Provincie Noord-Brabant


Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl

|Openbare besluitenlijst                           |
|Vergadering Gedeputeerde Staten                   |
|d.d. 7 maart 2006                                 |


1. Subsidies landelijk gebied 2006
Gedeputeerde Staten hebben de beleidsregel subsidies landelijk gebied 2006 vastgesteld. De beleidsregel regelt de subsidieverstrekking op een drietal onderdelen van het provinciaal beleid voor het landelijk gebied: 1. gemeenten en waterschappen voor het inhuren van mensen voor het voorbereiden van projecten, 2. fysieke projecten voor de uitvoering van reconstructie- en gebiedsplannen en 3. projecten die leiden tot de inrichting van een landbouwontwikkelingsgebied. In alle gevallen spelen projecten een sleutelrol bij de uitvoering van een reconstructie- of gebiedsplan.

2. Woningbouw januari 2006
Op grond van de in januari door GS goedgekeurde bestemmingsplannen en verklaringen van geen bezwaar, kunnen zo'n 350 woningen worden gebouwd. Dat blijkt uit het maandelijkse overzicht van goedgekeurde ruimtelijke plannen. Over de afgelopen twaalf maanden zijn plannen goedgekeurd voor in totaal ruim 10.800 woningen. Brabant heeft volgens de jongste prognoses tot en met 2014 zo'n 100.000 nieuwe woningen nodig om in de behoefte te voorzien. Jaarlijks zouden er 10.000 woningen gebouwd moeten worden. Belangrijke indicator voor de woningmarkt is het aantal afgegeven bouwvergunningen. Doorgaans ligt er anderhalf jaar tussen het afgeven van de bouwvergunning en oplevering van een woning. Tussen december 2004 en november 2005 werden in de provincie 13.800 bouwvergunningen verleend.

3. Rapportage artikel 19 WRO
De provincie slaagt er in 59 procent van de aanvragen om een verklaring van geen bezwaar (ex artikel 19 WRO) binnen acht weken af te handelen. Dit zijn aanvragen voor bouwplannen die afwijken van bestaande bestemmingsplannen. Dat blijkt uit de viermaandelijkse rapportage. De gemiddelde verwerkingsduur voor de behandeling van aanvragen bedroeg in de periode september-december 2005 8,7 weken.

4. Investeringsbudget ILG
Medio mei starten de onderhandelingen met het rijk over het investeringsbudget landelijk gebied (ILG). Gedeputeerde Rüpp en gedeputeerde Moosn zullen namens de provincie Noord-Brabant de onderhandelingen voeren die moeten leiden tot een nieuwe bestuursovereenkomst met het rijk voor de periode 2007 tot en met 2013. Voor de zomer wil het rijk een conceptovereenkomst met alle provincies. In de bestuursovereenkomst worden de door Brabant te realiseren rijksprestaties opgenomen en de daarvoor benodigde financiële middelen.

5. Woningbouw en bedrijven MEROS
In het oostelijk deel van de stedelijke regio Eindhoven-Helmond bestaan plannen voor regionale woningbouw en bedrijvigheid. De gemeenten Helmond, Asten, Laarbeek, Someren en Geldrop-Mierlo werken daarbij samen. Voor dit project MEROS moet een milieueffectrapportage worden uitgevoerd waarbij de provincie bevoegd gezag is. In dat kader hebben Gedeputeerde Staten besloten maximaal E50.000 beschikbaar te stellen als eenmalige financiering en de voorfinanciering op zich te nemen gericht op een locatie-milieueffectenrapportage. Met dit project draagt de provincie actief bij aan de versnelling van de woningbouwopgave in dit deel van Brabant.

6. Voorbereidingskrediet Project Musea
GS hebben het Statenvoorstel over het voorbereidingskrediet voor het Project Musea (Definitieve Ontwerpfase) aangepast. Dit omdat in de vergadering van de commissie Zorg, Welzijn en Cultuur van 17 februari jl. een verschil was opgemerkt tussen het genoemde bedrag in het Statenvoorstel en in het Besluit. Het bedrag is nu gelijkgesteld op E 0,35 miljoen.

7. Subsidiëring Omroep Brabant
In de subsidieverlening aan Omroep Brabant geven GS een aantal aandachtspunten mee. Die betreffen een rapportage over de efficiencyoperatie in de journalistieke werkzaamheden, de samenwerking met de lokale omroepen en de ontwikkeling van de stichtingsraad van Omroep Brabant. Dat zegt het college in een memorie van antwoord aan Provinciale Staten naar aanleiding van de reactie van de commissie Zorg, Welzijn en Cultuur op het betreffende statenvoorstel. GS geven aan dat de term "voorwaarde"gelezen moet worden als "aandachtspunten".

8. Leerwerkloketten
Leerwerkloketten tot stand brengen in West- en Noordoost-Brabant. Daartoe hebben GS intentieverklaringen ondertekend met de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de regionale instellingen en organisaties. Doel is werknemers via de loketten te stimuleren om hun kennis en vaardigheden te verbeteren, met combinaties van leren en werken. De loketten sluiten aan bij de provinciale inzet voor een goed opgeleide en bijgeschoolde beroepsbevolking.

