Productschap Margarine


08.03.2006

Auto- en olieproducenten stappen in synthetische brandstof

De oliemaatschappijen Shell en Sasol Chevron en de autoproducenten Volkswagen Group, Renault en Daimler-Chrysler hebben aangekondigd een alliantie te vormen om synthetische brandstoffen te stimuleren.

De Europese alliantie, die de naam Alliance for Synthetic Fuels in Europe (ASFE) heeft gekregen, werd gisteren in Brussel gepresenteerd. De leden willen samenwerken bij het ontwikkelen van nieuwe motoren die aangepast zijn aan de nieuwe brandstof. Deze nieuwe synthetische brandstof kan via het zgn. Fischer-Tropsch procédé worden geproduceerd uit aardgas, kolen of biomassa. Het doel van de ontwikkeling van synthetische brandstoffen is het verminderen van de afhankelijkheid van aardolie.

Een van de eerste Gas-To-Liquid fabrieken zou volgend jaar in het Duitse Freiburg dienen te worden gebouwd. Biomass-To-Liquid is vooralsnog commercieel niet haalbaar en zou dus (Europese) overheidssteun behoeven.

EU-Milieuraad
De Oostenrijkse voorzitter van de Milieuraad Joseph Proell noemde het initiatief een goede zaak, en zag met name perspectief voor het winnen van synthetische brandstof uit biomassa. Een dergelijk type brandstof zou tot de zgn. 2e generatie biobrandstoffen moeten worden gerekend.

Europese Commissie
De Europese Commissie heeft eveneens haar steun voor het initiatief uitgesproken.
Mariann Fischer-Boel van Landbouw heeft aangekondigd later dit jaar de EU-richtlijn ter stimulering van biotransportbrandstoffen nader te willen bekijken om de vraag naar biobrandstoffen verder te stimuleren.

EU-Commissaris Günter Verheugen van Industrie en Ondernemingen heeft gistermiddag eveneens zijn voorkeur uitgesproken voor biomassa als grondstof ('biomass-to-liquid fuels') vanwege de grotere bijdrage aan een reductie van de CO2-uitstoot. Voor zijn toespraak getiteld Synthetic fuels for a more competitive and environmentally friendly Europe, klik hier .

Zijn collega Andris Piebalgs van Energie heeft gisteravond eveneens een toespraak gehouden, getiteld Secure Energy Supplies for the Future, naar aanleiding van de oprichting van ASFE. Hij benadrukte onder meer dat de Commissie biobrandstoffen (1e en 2e generatie), aardgas en waterstof heeft geïdentificeerd als vervangers van minerale olie de komende jaren, en dat door deskundigen wordt gesproken van 15 procent biobrandstoffen in 2020 als biomassa in transportbrandstof kan worden omgezet. Ook ging hij uitdrukkelijk in op de noodzaak om de richtlijn voor de kwaliteit van brandstoffen en de normen voor diesel aan te passen opdat maximaal gebruik kan worden gemaakt van 1e en 2e generatie biobrandstoffen. Vandaag wordt de definitieve versie van het Green Paper on Energy van de Europese Commissie gepubliceerd.

Europese biobrandstoffenstrategie Nog vorige maand publiceerde de Commissie de EU Biofuels Strategy . Zij wil via onderzoeks- en ontwikkelingssteun 2e generatie biobrandstoffen stimuleren en heeft hoge verwachtingen van de bouw van Biomass-To-Liquid fabrieken.