Gemeente Dordrecht
---
Dordrecht maakt gebruik van DigiD
Waar wacht u nog op? Met DigiD staat u altijd voor aan!
Vincent Brinkhof
Dankzij DigiD kunnen burgers met één gebruikersnaam en wachtwoord bij
elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen terecht.
Dordtenaren kunnen vanaf vandaag gebruik maken van DigiD.
DigiD (spreek uit diegiedee) is een persoonlijke code om burgers op
internet te identificeren bij de overheid. Met DigiD kan snel en
veilig via het E-loket gecommuniceerd worden met de gemeente
Dordrecht. DigiD wordt gebruikt om afspraken te maken, online een
verhuizing door te geven of een uittreksel online aan te vragen en te
betalen.
Hoe werkt DigiD?
Stel, een burger geeft via het E-loket van de gemeente aan dat er een
elektronisch uittreksel aangevraagd moet worden. Er verschijnt dan een
DigiD scherm waarop de gebruikersnaam met wachtwoord ingevoerd wordt.
Als de gegevens kloppen, dan kan de aanvraag verder ingediend worden.
Op dezelfde manier, met dezelfde gebruikersnaam en hetzelfde
wachtwoord, krijgen burgers toegang tot de elektronische diensten van
bijvoorbeeld de Belastingdienst. Dit is het grote voordeel van DigiD:
de burger hoeft niet langer verschillende gebruikersnamen en
wachtwoorden te onthouden, maar kan met één combinatie bij steeds meer
overheidsinstellingen terecht. Als burgers al in het bezit zijn van
een Dordtse pincode (welke gebruikt wordt voor identificatie vanaf
2002) kan deze voorlopig gewoon gebruikt worden.
Dienstverlening zoals u gewend bent
Met de komst van DigiD kunnen burgers elektronische dienstverlening
van ons verwachten zoals ze dat gewend zijn. Dordtenaren kunnen onder
andere:
* een uittreksel (voor: school, autorijden of wonen) online
aanvragen en betalen;
* een afspraak via het E-loket maken op een tijdstip wanneer het hen
uitkomt;
* meldingen aan de wijklijn doen over de ruimte om hen heen;
* online een verhuizing doorgeven.
De mogelijkheden om elektronisch zaken te doen met ons zullen steeds
verder toenemen.
Naast het Dordtse E-loket kan DigiD ook gebruikt worden bij: de
Sociale Verzekeringsbank (SVB), het CWI (Centrum voor Werk en
Inkomen), de Belastingdienst en het UWV (Uitvoeringsinstituut
Werknemersverzekeringen).
Waar kunnen Dordtenaren ik DigiD aanvragen?
DigiD aanvragen kan via het E-loket op: www.dordrecht.nl/e-loket. Voor
meer informatie over DigiD: www.digid.nl.
Verordeningen toegevoegd aan de website
Vanaf de tweede week van maart heeft de gemeente nog een primeur, de
geconsolideerde verordeningen gaan dan online voor de Dordtenaren.
Op dit moment zijn de verordeningen alleen terug te vinden in het
Raads Informatie Systeem. In een groot aantal producten in het E-loket
wordt er verwezen naar verordeningen. Maar het is niet mogelijk door
het zoeken in het E-loket of de centrale zoekmachine hier terecht te
komen. Door het introduceren van het informatieproduct verordeningen
word dit eenvoudig mogelijk gemaakt.
Vindbaarheid verhogen.
Door trefwoorden aan de productbeschrijving te koppelen volgens een
landelijke standaard, wordt het mogelijk om de meest geraadpleegde
verordening te tonen en de vindbaarheid te verhogen, ook als er elders
in de overheid op het internet wordt gezocht.
De gemeente Dordrecht geeft haar burgers graag een compleet overzicht
van alle geldende verordeningen via de website. Tot nu toe stonden de
mutaties als losse bestanden on-line, bezoekers moesten zelf naar de
verschillen zoeken. De verordeningen staan nu in geconsolideerde (=
alle latere wijzigingen zijn in de teksten opgenomen) vorm in het
overzicht.
Redactie
Carola van Ginkel
Communicatieadviseur E-government
telefoon (078) 639 8958
email c.van.ginkel@dordrecht.nl
Informatie
Mark Slooff
Projectleider DigiD Dordrecht
telefoon m.slooff@dordrecht.nl