Gemeente Dordrecht


---

Dordrecht maakt gebruik van DigiD

Waar wacht u nog op? Met DigiD staat u altijd voor aan!

Vincent Brinkhof

Dankzij DigiD kunnen burgers met één gebruikersnaam en wachtwoord bij elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen terecht. Dordtenaren kunnen vanaf vandaag gebruik maken van DigiD. DigiD (spreek uit diegiedee) is een persoonlijke code om burgers op internet te identificeren bij de overheid. Met DigiD kan snel en veilig via het E-loket gecommuniceerd worden met de gemeente Dordrecht. DigiD wordt gebruikt om afspraken te maken, online een verhuizing door te geven of een uittreksel online aan te vragen en te betalen.

Hoe werkt DigiD?
Stel, een burger geeft via het E-loket van de gemeente aan dat er een elektronisch uittreksel aangevraagd moet worden. Er verschijnt dan een DigiD scherm waarop de gebruikersnaam met wachtwoord ingevoerd wordt. Als de gegevens kloppen, dan kan de aanvraag verder ingediend worden.

Op dezelfde manier, met dezelfde gebruikersnaam en hetzelfde wachtwoord, krijgen burgers toegang tot de elektronische diensten van bijvoorbeeld de Belastingdienst. Dit is het grote voordeel van DigiD: de burger hoeft niet langer verschillende gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden, maar kan met één combinatie bij steeds meer overheidsinstellingen terecht. Als burgers al in het bezit zijn van een Dordtse pincode (welke gebruikt wordt voor identificatie vanaf 2002) kan deze voorlopig gewoon gebruikt worden.

Dienstverlening zoals u gewend bent
Met de komst van DigiD kunnen burgers elektronische dienstverlening van ons verwachten zoals ze dat gewend zijn. Dordtenaren kunnen onder andere:

* een uittreksel (voor: school, autorijden of wonen) online aanvragen en betalen;

* een afspraak via het E-loket maken op een tijdstip wanneer het hen uitkomt;

* meldingen aan de wijklijn doen over de ruimte om hen heen;
* online een verhuizing doorgeven.

De mogelijkheden om elektronisch zaken te doen met ons zullen steeds verder toenemen.

Naast het Dordtse E-loket kan DigiD ook gebruikt worden bij: de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen), de Belastingdienst en het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen).

Waar kunnen Dordtenaren ik DigiD aanvragen?
DigiD aanvragen kan via het E-loket op: www.dordrecht.nl/e-loket. Voor meer informatie over DigiD: www.digid.nl.

Verordeningen toegevoegd aan de website
Vanaf de tweede week van maart heeft de gemeente nog een primeur, de geconsolideerde verordeningen gaan dan online voor de Dordtenaren.

Op dit moment zijn de verordeningen alleen terug te vinden in het Raads Informatie Systeem. In een groot aantal producten in het E-loket wordt er verwezen naar verordeningen. Maar het is niet mogelijk door het zoeken in het E-loket of de centrale zoekmachine hier terecht te komen. Door het introduceren van het informatieproduct verordeningen word dit eenvoudig mogelijk gemaakt.

Vindbaarheid verhogen.
Door trefwoorden aan de productbeschrijving te koppelen volgens een landelijke standaard, wordt het mogelijk om de meest geraadpleegde verordening te tonen en de vindbaarheid te verhogen, ook als er elders in de overheid op het internet wordt gezocht.

De gemeente Dordrecht geeft haar burgers graag een compleet overzicht van alle geldende verordeningen via de website. Tot nu toe stonden de mutaties als losse bestanden on-line, bezoekers moesten zelf naar de verschillen zoeken. De verordeningen staan nu in geconsolideerde (= alle latere wijzigingen zijn in de teksten opgenomen) vorm in het overzicht.

Redactie
Carola van Ginkel
Communicatieadviseur E-government

telefoon (078) 639 8958

email c.van.ginkel@dordrecht.nl

Informatie
Mark Slooff
Projectleider DigiD Dordrecht
telefoon m.slooff@dordrecht.nl