Ministerie van Justitie

Persbericht

Concept-wetsvoorstel herziening politiebestel
15 maart 2006
De ministers Donner en Remkes hebben een concept-wetsvoorstel over herziening van het politiebestel voor advies gestuurd naar het Korpsbeheerdersberaad, de Raad van Hoofdcommissarissen, het College van Procureurs-Generaal en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Het concept-wetsvoorstel is een vertaling van het in oktober 2005 aan de Tweede Kamer gestuurde kabinetsstandpunt Evaluatie Politieorganisatie. Volgens het concept-wetsvoorstel gaan de regiokorpsen en het KLPD op in één organisatie met eigen rechtspersoonlijkheid. De organisatie bestaat uit 25 regionale eenheden (korpsen), een landelijke operationele eenheid (het KLPD), een landelijke shared services eenheid met daarboven een directieraad. De directieraad wordt belast met de leiding (het management) en het beheer van de Nederlandse politie en opereert onder ministeriële verantwoordelijkheid. Het omvormen van de politie tot één organisatie betekent dat de politie daadwerkelijk als een eenheid kan functioneren. Ook heeft de oprichting van één landelijke politieorganisatie belangrijke voordelen op het vlak van efficiency, effectiviteit, kwaliteit, flexibiliteit en innovatie.

De voorgestelde wijzigingen raken vooral het beheer en het bestuur van de politie, het dagelijkse politiewerk zal hierdoor niet of nauwelijks worden verstoord.

Regionale en lokale verankering
In het gewijzigde politiebestel behouden de burgemeester en de officier van Justitie het gezag over de politie. De lokale gezagsdriehoeken, waarin de burgemeester, de officier van Justitie en de korpschef of de lokale politiechef de feitelijke inzet van de politie bepalen, blijven bestaan. Daarnaast is er het regionale politiebestuur, dat net als het huidige regionale politiebestuur bestaat uit alle burgemeesters in de regio en de hoofdofficier van Justitie. Het regionale politiebestuur stelt onder meer het regionale politiebeleidsplan vast. Het politiebeleidsplan wordt gebaseerd op de lokale prioriteiten van de gemeenten uit de regio, op de prioriteiten van het openbaar ministerie en op de landelijke beleidsdoelstellingen op korpsniveau. Bij het opstellen van het regionale politiebeleidsplan moet het bestuur inbreng vragen van de gemeenteraden in de regio. Op deze manier wordt de positie van de gemeenteraden versterkt. Het regionale politiebestuur heeft daarnaast instemmingsrecht op de budget- en sterkteverdeling in het korps.

Na advisering door het Korpsbeheerdersberaad, de Raad van Hoofdcommissarissen, het College van Procureurs-Generaal en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, zal het wetsvoorstel in de Ministerraad aan de orde komen, en daarna voor advies naar de Raad van State gaan. Het kabinet verwacht het wetsvoorstel eind van de zomer bij de Tweede Kamer in te kunnen dienen.