Ingezonden persbericht


Persbericht
13.03.06

Week van de Methodescholen: Gemeenschapsonderwijs reikt de hand naar de andere netten

Gisteren werd het startschot gegeven voor de Week van de Methodescholen van het Gemeenschapsonderwijs met een grootse familiedag in de Zoo van Antwerpen. De afgevaardigd bestuurder van het Gemeenschapsonderwijs, Urbain Lavigne, reikte in zijn toespraak de hand naar het vrije niet-confessionele net en het onderwijs van steden en gemeenten, om toe te treden tot netoverschrijdende scholengemeenschappen met het Gemeenschapsonderwijs met behoud van eigenheid en onafhankelijkheid.

Urbain Lavigne: "Ik reik hen de hand aan om samen te werken aan een open pluralistisch netwerk van methodescholen, met respect voor ieders eigenheid en onafhankelijkheid. Ik ben ervan overtuigd dat we samen in netoverschrijdende scholengemeenschappen meer invloed op het beleid van de minister kunnen uitoefenen dan in verschillende slagorde onze noden aan te kaarten."

Het Gemeenschapsonderwijs is marktleider op het vlak van methodeonderwijs en onderkent de specifieke noden van deze onderwijsverstrekkers. Samen met alle methodescholen in Vlaanderen wil het Gemeenschapsonderwijs ijveren voor:


- een aan de noden van het methodeonderwijs aangepaste infrastructuur Urbain Lavigne: "We moeten kritisch blijven en oog hebben voor de specifieke problemen waarmee onze methodescholen worden geconfronteerd: zo zijn er de typische infrastructurele noden. In ons methodeonderwijs stapt men af van de indeling van het klassieke leslokaal en heeft men ook nood aan polyvalente ruimtes, aangepast aan de moderne didactiek. De normen van infrastructuur, die dateren van tijdens de tijd van het rijksonderwijs zijn hier duidelijk niet aan aangepast en dienen dringend bijgestuurd te worden."


- een aangepast personeelsbeleid dat de know-how van leerkrachten in methodescholen onderkent en erkent Urbain Lavigne: "Ook op het niveau van het personeel kunnen er zich problemen stellen: er moet zowel voor de rekrutering als voor de garantie op vastheid van betrekking een onderscheid gemaakt kunnen worden voor de leerkrachten die zich geëngageerd hebben om zich in te werken in deze specifieke vorm van onderwijs."


- meer aandacht in de lerarenopleiding voor methodeonderwijs en het aanbieden van voldoende stageplaatsen in het Gemeenschapsonderwijs


- verdere uitbouw van het netwerk van methodescholen met het oog op verdere professionalisering en het uitwerken van aangepaste bijscholingen.


- aangezien het methodeonderwijs zich voornamelijk beperkt tot het kleuter- en lager onderwijs, is het belangrijk zich te beraden over de doorstroming naar het secundair onderwijs. Een gemengde werkgroep van methode- en traditionele onderwijsverstrekkers zal een actieplan hiervoor uitwerken. Urbain Lavigne: "Ook is de overgang van een leerling van een methodeschool van het basisonderwijs naar een traditionele school van het secundair onderwijs meestal te ingrijpend, zodat er meer secundaire scholen met methodeklassen in het leven moeten geroepen worden."

Afgevaardigd bestuurder Urbain Lavigne zal vandaag alle methodescholen uit de andere netten, OKO (Overleg Kleine Onderwijsverstrekkers) en OVSG (Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten) aanschrijven om in te gaan op deze verzuchting.

Huidig aanbod van basisscholen methodeonderwijs:

Gemeenschapsonderwijs
OVSG
OKO
Ervaringsgericht
0
2
10
Montessori
0
0
3
Jenaplan

1

2
0
Freinet
23
15
10
Leefschool
26
0
2
Totaal
50
19
25

Info:

Lieve De Cuyper
Communicatiedienst Gemeenschapsonderwijs
Tel.: 02 790 92 97 - 0485 37 35 85
lieve.de.cuyper@gemeenschapsonderwijs.be