Voedingcentrum


Campagne WNF voor verantwoord gevangen vis

7 maart 2006

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) is een campagne gestart om op te roepen tot het consumeren van verantwoord gevangen vis. Het Voedingscentrum adviseert één tot twee keer per week vis te eten, onder meer vanwege de gezonde visvetzuren die er inzitten. De VISwijzer van het WNF geeft daarbij inzicht in welke vissoorten wel en niet verantwoord gevangen zijn.

Overbevissing en bijvangsten bedreigen het voortbestaan van vissoorten en andere dieren. Bijvoorbeeld door steeds groter wordende netten worden verschillende vissoorten overbevist. En bij sommige manieren van vissen raken zeedieren waar niet gericht op wordt gevist, als bijvangst verstrikt in netten en raken gewond of gaan dood.

Om de consument te wijzen op de wél verantwoord gevangen vissoorten, heeft het WNF de VISwijzer ontwikkeld. Deze VISwijzer geeft u informatie over welke vis u vanuit het oogpunt van duurzaamheid het beste kunt kopen. Hoewel nog niet op grote schaal, is hier en daar ook al vis te koop met een speciaal keurmerk, het zogenaamde MSC-keurmerk. Vis met het MSC-keurmerk is gegarandeerd verantwoord gevangen vis.

Het Voedingscentrum adviseert het één tot twee keer per week eten van vis. De in vis aanwezige visvetzuren hebben een gunstige invloed op het hartritme en beschermen daardoor tegen hart- en vaatziekten. Alle vis is goed, maar niet alle soorten vis bevatten evenveel gezonde visvetzuren. Vissoorten die goed scoren in de VISwijzer en ook relatief veel visvetzuren bevatten zijn: forel, haring, poon, sardien, makreel en zalm.

Bij een veelgegeten vissoort als kabeljauw adviseert het WNF het etiket of de verkoper te raadplegen. Zo zijn IJslandse en Pacifische kabeljauw prima keuzes, maar wordt van kabeljauw uit de Noordzee en Oostzee gezegd dat de manier van kweken of vangen te belastend is voor natuur en milieu.

Het Voedingscentrum vindt de VISwijzer een goed initiatief. Zelf is het Voedingscentrum in 2004 gestart met de KetenCampagne, bedoeld om consumenten inzicht te geven in de totstandkoming en herkomst van voedsel. Daarmee kan de consument bewuster kiezen.