9. Wijziging statuten Nieuwe Brabantse Kunststichting
Gedeputeerde Staten stemmen in met een statutenwijziging die de nieuwe Brabantse Kunststichting (NBKS) heeft voorgesteld. Dit onder het voorbehoud dat een aantal artikelen wordt gehandhaafd. GS zullen deze artikelen zo nodig herzien nadat de heroriëntatie steunfuncties is afgerond.

10. ETIN studie en SER-advies platteland
Het Brabantse platteland is vitaal. Dat zeggen Gedeputeerde Staten in een reactie op de studie van het ETIN over de economische dragers van het landelijk gebied en het advies van de SER aan het kabinet over de ontwikkelingen op het platteland. Het Brabantse platteland kent geen leegloop. In een aantal regio's zijn knelpunten op het gebied van de werkgelegenheid, woningnood en vergrijzing, daar staan de positieve ontwikkelingen van het toerisme, de gezondheids- en welzijnssector tegenover. De SER en onderzoeksbureau ETIN wijzen het provinciebestuur erop dat ondernemersschap in dit verband van wezenlijk belang is. Uit een analyse van het provinciaal beleid blijkt dat er al diverse initiatieven in gang zijn gezet om dit doel te bereiken, zoals de stichting Agro & Co en revitaliseringplannen.

11. Economische discussie "Pieken in Brabant"
Om de ambitieuze sociaal-economische doelen van Noord-Brabant te halen, is een goede inrichting van de economische ondersteuningsstructuur noodzakelijk. GS stellen op basis van een quick scan vast dat de economische ondersteuningsstructuur zich goed ontwikkelt Brabant, maar er is ruimte voor verbetering. GS willen een discussie starten over de wijze waarop dit nog beter zou kunnen. Zo kan de samenwerking in programma's van ontwikkelingsmaatschappijen versterkt worden. Ook wil het college verkennen hoe er meer participatiekapitaal voor Zuid-Nederland beschikbaar kan worden. Een analyse en de vraagstukken zijn verwoord in de nota 'Pieken in Brabant' die GS wil bespreken met de statencommissie Economie, Mobiliteit en Grotestedenbeleid.

12. Statenvragen over Essent Inhome
Gedeputeerde Staten zullen tijdens de aandeelhouderscommissie Essent vragen stellen over de reclamecampagne van Essent Inhome over cv-ketels. GS vinden de reclame misleidend. Er is al door derden een klacht ingediend bij de Reclamecodecommissie. Daarmee is voorlopig voldoende tegenactie ondernomen. Dit antwoordt het College op vragen van het lid van Provinciale Staten, de heer H. Polderman (SP).

13. Voortgang en Evaluatie Uitvoeringsfase PPS-A59
GS hebben ingestemd met de voortgangsrapportage over het Publiek-Private Samenwerking (PPS) project A59 ('s-Hertogenbosch Rosmalen) over de periode september t/m december 2005. De rapportage wordt ter kennisneming naar de commissie Economie, Mobiliteit en Grote stedenbeleid gestuurd. Verder hebben GS kennisgenomen van de Evaluatie Uitvoeringsfase PPS-A59 en ingestemd met verdere verzending.

14. Dijken
De Brabantse rivierdijken voldoen aan de normen die in 1996 zijn vastgesteld maar nog niet aan de nieuwe verhoogde maatgevende hoogwaterstanden van 2001. Dat blijkt uit het vijfjaarlijks verslag van Gedeputeerde Staten aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat over de toestand van de dijkringen in Brabant. De regering heeft dit al onderkend. Het Rijk probeert via maatregelen voortvloeiend uit de PKB Ruimte voor de Rivier en Maaswerken een zodanige waterstandsdaling in de rivieren te creëren, dat de dijken (op termijn, uiterlijk 2015) weer voldoen aan de situatie van 1996.


15. Dynamisch verkeersmanagement
Dynamisch verkeersmanagement is het beïnvloeden van het gedrag van reizigers op de weg door technische maatregelen, innovatie en informatie. Het doel om met die informatie het gedrag van de weggebruiker zo te beïnvloeden dat er een betrouwbare reistijd van deur tot deur mogelijk wordt, de verkeersveiligheid vergroot wordt en de kwaliteit van de leefomgeving verbetert. Dat staat in de visie op dynamisch verkeersmanagement die Gedeputeerde Staten voorleggen aan de statencommissie voor Economie, Mobiliteit en Grote Stedenbeleid. De visie is een uitwerking van het Provinciaal Verkeers- en Vervoersbeleid en zal leiden tot een jaarlijks werkprogramma voor de uitvoering van werkzaamheden.

