Gemeente Groningen

dinsdag 7 maart:
Aanpak zuidelijke ringweg en aanleg tramlijn beide nodig om stad en regio bereikbaar te houden

Burgemeester en Wethouders van Groningen zijn onaangenaam verrast over de uitspraken van gedeputeerde Marc Calon, dat de zuidelijke ringweg belangrijker is dan de tramlijn. "Misschien is dat een privé mening," aldus wethouder Koen Schuiling, "anders kan ik het niet rijmen." Schuiling wijst op het feit dat de beide colleges onlangs hebben afgesproken dat ze willen inzetten op zowel de verbetering van de zuidelijke ringweg als de aanleg van een tramlijn tussen het Hoofdstation en Zernike. Beide maatregelen zijn hard nodig om stad en regio ook in de toekomst bereikbaar te houden.

"De wereld houdt niet op bij de ringweg, er moet ook een goede doorverbinding zijn. Bovendien kan een hoogwaardige openbaar vervoerlijn een alternatief vormen voor de auto en daarmee voor een deel de ringweg ontlasten. De plannen concurreren dan ook totaal niet met elkaar, maar vullen elkaar aan. De tramlijn past in de meerjarenfilosofie voor het openbaar vervoer die we voor de hele regio hebben gemaakt. Ik heb begrepen dat de verantwoordelijk portefeuillehouder, gedeputeerde Tonnis Musschenga, hier ook volledig achter staat."

In een interview in de meest recente Cityscoop (het nieuwsbulletin van de Groningen City Club) benadrukt Musschenga, dat het openbaar vervoer "een cruciale pijler" is onder het verkeersbeleid:

Volgens gedeputeerde Musschenga passen de eerder deze maand gepresenteerde plannen voor een stadstram van Hoofdstation naar Zernike daar in. `Hopelijk hebben we binnen de Regiovisie al voor de zomer een principeakkoord over deze tram. In ieder geval voorzie ik de grootst mogelijke problemen wanneer we die tramlijn niet kunnen aanleggen. Het is de enige manier om de binnenstad te ontlasten, want het aantal bussen is echt onverantwoord hoog.' (bron: Cityscoop februari 2006)