AutoRai

Opel GT: opwindend design, klassieke sportwagenlay-out

(3/10/2006)
De wereldpremière van de nieuwe Opel GT op de Autosalon van Genève heeft inmiddels vele positieve reacties losgemaakt. Ongetwijfeld zal ook de prijs van deze oogverblindende roadster dat doen. In Nederland zal deze moderne interpretatie van de legendarische sportwagen te koop zijn vanaf 39.450 euro.
âVoor die prijs biedt de Opel GT naast zijn adembenemende design meer opwinding dan elke andere sportieve roadsterâ, aldus Alain Visser, Executive Director, European Marketing Opel. De nieuwe Opel GT komt in de lente van 2007 beschikbaar voor de Nederlandse markt.

Opel brengt de GT-legende met deze gloednieuwe, oogverblindende, tweezits sportwagen opnieuw tot leven. De sensationele, scherpe lijnen en de klassieke achterwielaangedreven architectuur werden geïnspireerd op het succes van de originele versie (1968 â 1973).

âDe GT is een krachtige aanvulling op ons programma aantrekkelijke nicheproducten en hij versterkt bovendien de aantrekkingskracht van het nieuwe Opel-imago," aldus Carl-Peter Forster, Chairman van GM Europe. âMet de Tigra TwinTop, de Astra TwinTop en de nieuwe Opel GT beschikken we over drie zeer verschillende modellen die elk op hun manier open rijplezier op het hoogste niveau bieden.â

De nieuwe Opel GT biedt een heleboel rijplezier dankzij de voorin geplaatste motor en de achterwielaandrijving, een combinatie die garant staat voor een uitgebalanceerde gewichtsverdeling, dankzij de lange wielbasis (2.415 mm) en de 260 pk sterke 2-liter ECOTEC turbomotor met directe benzine-injectie. Daarmee accelereert de nieuwe GT in minder dan zes seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van ruim 230 km/uur.

Een andere funfactor is de stoffen kap die kan worden neergeklapt om het cabrioplezier te bieden dat de eigenaars van de eerste GT uit 1968 tot 1973 moesten ontberen. Het dak verdwijnt volledig onder een afdekking waardoor het sportieve silhouet van de GT, met de korte overhang en de ver uit elkaar geplaatste 18 inch wielen, extra tot zijn recht komt.

De ontwikkeling van de nieuwe Opel GT is een uitstekend voorbeeld van de transcontinentale samenwerking binnen GM. Het design werd geïnspireerd op de VX Lightning concept car die in mei 2003 door de GM Advanced Design Studio in het Engelse Birmingham werd ontworpen ter gelegenheid van de 100^ste verjaardag van het merk Vauxhall. De nieuwe GT zal van de band rollen in het Amerikaanse Wilmington (Delaware) waar ook zijn zustermodellen, de Pontiac Solstice en de Saturn Sky, worden geproduceerd.

Atletische lijnen en korte overhang: een spectaculair ontwerp Vanaf de eerste aanblik maakt de Opel GT duidelijk dat hij een raszuivere sportroadster is: de scherpe, strakke lijnen en vloeiende oppervlakken geven hem een dynamische uitstraling. De voorkant wordt gedomineerd door de uitgesproken kromming in de spatborden en de stoere chroomstrip met het Opel-logo. De lange, vooraan scharnierende motorkap draagt uiteraard de bekende Opel-vouw.

De GT uit zijn sportieve karakter ook door zijn proporties (lengte/breedte/hoogte: 4.091/1.813/1.274 mm), zijn korte overhang en zijn 18 inch wielen op de vier uiterste hoeken van de carrosserie. Wanneer men de kap opent, verdwijnt die volledig onder een afdekking om het roadsterkarakter van de GT te benadrukken. Andere aantrekkelijke stijlelementen zijn de uitspringende dimlichten en grootlichten met halogeenreflectoren.

De ergonomisch ontworpen cockpit werd bedacht met chroomomrande wijzerplaten voor de snelheid, het toerental en de brandstofmeter. Kwalitatieve stoffen, pianozwarte lak en chroom benadrukken samen met de optionele lederen stoelen de moderne uitstraling. De mooie grote ronde bedieningsknoppen voor de lichten en de luchtverdeelschakelaars wijzen eveneens op de aandacht die de GT-ontwerpers aan de details besteedden.

Pittige reacties en sportwagenprestaties: de rechtstreeks ingespoten turbomotor
Het hart van de nieuwe Opel GT is de krachtigste productiemotor in het ECOTEC- programma. De turbomotor werd ontwikkeld door GM-Powertrain-ingenieurs in de Verenigde Staten en Europa en is nauw verwant met de rechtstreeks ingespoten 2,2-liter ECOTEC turbomotor met benzine-injectie in de Vectra en de Signum. Uit zijn cilinderinhoud van twee liter levert hij een vermogen van 191 kW/260 pk en een maximumkoppel van 350 Nm, dat beschikbaar is vanaf 2.500 t/min. Dankzij de directe benzineinjectie-technologie produceert de ECOTEC-motor meer vermogen zonder daarbij meer te verbruiken dan een motor met kleinere cilinderinhoud en klassieke inspuiting.

De 2-liter ECOTEC turbomotor onderscheidt zich door een variabele kleptiming, een âdual-scrollâ turbocompressor en een interkoeler. Net als de variabele nokkenastiming komt dit type turbo, dat dicht in de buurt komt van de turbo in de Vectra en de Signum V6, de respons van de motor ten goede. Het resultaat is een overvloedig koppel vanaf de laagste toerentallen.

Technische hoogtepunten van de nieuwe 2-liter ECOTEC turbomotor:
* Krukas in gesmeed staal

* Krukasstangen in gesmeed staal

* Zuigers met olietoevoer in gegoten aluminium
* Sproeierkoeling voor zuigers

* Twee tegengesteld draaiende balansassen
* Dual-scroll turbocompressor

* Compressieverhouding van 9,2:1

* Aluminium cilinderkop met natriumgekoelde uitlaatkleppen
* Door de motor aangedreven hogedrukpomp

* Brandstofrail met variabele druk

BedrijfsautoRAI.nl