Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

PERSVERKLARING staatssecretaris Rutte over rapport 'Lastendruk' van HBO-Raad en VSNU

Persbericht | 14-03-2006

Ik heb met enige verbazing kennisgenomen van de conclusie van de HBO-Raad en de VSNU dat de invoering van leerrechten en zorgplichten gepaard zou gaan met een structurele stijging van de administratieve lasten. Naar mijn opvatting zijn enkele fundamentele kanttekeningen te maken bij de aannames die gemaakt worden in het rapport dat vandaag gepubliceerd is. Zo gaat het rapport uit van het in het leven roepen van een schaduwbureaucratie, ook benoemt het rapport diverse taken als extra terwijl die nu ook al onder de gewone publieke taken vallen.

Laat ik voorop stellen dat ik de administratieve lastendruk en deregulering in het onderwijs een belangrijk thema vind. Juist daarom hecht ik zo aan de invoering van leerrechten, zorgplichten en een beweging naar minder overheidsbemoeienis in het onderwijs. Ook draagt OCW daarom 2,8 miljoen euro bij aan het project Studielink (koppeling van alle instellingsadministraties) dat bedoeld is om de administratieve lasten te verminderen. En heb ik voorgesteld aan de sector om de bureaucratie inzichtelijk te maken door middel van een bureaucratiebenchmark. Niettemin ben ik me er terdege van bewust dat iedere structuurverandering leidt tot invoeringskosten. Invoering van leerrechten en de nieuwe wet op het hoger onderwijs & onderzoek heeft incidentele kosten tot gevolg en daarover voer ik uiteraard het gesprek met de sector.

Het beeld dat het vandaag gepubliceerde rapport schetst over de lastendruk dient bijgesteld te worden. Een greep uit een aantal onvolkomenheden:
Schaduwbureaucratie (leerrechten)
o Er wordt een front-office studentenadministratie richting de studenten opgevoerd. De Informatie Beheer Groep (IBG) is echter belast met het beantwoorden van vragen van studenten over de leerrechten. o De uitvoering van het leerrechtenstelsel is in handen van de IBG. Hogescholen en universiteiten ontvangen van de IBG informatie over de leerrechten, zij hoeven dit dus niet zelf bij te houden. Ditzelfde geldt voor de diplomabekostiging en eventuele tweede inschrijvingen van studenten. Ook de studenten worden geïnformeerd over hun leerrechten. De IBG heeft laten weten geen problemen te zien in de uitvoering van deze taken. Het Berenschot-rapport gaat echter uit van het feit dat instellingen ook een infrastructuur zou moeten optuigen voor bovenstaande taken. Dat is in mijn ogen het creëren van een niet-noodzakelijke schaduwbureaucratie.

Zorgplichten (nieuwe wet op het hoger onderwijs en onderzoek) o Via zorgplichten krijgen hogescholen en universiteiten de verantwoordelijkheid bepaalde belangen te behartigen. De zorgplicht zegt om welke doelen het gaat, maar laat de instelling vrij in de manier waarop zij dat bereikt.
o Kwaliteitszorg wordt opgevoerd als grootste kostenpost. Maar het gaat hier om zaken die nu al onderdeel zijn van reguliere werkzaamheden, en voor het overgrote deel ook al in de huidige wetgeving terugkomen.
o Bij de zorgplicht medezeggenschap wordt het jaarlijks aanpassen van het medezeggenschapsreglement als een structurele last opgevoerd. Er is geen noodzaak voor een jaarlijkse aanpassing.

De HBO-Raad en VSNU hebben recentelijk 10 aandachtspunten voor de uitvoering onder mijn aandacht gebracht. Op basis daarvan zijn inmiddels aanpassingen doorgevoerd. Wat mij betreft gaan we op deze voet verder en houden we het gesprek over een soepele invoering en uitvoering van de leerrechten en de zorgplichten gaande. Laatst bijgewerkt 14-03-2006 pijl naar boven

---

Ministerie van OCW | Rijnstraat 50 | Postbus 16375 | 2500 BJ Den Haag

T: 070 412 34 56 | F: 070 412 34 50 | E: ocwinfo@postbus51.nl