Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Speech Pieter van Geel ontvangst basisvisie IJsselmeer Stichting VBIJ, IJburg 13 maart 2006.

Dames en heren, goedemiddag,

Allereerst een woord van dank aan de gastheer, 'Stichting Verantwoord Beheer IJsselmeer', voor de uitnodiging om uw Basisvisie in ontvangst te nemen. En dat op deze schitterende plek die rechtstreeks in verbinding staat met het IJsselmeergebied. In dit gebied komen veel ambities en doelstellingen van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer samen; ruimte voor ontwikkeling, een prettig woonklimaat en een duurzame toekomst voor het milieu. Als we kijken naar het hele IJsselmeergebied, dan stel ik mijzelf de volgende vragen:
Hoe kunnen gemeenten verder uitbreiden zonder schade te berokkenen aan het ecologisch evenwicht in het gebied? Op welke manier kan de woonfunctie verantwoord gecombineerd worden met bedrijvigheid? En de mobiliteit: hoe kunnen vervoersstromen binnen het IJsselmeergebied op een verantwoorde manier gekanaliseerd worden?

Op dat denkproces is al een voorschot genomen met de oprichting van de Stichting Verantwoord Beheer IJsselmeer, een krachtenbundeling van vijf maatschappelijke organisaties uit verschillende provincies die aan het IJsselmeer liggen. Mijn verwachting is dat deze bundeling veel goeds kan betekenen voor het IJsselmeergebied.
Vanuit mijn eigen Ministerie kan ik in ieder geval benadrukken dat alleen al het hebben van één aanspreekpunt pure winst is. Deze waardering blijkt ook uit de (gedeeltelijke) honorering van de subsidie aanvraag van de Stichting, uit de "Subsidieregeling Maatschappelijke Organisaties en Milieu".
Dan wil ik kort ingaan op de Basisvisie zoals zojuist gepresenteerd. Uiteraard zal ik er na vanmiddag gedetailleerder kennis van nemen, maar ik wil er toch een paar punten uit lichten: In en rond het IJsselmeergebied vindt momenteel tal van belangrijke ontwikkelingen plaats. Ik noemde al eerder het spanningsveld tussen wonen, werken, economische activiteit en last but not least, de zorg voor het milieu.

U noemde in uw presentatie als externe factor de klimaatsverandering, niet toevallig één van mijn belangrijkste dossiers. Neemt u van mij aan dat dit mijn volle aandacht heeft. Vanuit mijn ministerie worden de effecten van die klimaatveranderingen- zoals stijging van de zeespiegel en extreme rivierafvoeren - nauwkeurig gevolgd en in kaart gebracht. Ze zullen wat mij betreft dan ook zeker niet ontbreken in een toekomstige visie op de ontwikkeling van het IJsselmeergebied. Wij kunnen het ons eenvoudigweg niet meer permitteren om zo'n invloedrijke factor als klimaatverandering buiten beschouwing te laten, iets dat overigens voor geheel Nederland geldt.
Enerzijds is er dus zeker een 'sense of urgency', een besef dat er pro-actief gehandeld moet worden.
Dat besef is er bij u, de Stichting Verantwoord Beheer IJsselmeer en bij mij als Staatssecretaris Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Anderzijds sluit ik mij aan bij uw waarschuwing tegen overhaaste onomkeerbare beslissingen.
Ik neem aan dat u dit meeneemt bij de verdere ontwikkeling van uw visie op het IJsselmeergebied. Een ambitieuze visie die zich uitstrekt tot het jaar 2050! Het lijkt mij een spannend en creatief proces. Ikzelf hanteer een beleidsrelevante tijdshorizon tot 2030, maar ben erg benieuwd waar u, als Stichting Verantwoord Beheer IJsselmeer, op uitkomt.
Het zal in ieder geval draaien om de begrippen dynamiek en behoud, de twee sleutelwoorden bij de ontwikkeling van het IJsselmeergebied. Hoe kunnen we de kansen voor werken, wonen, recreëren en verplaatsen optimaal benutten, maar ook de (Europese) regels voor de bescherming van natuurgebieden, de waterkwaliteit en de waterkwantiteit naleven?

