Gemeente Bussum

Verslag Veiligheidsavond Bussum 27 februari 2006

(wijken tussen de Huizerweg, Amersfoortsestraatweg, Ceintuurbaan en de Lorentzweg, met uitzondering van het Godelindekwartier)

Aanwezigen:
De heer drs. M. Schoenmaker, burgemeester
De heer B. Derriks, brandweer
De heer B. Ambachtsheer, wijkbeheerder
De heer P. Vermeulen, kabinet
De heer R. Gottmer, kabinet (verslaglegging)
Mevrouw C. Wattel, kabinet (verslaglegging)

De heer B. de Veth, gespreksleider (extern)

( 70 bewoners van bovengenoemde wijken

20.00 uur start bijeenkomst

De heer B. de Veth opent de avond, stelt iedereen voor en geeft het woord aan de burgemeester. De burgemeester heet iedereen van harte welkom en geeft het doel van de avond aan. Vervolgens worden, mede aangegeven door de bewoners, de volgende punten besproken:

Overhangend groen

- Een voorman van de gemeente gaat ongeveer 4 x per jaar de wijk in om de straten te controleren op overhangend groen. Huiseigenaren worden zo nodig aangeschreven met het verzoek het groen te verwijderen. Gemeentegroen wordt door de gemeente bijgehouden. Bewoners kunnen klachten melden via onderstaand servicenummer.
- Er zijn klachten over het niet verwijderen van overhangend groen op de Kamerlingh Onnesweg.

Brandpreventie

- Worden de huizen in de Keizer Ottostraat, die niet meer voldoen aan de moderne brandpreventie eisen, aangepast bij renovatie? De brandweer meldt dat er waar mogelijk aanpassingen worden gedaan. De brandweer meldt tevens dat rookmelders van groot belang zijn.
- Algemene tips van de brandweer: op dit moment zijn de landelijke brandpreventieweken aan de gang, via radio en tv wordt er informatie verstrekt over brandpreventie. Daarnaast is er op de brandweerkazerne voorlichtingsmateriaal over preventie te verkrijgen.
- Is het een idee om de bevolking van Bussum te informeren over brandveiligheid d.m.v. informatieavonden, georganiseerd door de brandweer? De brandweer staat hier positief tegenover en neemt dit idee mee.
- Staat de brandweer in 6 minuten op de stoep, na een melding? De brandweer bevestigt dit.
- Wat kunt u als bewoner zelf doen? Denkt u, bij het parkeren van uw auto, aan de bereikbaarheid van de hulpdiensten. Zorg ervoor dat de auto's er nog door kunnen!
- Houdt de gemeente zelf genoeg rekening met de bereikbaarheid van de hulpdiensten bij de inrichting van straten? Hierop wordt gemeld dat er rekenmodellen gebruikt worden bij de planning van de openbare ruimte.
- Wordt er tegenwoordig op scholen voorlichting gegeven over brandveiligheid? Vanuit het publiek komt de opmerking dat dit op een particuliere school gebeurt. Gebeurt dit ook onderwijsbreed? Hierop wordt er door de brandweer gemeld dat er goede contacten zijn tussen brandweer en scholen in Bussum.
- Is het een idee om de belangrijkste tips (wat betreft brandveiligheid) op te nemen in het Voorlicht en op het internet? De brandweer neemt dit mee.

