Gemeente Winterswijk


Imago onderzoek onder inwoners

10-03-2006

Winterswijk - De gemeente Winterswijk gaat een imago onderzoek houden onder inwoners. Zo'n 1500 inwoners van Winterswijk ontvangen een dezer dagen een schriftelijke enquête met vragen over het imago van Winterswijk. Het onderzoek maakt deel uit van een serie onderzoeken die de gemeente in het kader van Citymarketing uit laat voeren. De gemeente wil Winterswijk als plaats meer gaan promoten. Om dat te kunnen doen wil de gemeente weten hoe Winterswijkers denken over de plaats waarin ze wonen. Naast het imago onderzoek onder inwoners worden ook interviews gehouden met vertegenwoordigers van diverse belangengroepen en wordt een onderzoek uitgevoerd onder inwoners van omliggende gemeenten. Het streven is het plan en de eerste aanzet voor de campagne nog voor de zomervakantie klaar te hebben.

De gemeente vindt het belangrijk om zich als plaats goed op de kaart zetten, het 'merk' Winterswijk te ontwikkelen en dat beter naar buiten toe uit te dragen. Dit wil de gemeente doen via Citymarketing. Om een verantwoorde keuze te maken hoe Winterswijk op de kaart gezet moet worden wil de gemeente van inwoners weten hoe zij tegen de plaats Winterswijk aankijken. Maar ook wil de gemeente weten welke sterke punten naar buiten toe uitgedragen moeten worden of welke zwakke punten verbeterd moeten worden. Daarom houdt de gemeente nu een schriftelijke enquête onder 1500 inwoners van 18 jaar en ouder. De enquête wordt vergezeld van een persoonlijke brief van de burgemeester
met het verzoek mee te werken aan het onderzoek. De resultaten van de enquête worden gebruikt om een citymarketingplan op te stellen en een imagocampagne te ontwikkelen. Naast dit onderzoek worden ook interviews gehouden met vertegenwoordigers van diverse belangengroepen (o.a. ABH City, OWIN, onderwijs, culturele instellingen, Stichting Toerisme Winterswijk, horeca) en wordt een onderzoek uitgevoerd onder inwoners van omliggende gemeenten. De uitkomsten van het onderzoek worden verwerkt in een marketingcommunicatieplan. Dit plan wordt gelijktijdig met een eerste aanzet voor een imago campagne waarschijnlijk nog voor de zomervakantie gepresenteerd.