AutoRai

Chevrolet rondt WTCC wintertestprogramma af in Frankrijk

(3/14/2006)
Gisteren heeft het Chevrolet WTCC-team haar wintertestprogramma afgerond op het circuit van Magny Cours. Het team inclusief de drie coureurs verbleef de afgelopen vier dagen op het circuit in Frankrijk om de drie nieuwe WTCC-autoâs te testen.
Ondanks de beperkte mogelijkheden op de baan vanwege het slechte weer slaagde het team er toch in diverse bekende problemen op te lossen. Dankzij die ontwikkelingen kijken de coureurs met een voorzichtig optimisme uit naar de grote FIA-test op het circuit van Monza, later deze maand.

âGelukkig waren we hier vier dagen lang, waardoor we ook enige tijd op een droge baan konden rijden,â verklaarde teammanager Mark Busfield. âTijdens de voorgaande tests in Brands Hatch en Albacete liet het weer ons ook al in de steek. Ditmaal waren we het enige fabrieksteam waar alle coureurs over een eigen auto konden beschikken, waardoor we onze jongens zoveel mogelijk aan de 2006 hebben kunnen wennen. Alledrie de coureurs hebben naast hun eigen Nubira ook in de andere autoâs gereden, die alle op een verschillende set-up stonden. Twee autoâs waren voorzien van een afwijkende ophangingafstelling en gewichtsverdeling. Vooral die gewichtsverdeling is voor ons nieuw, omdat we dit jaar voor het eerst met linksgestuurde autoâs rijden. Onze coureurs hebben afwisselend met de diverse set-ups gereden, om zoveel mogelijk feedback te krijgen.â

âHelaas hebben we niet het volledige testprogramma voor de ophanging kunnen voltooien, waarvoor we vier uur op een droge baan nodig hadden. Maar we weten welke richting we op moeten en daar gaan we in Monza verder mee. We hebben in ieder geval een goede set-up voor natte condities kunnen vinden en hebben de betrouwbaarheid van een aantal nieuwe componenten goed kunnen testen. Het team keert nu terug naar Engeland om daar de noodzakelijke aanpassingen door te voeren voor de test op Monza.â

âWe hebben een aantal nieuwe mogelijkheden kunnen uitproberen en tegelijkertijd oplossingen gevonden voor diverse bekende problemen,â aldus Rob Huff. âDe Yokohama banden vormen voor ons de grote onbekende factor waar we onszelf meer bekend mee moeten maken. We moeten

nog leren waar hun piek ligt en vanaf welk punt de prestaties minder worden. Maar tot dusver kunnen we terugkijken op een veelbelovende start van hopelijk een succesvol jaar.â

âDit was onze laatste grote test voordat we naar Monza gaan,â licht Eric Nève, Motorsport Manager van Chevrolet Europe, toe. âWat rondetijden betreft lijkt het er op dat we op de goede weg zijn, in vergelijking tot de ander teams die tegelijkertijd met ons testten. Maar het weer heeft ons duidelijk tegen gezeten.â

Het Zwitserse Team Maurer Motorsport was eveneens present op Magny Cours voor hun eerste ronden met de eerste privé Chevrolet Nubira WTC. Het team heeft de regerend Duitse en Belgische toerwagenkampioenen Mathias Schläppi en Vincent Radermecker gevraagd om de auto als eerste aan de tand te voelen.

âWij voelen ons uiteraard vereerd door het feit dat het team dat afgelopen jaar het kampioenschap won, nu voor de Chevrolet Nubira heeft gekozen om haar titel te verdedigen,â aldus Eric Nève. âIk hoop uiteraard dat ze daar op succesvolle wijze in zullen slagen.â

âVoor ons was het een logische stap,â licht teameigenaar Beat Maurer de keuze voor Chevrolet toe. âWij waren op zoek naar een fabrikant met een lange-termijn-visie die ons kan helpen bij het verdedigen van onze titel. Chevrolet was voor ons daarom de juiste keus. We zijn pas net bezig, maar tot nu toe verloopt de samenwerking tussen het fabrieksteam en ons team uitstekend en de interactie op dit circuit was perfect. Zoals het er nu naar uitziet, zullen we in ieder geval aan de WTCC-races op Magny Cours en Valencia deelnemen. We hadden gehoopt er op Oschersleben al bij te kunnen zijn, maar helaas wordt er op dat circuit in hetzelfde weekend ook een race voor het Duitse kampioenschap verreden. Daardoor is het voor ons onmogelijk om de auto tussen de races door om te bouwen van banden en brandstof volgens de Duitse specificaties naar specs die voor het WTCC vereist zijn.â

Het volgende optreden van het Chevrolet WTCC-team vindt plaats tijdens de FIA testdagen op Monza, op 21 en 22 maart aanstaande.

BedrijfsautoRAI.nl