Verkeersveiligheid

- Er zijn klachten over fout geparkeerde auto's, bijvoorbeeld op de Huizerweg. Reactie van de gemeente: handhaving zal meer aandacht gaan krijgen. In de toekomst worden de bevoegdheden van de parkeerwachters uitgebreid, zodat er boetes uitgedeeld kunnen gaan worden bij kleine 'vergrijpen'.
- Hoe kunnen bewoners terugkoppeling geven op plannen waar zij niet van op de hoogte zijn, bijvoorbeeld het Verkeersstructuurplan? De burgemeester meldt dat via de website van de gemeente Bussum alle plannen te downloaden zijn. Dit zal voortaan worden vermeld in de uitnodigingsbrieven voor wijkavonden integrale veiligheid. Tevens is er door de gemeente een boekje uitgegeven over calamiteiten. Deze is verkrijgbaar bij de receptie van het gemeentehuis en bij de brandweerkazerne. Provincie Noord-Holland is ook zeer actief op het terrein van calamiteiten en rampenbestrijding, via hun internetsite zijn er o.a. risicokaarten te bekijken.
- Er wordt melding gemaakt van een onveilig kruispunt bij lagere school "De Hoeksteen". De gemeente is al jaren geleden aangeschreven over deze situatie maar er is nog niets veranderd. Op de Kamerlingh Onnesweg wordt te hard gereden, er is twee keer een auto de tuin ingereden. Er zijn brieven geschreven over oplossingen als een zebrapad, rotonde, of drempels. De gemeente heeft toen aangegeven dat deze zaak gekoppeld werd aan geplande rioleringswerkzaamheden. De wijkbeheerder geeft aan dat deze werkzaamheden zijn uitgesteld i.v.m. woningrenovatie. De wijkbeheerder gaat de komende week langs bij Ruimtelijke Inrichting om de stand van zaken na te gaan en hij zal terugkoppeling geven aan de betreffende bewoners.
- Er staat op de Kamerlingh Onnesweg een verkeersbord met 'einde 30 km zone'. Dit is vlak voordat de weg langs een aantal scholen gaat. Waarom staat dat bord daar?
- Er wordt melding gemaakt van te hard rijden op de Goudenregenstraat.
- Irisstraat: graag snel drempels plaatsen i.v.m. de verkeersveiligheid.
- De grote wegen om wijken heen zouden als bevoorradingswegen gebruikt moeten worden, i.p.v. de kleine wegen.
- Op de Bisonstraat is er geen consequent snelheidsbeleid (er staan twee verschillende verkeersborden vlak na elkaar).
- Iedereen is het er over eens dat de veiligheid van kinderen voorop moet staan en dat bewoners ook een eigen verantwoordelijkheid hebben wat betreft veilig parkeren en niet te hard rijden.
- De drempel op de Ceintuurbaan bij de Goudenregenstraat geeft veel geluidsoverlast (remmende en optrekkende auto's). Er is hierover gesproken met wethouder De Lange, er zou iets aan gedaan worden, dat is nog niet gebeurd.
- Er wordt gevraagd om strengere snelheidscontroles in 30 km gebieden.
- De burgemeester geeft aan dat het Integrale Verkeers- en Vervoersplan is vastgesteld en dat er nu per wijk inspraakavonden gehouden worden over de verdere invulling van het Verkeersstructuurplan. Er wordt daarbij ook gekeken naar 30 km gebieden. Sommige zaken kunnen alleen opgelost worden wanneer wijken integraal bekeken worden. Via de media van de gemeente kan de status van het plan gevolgd worden.

Overlast horeca en uitgaande jeugd


- Er zijn klachten over de alertheid van de politie bij overlast veroorzakend uitgaanspubliek. Er wordt niet snel genoeg of niet adequaat gereageerd.
- De benzinepomp van Shell op de Huizerweg is tot 's avonds laat open, dit geeft overlast (o.a.zwerfafval).
- De jeugd heeft vaste routes die ze nemen naar de horeca. Hoe kan de overlast die dit geeft worden beperkt? De politie speelt hierin een grote rol. Het is van groot belang overlast te blijven melden bij de politie.
- Vernielingen rondom de Lorentzweg worden wel gemeld, maar bewoners missen een terugkoppeling vanuit de politie.
- Het gevoel leeft dat er regelmatig geen aangifte meer wordt gedaan (bij vernielingen, overlast, etc.). Klopt dit?
- Contacten/ dienstverlening van de politie wordt als onvoldoende ervaren. Er bestaat een klachtenprocedure. Hiervoor zijn formulieren beschikbaar bij de politiepost.
- Bewoners klagen over de hoeveelheid 'blauw' op straat. Er zijn door de landelijke politiek beloftes gedaan die niet worden nagekomen. Wat kan de gemeente hieraan doen? De burgemeester meldt dat de gemeente hierop probeert te anticiperen door het aanstellen van 'handhavers'.
- Er wordt aandacht gevraagd voor de mogelijkheid van het digitaal doen van aangiften. Voor een aantal zaken kunt u hiervoor terecht op de website van de politie.

De belangrijkste zaken die op het gebied van openbare orde en veiligheid spelen (in dit deel van Bussum) zijn in dit overleg aan de orde geweest. De diverse afdelingen en diensten zullen de genoemde actiepunten meenemen. Hierover wordt individueel teruggekoppeld. Dit verslag wordt naar alle aanwezigen (voor zover ingeschreven op de intekenlijst) per mail of per post verstuurd. Tevens zal het beschikbaar komen via de website van de gemeente Bussum.

De heer B. de Veth sluit hiermee de avond en de burgemeester dankt iedereen hartelijk voor zijn/haar komst, tijd en inzet.

( 22.00 uur, einde bijeenkomst

Telefoonnummers en websites

Servicenummer Wijkbeheer 035-6928898
www.bussum.nl
www.noord-holland.nl/thema/concern
www.politie.nl/Gooi_en_Vechtstreek/aangifte


---- --