De Nota Ruimte kiest voor twee verschillende zones: een zuidelijke zone met meer dynamisch en intensief ruimtegebruik en een noordelijke zone met meer plaats voor rust en ruimte. De Nota stelt voorts: anticipeer bij het bouwen op mogelijke dijkverzwaring en andere maatregelen in reactie op toekomstige zeespiegelstijging. Denk aan geleidelijke stijging van het waterpeil in de omringende gebieden en de gevolgen daarvan voor ruimtegebruik en -inrichting. Tot slot wordt in de Nota een herijking van de Integrale Visie IJsselmeergebied (uit 2002) aangekondigd. Ik zie daar voor u, als Stichting Verantwoord Beheer IJsselmeer, een rol als gesprekspartner.

Een tweede concrete activiteit waarbij ik u als een belangrijke 'partner' zie, is bij het bewaken van de kwaliteit van het IJsselmeerwater. Zoals u misschien weet is hiervoor in Europees kader de zogenaamde 'Kaderrichtlijn Water' opgesteld. Deze richtlijn moet ervoor zorgen dat de kwaliteit van het oppervlakte- en grondwater in Europa in 2015 op orde is.
Bij de opstelling van het zogenaamde 'stroomgebiedbeheerplan' voor het Rijnstroomgebied, wordt deze richtlijn geïmplementeerd. Daarom werken waterschappen, Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten sinds 2003 in regio's samen.
Zo ook in de regio Rijn-Midden, waar het IJsselmeergebied onderdeel van uitmaakt.
Varianten voor de inrichting en het beheer van het IJsselmeer zullen bij het opstellen van dit stroomgebiedbeheerplan aan bod komen. Blijf vooral hierover meedenken; de Kaderrichtlijn vraagt het. We hebben uw expertise nodig.

Tot slot wil ik nog even inzoomen op de ontwikkeling van het IJmeergebied. Als we hier naar buiten kijken, kunt u direct zien waar ik het over heb. Het IJmeergebied ligt in het zuidelijk deel van het IJsselmeergebied. De zone waar plaats is voor dynamisch en intensief ruimtegebruik. Recent is de 'Toekomst Visie IJmeer' verschenen. De toekomst van het IJmeer zal sterk beïnvloed worden door een aantal keuzes die het Kabinet dit jaar gaat maken.
Ik noem er een aantal:


- Allereerst een besluit over de Zuiderzeelijn; dus de mogelijke (trein)verbindingen tussen Schiphol, Almere en Groningen. Volgende maand rapporteren wij aan de Tweede Kamer over de 'structuurvisie Zuiderzeelijn'.

- In de tweede plaats de besluitvorming over de ontwikkeling van Almere; welke oplossing is er voor de gewenste groei van het aantal inwoners en de ruimte die daarvoor nodig is?

- Tot slot zal het Kabinet zich buigen over de 'groen-blauwe infrastructuur', dus aandacht voor waterberging en de ecologische waarde van het gebied. En vooral de vraag hoe dit 'groen blauwe' karakter gecombineerd kan worden met verdere verstedelijking rond het IJmeer. Op dit moment bekijken we wat de voor- en nadelen van de verschillende opties zijn en ook wat financieel haalbaar is. In het zogenaamde 'Structuurdocument Noordvleugel' zal bovendien de samenhang met de andere Noordvleugelprojecten worden beschreven. De gemeenten Almere en Amsterdam denken mee over hoe dit alles gecombineerd kan worden met de uitbreiding van Almere.
Belangrijke beslissingen dus die het Kabinet dit jaar gaat nemen. De uitkomst van deze besluiten vormen een koers. Een koers die de groen- blauwe betekenis en de stedelijke ligging van het IJmeer op een verantwoorde manier combineert.

Genoeg gesproken, het is tijd voor actie. We staan voor belangrijke beslissingen over de
ontwikkeling en het behoud van het IJsselmeer en de aangrenzende gebieden. Er rust een
belangrijke taak op uw schouders als uiterst deskundige gesprekspartner voor het rijk.
Ik spreek de wens uit dat wij samen volgend jaar, in 2007, als het IJsselmeer 75 jaar bestaat, een feestelijk jubileum zullen vieren. Laten wij dit 'blauwe hart' tot in lengte van dagen kloppend houden!