Kerkinactie voert landelijke campagne bij 600 stemlokalen

Kerkinactie

Persbericht

Utrecht, 6 maart 2006

Kerkinactie voert landelijke campagne bij 600 stemlokalen 'Kies bewust voor je naaste'

Op de dag van de gemeenteraadsverkiezing, dinsdag 7 maart, voert Kerkinactie bij 600 stemlokalen een landelijke campagne met de oproep 'Kies bewust voor je naaste'. De actie wordt gevoerd met fietshangers en magneten, een spot op de lokale èn regionale radio, buitenreclame in 165 plaatsen en een oproep op het voorblad van het blad Metro. Honderden stemmers kunnen bij het stemlokaal op hun fiets een gele fietshanger of magneet aantreffen met het stemadvies 'Kies bewust voor je naaste'.

De actie is niet alleen een oproep om te stemmen voor je naaste maar ook bedoeld om de Veertigdagentijdcampagne van Kerkinactie onder de aandacht te brengen. Op 1 maart jl. begon voor 2,3 miljoen protestanten en ruim 2000 Protestantse Kerken de veertigdagentijd. Met speciale kerkdiensten, jeugdactiviteiten en fondsenwervende acties vragen de kerken hun gemeenteleden om in de Veertigdagentijd 'bewust'te kiezen. Op de alternatieve Kieslijst van Kerkinactie staan 40 keuzes voor de 40 dagen waaruit mensen elke dag iets kunnen kiezen. Meer informatie over de kieslijst en de campagne op: www.kerkinactie.nl/campagne2006

De Veertigdagencampagne vraagt speciale aandacht voor projecten van Kerkinactie voor kleine boeren in Latijns-Amerika en Nederland die door de wereldwijde handel en economische ontwikkeling hun bedrijf, huis en haard dreigen te verliezen. In Latijns-Amerika zijn het de familiale landbouwbedrijven die hun grond verliezen aan grootschalige sojaverbouw voor de export naar Nederland. In Nederland is het de boer die zijn bedrijf omvormt tot zorgboerderij. De campagne van Kerkinactie roept mensen op om in hun eigen leven bewust te kiezen. Men kan deze boeren helpen door eerlijke en duurzame producten te kopen. Men kan bewust kiezen voor de aarde door zuinig te zijn met energie. En men kan bewust kiezen voor God door met andere mensen te delen wat dat voor hen persoonlijk betekent.


Noot voor de redactie (