Ingezonden persbericht


What's in a name? Wegener DM maakt segmenteren op voornaam mogelijk

Nieuwegein, 10 maart 2006 - Uit onderzoek door de Universiteit Utrecht en Wegener DM blijkt dat huishoudens met kinderen met een bepaalde voornaam niet alleen geografische en demografische kenmerken delen, maar ook voorkeuren op het gebied van lifestyle. Dat biedt nieuwe en interessante segmentatiemogelijkheden voor (direct) marketeers.

Binnen de Faculteit der Letteren van de Universiteit Utrecht wordt onderzoek gedaan naar de voornaam van miljoenen kinderen. Dit levert een schat aan gegevens op over de frequentie waarin voornamen voorkomen en trends in de naamgeving. Ook blijkt een duidelijke samenhang te bestaan tussen voornamen van kinderen in hetzelfde huishouden. De kans is bijvoorbeeld het grootst dat het broertje en zusje van Jeroen respectievelijk Martijn en Linda heten. Dankzij deze samenhang zijn acht groepen namen gedefinieerd: Arabisch en Turks, elite, Fries, modern, traditioneel, voormodern buitenlands, voormodern Nederlands en voormodern internationaal (Bloothooft, G., van Nifterick, E. en Gerritzen, D. (2004). 'Over voornamen - hoe Nederland aan z'n voornamen komt', Het Spectrum).

Wegener DM beschikt over diverse landelijk dekkende consumenteninformatie, waaronder de voornamen binnen een huishouden. Deze gegevens worden door de Universiteit Utrecht voor het onderzoek gebruikt. Wegener DM gebruikt de onderzoeksresultaten op haar beurt om een huishouden toe te wijzen aan de juiste voornaamgroep. Door zo'n groep te koppelen aan alle andere beschikbare consumenteninformatie - geografie, demografie, lifestyle en psychografie - ontstaan diepgaande inzichten in de achtergronden van elke voornaamgroep. De grote verschillen tussen voornaamgroepen tonen aan dat de keuze van een voornaam het een en ander verraadt over de naamgevers.

Elke voornaamgroep een eigen lifestyle
Elke voornaamgroep wordt gekenmerkt door haar eigen lifestyle. De groep Arabisch en Turks telt bijvoorbeeld opvallend veel postorderaars. Elitehuishoudens delen een voorkeur voor opiniebladen, terwijl de traditionele groep wordt gekenmerkt door een minder intensief gebruik van internet. Opmerkelijk zijn ook de grote populariteit van loterijen binnen de groep voormodern buitenlands en het relatief grote aantal kinderen in het bezit van een mobiele telefoon in de groep voormodern internationaal. De voormoderne Nederlandse huishoudens kennen een hoge penetratiegraad van dagbladabonnees. Psychografische verschillen komen onder meer tot uitdrukking in de statusongevoeligheid van traditionele huishoudens en hun minder grote behoefte aan zelfontplooiing.

Segmenteren op naam
Door deze naamgroepen te relateren aan bestaande consumenteninformatie - geografie, demografie, lifestyle en psychografie - wordt voor het eerst segmenteren op basis van voornaam mogelijk. Een nieuwe en bijzondere manier om klanten te segmenteren en te profileren en een interessante aanvulling op andere gangbare consumenteninformatie. Wegener DM heeft deze indeling opgenomen in haar database. Zo kunnen abonnees op de data van Wegener DM zelf profielanalyses maken van klanten, prospects, respondenten of verzorgingsgebieden. Op deze manier krijgen zij een beeld van alle achtergronden - inclusief het voornaamprofiel - die een extra dimensie toevoegen aan het doorgronden van klanten en de manier waarop met hen moet worden gecommuniceerd. Daarnaast kunnen voornaamgroepen fungeren als filter voor adresselecties, het optimaliseren van de distributie van huis-aan-huis folders of als verklarende variabele in het bouwen van voorspellingsmodellen.

Dat een voornaam voldoende kan zijn om achtergronden van huishoudens aan het licht te brengen, biedt ook een andere interessante toepassing. Veel e-mailbestanden zijn relatief 'plat': alleen het e-mailadres en een (voor)naam zijn beschikbaar. De voornaam maakt het mogelijk nu ook kenmerken van het huishouden bloot te leggen om hiermee in e-mailadresselecties rekening te houden. Met als logische doelstelling uiteindelijk het rendement op campagnes te verbeteren.

Over Wegener DM
Wegener DM is één van de leidende direct marketing dienstverleners in Nederland en Europa op het gebied van data en database management services. Wegener DM biedt, op basis van consumenteninformatie, concrete oplossingen voor klantwerving & cross selling, klantkennis, datakwaliteit en databasemanagement. Deze data based marketingdiensten worden zowel afzonderlijk als geïntegreerd toegepast op zowel de business-to-consumer als de business-to-business markt. De Wegener DM-divisie heeft verscheidene vestigingen in Europa; Wegener DM Belgium, Wegener DM France, Wegener DM UK en Wegener Scandinavië. Wegener DM is onderdeel van het beursgenoteerde Koninklijke Wegener NV.

Voor meer informatie over Wegener DM kunt u terecht op de website: www.wegenerdm.nl

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht