Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
6 maart 2006

Parketspeciaalzaken zetten stijgende lijn voort

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder parketspeciaalzaken en woninginrichters die parket-, laminaat-, kurk- en houten vloeren verkopen in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Parketspeciaalzaken 2006 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik.

Uit het onderzoek onder winkels in parket-, laminaat-, kurk- en houten vloeren in Nederland, dat ook in de jaren 2002 en 2004 is uitgevoerd, blijkt dat de parketspeciaalzaken een flinke omzetgroei doormaken. Meldde in het jaar 2002 nog krap eenderde van de zaken een nominale omzetstijging, voor het jaar 2006 is dit naar 70 % gestegen. De afgelopen vijf jaar is de omzetverwachting voor het lopende jaar nog niet zo positief geweest. Onder de woninginrichters die parket-, laminaat-, houten- en/of kurkvloeren verkopen is de omzetverwachting voor het jaar 2006 ook vrij positief. Toch is men hier wat behoudender. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat over het jaar 2006 zijn voor de speciaalzaken ook positief te noemen; 61 % van de ondervraagden verwacht een stijging van het netto bedrijfsresultaat (in het jaar 2004 betrof het slechts 39 %). Van de woninginrichters verwacht 38 % een stijging van het netto bedrijfsresultaat.

De speciaalzaken verwachten voor het jaar 2006 een opmars van traditionele, klassieke en verouderde vloeren. Ook donkere vloeren en laminaatvloeren zijn bezig met een opmars. De woninginrichters die ook parket-, laminaat-, houten- en/of kurkvloeren verkopen verwachten dat harde vloeren terrein zullen gaan winnen ten opzichte van de zachte vloeren. Vooral jongeren kiezen voor parket of laminaat. Daarnaast verwachten de woninginrichters meer kleurgebruik en een groei van marmoleum, vinyl, parket, laminaat en houten vloeren. Van de speciaalzaken vindt eenderde deel van de ondernemingen de branchevervaging een slechte ontwikkeling. De speciaalzaken die het juist positief ervaren zien het als een uitdaging en verwachten dat hierdoor het kaf van het koren wordt gescheiden. Opvallend is dat de speciaalzaken vooral negatief reageren op verkopers via internet en de bouwmarkten. Over woninginrichters wordt weinig kwaads gesproken. De meerderheid van de speciaalzaken zegt geen last te hebben van de branchevervaging. Men verwacht dat goed persoonlijk contact, advies, specialisatie, kwaliteit, service en vakkennis het onderscheid maken. De woninginrichters die ook parket-, laminaat-, kurk- en/of houten vloeren verkopen, zijn beduidend minder positief over de toenemende branchevervaging. Bijna driekwart van de woninginrichters geeft een negatief oordeel over deze ontwikkeling. Ook deze groep heeft de grootste problemen met internetverkopers en bouwmarkten.

Van de woninginrichters blijkt 58% ook parket-, laminaat-, kurk- en/of houten vloeren te verkopen. Bij deze ondernemingen vertegenwoordigt deze productgroep gemiddeld 15% van de totale omzet. Binnen de productgroep zijn de verschillen ten opzichte van de parketspeciaalzaken enorm. Vertegenwoordigt de verkoop van laminaatvloeren bij de parketspeciaalzaken "slechts" 24% van de omzet, bij de woninginrichters komt 79% van de omzet uit de productgroep voor rekening van de verkoop van laminaatvloeren. Het aantal verschillende regelmatige leveranciers op jaarbasis op het gebied van vloeren en aanverwante handelsartikelen bedraagt bij de speciaalzaken 8,4. Dit is wederom gestegen ten opzichte van twee jaar eerder. Woninginrichters hebben gemiddeld 2,5 regelmatige leveranciers voor deze productgroep. De ranglijst van belangrijkste leveranciers van vloeren verschilt sterk tussen de speciaalzaken en woninginrichters. Dit geldt ook voor de ranglijst van leveranciers voor afwerk- en onderhoudsmiddelen.

Het onderzoek
Aan het onderzoek 203 parket-, laminaat- en kurkspeciaalzaken deelgenomen en 80 woninginrichters die parket-, laminaat-, kurk- en/of houten vloeren verkopen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd. In de rapportage is onderscheid gemaakt in speciaalzaken en woninginrichters. Bij diverse thema's worden de onderzoeksresultaten van de speciaalzaken vergeleken met die van de jaren 2002 en 2004.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --