Voedingcentrum
Campagne WNF voor verantwoord gevangen vis
7 maart 2006
Het Wereld Natuur Fonds (WNF) is een campagne gestart om op te roepen
tot het consumeren van verantwoord gevangen vis. Het Voedingscentrum
adviseert één tot twee keer per week vis te eten, onder meer vanwege
de gezonde visvetzuren die er inzitten. De VISwijzer van het WNF geeft
daarbij inzicht in welke vissoorten wel en niet verantwoord gevangen
zijn.
Overbevissing en bijvangsten bedreigen het voortbestaan van vissoorten
en andere dieren. Bijvoorbeeld door steeds groter wordende netten
worden verschillende vissoorten overbevist. En bij sommige manieren
van vissen raken zeedieren waar niet gericht op wordt gevist, als
bijvangst verstrikt in netten en raken gewond of gaan dood.
Om de consument te wijzen op de wél verantwoord gevangen vissoorten,
heeft het WNF de VISwijzer ontwikkeld. Deze VISwijzer geeft u
informatie over welke vis u vanuit het oogpunt van duurzaamheid het
beste kunt kopen. Hoewel nog niet op grote schaal, is hier en daar ook
al vis te koop met een speciaal keurmerk, het zogenaamde MSC-keurmerk.
Vis met het MSC-keurmerk is gegarandeerd verantwoord gevangen vis.
Het Voedingscentrum adviseert het één tot twee keer per week eten
van vis. De in vis aanwezige visvetzuren hebben een gunstige invloed
op het hartritme en beschermen daardoor tegen hart- en vaatziekten.
Alle vis is goed, maar niet alle soorten vis bevatten evenveel gezonde
visvetzuren. Vissoorten die goed scoren in de VISwijzer en ook
relatief veel visvetzuren bevatten zijn: forel, haring, poon, sardien,
makreel en zalm.
Bij een veelgegeten vissoort als kabeljauw adviseert het WNF het
etiket of de verkoper te raadplegen. Zo zijn IJslandse en Pacifische
kabeljauw prima keuzes, maar wordt van kabeljauw uit de Noordzee en
Oostzee gezegd dat de manier van kweken of vangen te belastend is voor
natuur en milieu.
Het Voedingscentrum vindt de VISwijzer een goed initiatief. Zelf is
het Voedingscentrum in 2004 gestart met de KetenCampagne, bedoeld om
consumenten inzicht te geven in de totstandkoming en herkomst van
voedsel. Daarmee kan de consument bewuster kiezen.