stemde 86% van de 15-24-jarigen wekelijks op de radio af en in 2005 is dat 84%. Dat patroon is vergelijkbaar met dat van de gehele 10+ 15-24 25-34 bevolking van 10 jaar en ouder. 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005

Ontwikkeling luistertijd radio

(bron: Continu Luister Onderzoek (CLO in opdracht van PRE)

Luistertijd (bereikten) in minuten per dag
210 206

195 199 198 199 · Niet alleen het bereik maar ook de gemiddelde luistertijd per dag van 167 166 164 jongeren is door de jaren heen stabiel gebleven. Bij oudere luisteraars (vanaf 35 jaar) is de luistertijd in de loop der jaren toegenomen.
· De veel gehoorde conclusie in jongerenonderzoek dat de opkomst van nieuwe media ten koste gaat van de aandacht voor oude media blijkt voor radio vooralsnog niet op te gaan. 10+ 15-24 25-34

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005


5. Conclusies

Internet best gewaardeerde contentdragende medium door jongeren (7,8), gevolgd door radio (!) (7,0) en televisie (7,0). Gedrukte media en teletekst minder populair.
Alle communicatiemiddelen worden positief gewaardeerd door jongeren (7 of hoger). Live-contact (8,6) krijgt de voorkeur boven de e-mail (8,1) of het telefoongesprek (8,1). De populariteit van MSN beperkt zich vooral tot de schoolpleinjeugd. In de categorie digitale apparatuur wordt de computer het hoogst gewaardeerd (8,7), gevolgd door het mobieltje (8,1).

Conclusies

Tv en internet favoriete media voor nieuws, informatie en ontspanning. Radio speelt bescheiden rol.
Radio favoriete medium om op de hoogte te blijven van nieuwe muziek

Conclusies

Radio is voor jongeren een (muzikaal) achtergrondmedium met een bescheiden rol op het gebied van nieuws, informatie en ontspanning, maar met een hoofdrol als boodschapper van nieuwe muziek.
Radio combineert volgens jongeren goed met internet. Dankzij de achtergrondfunctie is radio zeer geschikt voor multitasking. Dat is een sterk punt in een tijdperk waarin steeds meer media met elkaar strijden om de aandacht.

Conclusies

30% van de jongeren is het (deels) eens met de stelling dat radio minder interessant wordt door internet (downloaden) en MP3- speler, waardoor muziek makkelijker beschikbaar is dan voorheen. 70% van de jongeren is het niet met de stelling eens. Hoe jonger men is hoe meer de stelling onderschreven wordt. De positie van radio bij jongeren lijkt enigszins onder druk te staan door de technologische ontwikkelingen en de opkomst van nieuwe media. In het luistergedrag van jongeren is daar echter niets van terug te vinden. Zowel het weekbereik als de gemiddelde luistertijd is bij jongeren in de periode 1998-2005 zeer stabiel gebleven. Liefst 80% van de jongeren is het oneens met de stelling: ik ben niet geïnteresseerd in radio. De eindconclusie luidt dat het oude medium radio ook in het tijdperk van de nieuwe media een gezond toekomstperspectief heeft.

---- --