16. Netwerkanalyse Brabantstad
Het opstellen van een netwerkanalyse moet in de stedelijke regio's van Nederland een oplossing bieden om de toenemende verkeers- en vervoersproblemen het hoofd te bieden. Brabantstad is één van die stedelijke regio's. Gedeputeerde Staten zenden nu het plan van aanpak en het startdocument voor de netwerkanalyse Brabantstad naar de statencommissie voor Economie, Mobiliteit en Grote Stedenbeleid. De netwerkanalyse wordt opgesteld samen met de vijf Brabantse grote steden en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven. Bij het uitvoeren van de analyse wordt samengewerkt met het Rijk en andere partijen. Het is de bedoeling dat er voor 2020 een integraal maatregelenpakket is waarbij alle vormen van vervoer in samenhang benaderd worden. De reiziger staat in de netwerkanalyse centraal terwijl de analyse een bouwsteen is voor de planning van de inzet van regionaal geld in regionale projecten (Brabants MIT). De netwerkanalyse Brabantstad wordt in 2006 afgerond.

17. Rotonde Schaijksestraat in Reek
GS hebben besloten om het project Rotonde Schaijksestraat in Reek te financieren. Omwille van de verkeersveiligheid zal op de kruising N277/Schaijksestraat de verkeersregelinstallatie worden vervangen door een enkelbaansrotonde. Ook worden er semi-verharding en duurzaam veilige markeringen voor het wegvak van de N277 tussen de rotonde Reekermolen en de aansluiting Vingelenweg aangebracht.

18. Woonvoorzieningen voor dementerenden
Er zijn in Brabant 41 voorzieningen voor dementerenden. Dat zeggen Gedeputeerde Staten naar aanleiding van een motie van D66 over het tekort aan voorzieningen voor deze groep mensen die door Provinciale Staten unaniem werd aangenomen. Een inventarisatie toont aan dat er bij de zorgvoorzieningen plannen zijn voor nog eens 256 voorzieningen. Daarmee kunnen 2938 mensen worden opgevangen en neemt de sector haar verantwoordelijkheid serieus. Naar aanleiding van een advies van de Provinciale Raad voor de Volksgezondheid en Maatschappelijke Zorg willen GS ook inzetten op een versterking van zorg voor mensen met dementie in de thuissituatie, de versterking van kleinschaliger opvang in verpleeghuiszorg.


19. Raad Informele Zorg en Regionale Platforms Mantelzorg
De Brabantse Raad voor de Mantelzorg wordt omgevormd tot de Raad voor de informele zorg met vier regionale platforms mantelzorg. Gedeputeerde Staten hebben ingestemd met het nieuwe werkplan van de Raad. Door de instelling van de nieuwe raad en de platforms komt het zwaartepunt van de belangenbehartiging in de regio te liggen.

20. Eindhovens Kanaal
In het kader van de uitvoering van de Groene Programma's willen Gedeputeerde Staten E1,5 miljoen bijdragen aan de herinrichting van het Eindhovens Kanaal. Onderdeel van het project is de aanleg van 7 kilometer recreatief fietspad en 3,1 kilometer van de oevers worden natuurvriendelijk ingericht. De totale projectkosten zijn E7.5 miljoen.

21. Energieopslag in de bodem
De Integrale Commissie Milieu en Water heeft gereageerd op de ontwerpbeleidsregels van Gedeputeerde Staten voor de energieopslag in de bodem. De ICMW is van mening dat energieopslag in de bodem krachtig ondersteund moet worden. De voorkeur gaat uit grotere installaties waarbij beheer en onderhoud gegarandeerd zijn. Diepere grondlagen zouden gereserveerd moeten worden voor drinkwaterwinning en niet voor de energieopslag. Gedeputeerde Staten hebben het advies van de ICMW verwerkt en zenden de beleidsregels naar de statencommissie voor Ruimte en Milieu.

22. Huurliberalisatie
Het wetsvoorstel om de huren te liberaliseren zet het provinciale verstedelijkingsbeleid de afspraken over de bouw van woningen in de regio Eindhoven-Helmond onder druk. Die woningbouwafspraken zijn gemaakt om door onderlinge samenwerking tussen de gemeenten in de regio om zo ruimtelijke problemen op te lossen en een herindeling te voorkomen. Dat zeggen Gedeputeerde Staten in een brief aan minister Remkes, naar aanleiding van een brief van de gemeente Eindhoven.

23. Ruimtelijke plannen
De lijst met goedgekeurde bouwplannen op grond van artikel 19 Wet Ruimtelijke Ordening is vastgesteld, het bestemmingsplan Best 2002, herziening Molenheide wordt goedgekeurd, de gemeente Eindhoven kan voor acht bestemmingsplannen in het centraal stedelijk gebied gebruikmaken van een categorievrijstelling op grond van artikel 19 Wet Ruimtelijke Ordening, het bestemmingsplan Kom Lieshout, uitwerking Kuiperstraat wordt goedgekeurd, de verandering van een agrarisch bouwblok met als doel om investeringen in de intensieve veehouderij in een extensiveringsgebied van de reconstructie in Hilvarenbeek mogelijk te maken wordt geweigerd.

24. Regionale uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer
Voor 6 regionale uitvoeringsprogramma's op het gebied van verkeer en vervoer stellen GS E15 miljoen aan medefinanciering beschikbaar. Daarmee kunnen in het totaal 132 infrastructuur projecten worden uitgevoerd en nog eens 49 projecten op het gebied van verkeersveiligheid en mensen. Dit gebeurt op basis van de cofinancieringsregeling Verkeer en Vervoer.


---- --