Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
15 maart 2006

Marketingrapport Winkels in kachels en haarden 2006: internet biedt mogelijkheden maar is vooral een bedreiging voor de branche

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder winkels in kachels en haarden in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Winkels in kachels en haarden 2006 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik.

Inkoop en leveranciers
Winkels in kachels en haarden kopen bijna allemaal geheel zelfstandig in. 14 % van de ondernemingen is aangesloten bij een winkelformule of onderdeel van een keten. Men heeft gemiddeld 10 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment van kachels en haarden. Het afgelopen jaar heeft men bijna 3 % van de regelmatige leveranciers afgestoten. Slechte service of slecht persoonlijk contact zijn belangrijke motieven voor het verbreken van een relatie met een leverancier. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers 5 % nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. Bij het kiezen van een nieuwe regelmatige leverancier speelt het assortiment (de collectie) een vooraanstaande rol. Het actueel houden van het marktgerichte assortiment en het regelmatig introduceren van nieuwe producten is een belangrijke klantentrekker. De top drie van de meest genoemde regelmatige leveranciers van kachels en haarden wordt gevormd door Faber, Barbas en Bellfires. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de kwaliteit van de producten gelet, evenals de leveringsbetrouwbaarheid (het uit voorraad leveren) en het nakomen van gemaakte afspraken. De meest gebruikte bestelmedia zijn de fax en de telefoon. Bestellen via internet, intranet of e-mail komt echter steeds meer voor. In het jaar 2003 gaf nog maar 16 % van de ondervraagden aan wel te bestellen via deze nieuwe media; in 2006 is dit gestegen naar 37 %. Voor de eigen bedrijfsuitoefening maakt men steeds meer gebruik van internet als informatiemedium. Winkels in kachels en haarden hebben vooral behoefte aan verbetering op het gebied van leveringen en voorraad bij de leveranciers. Het gaat hier in veel gevallen om sneller, completer en vaker leveren en het aanhouden van een betere voorraad. Ook wenst men meer gebruik te kunnen maken van internet in relatie tot leveranciers voor de bedrijfsvoering.

Media en communicatie
Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers spelen vakbeurzen en vertegenwoordigers een vooraanstaande rol. Bij de oriëntatie op nieuwe producten zijn deze media ook favoriet. Ruim de helft van alle winkels in kachels en haarden leest vakbladen. De meest (spontaan) genoemde vakbladen zijn Alles over open haarden en kachels en Welke Haarden. Het afgelopen jaar heeft 75 % van de respondenten vakbeurzen bezocht, waarbij Batibouw te Brussel de meest bezochte vakbeurs is, gevolgd door de Woonbeurs te Amsterdam. Promotionele acties van leveranciers middels beursaanbiedingen of vertegenwoordigerbezoeken worden positief ontvangen. Erg negatief staat men tegenover promotionele acties via de fax of de telefoon. 93 % van de speciaalzaken heeft faciliteiten die toegang tot internet verschaffen. Van de respondenten die nog geen toegang tot internet heeft, verwacht slechts 20 % over een jaar wel toegang tot internet te hebben. De sterke groei van internettoegang is voorbij. Internet wordt het meest gebruikt voor het raadplegen van product- en prijsinformatie. 10 % van de respondenten die toegang tot internet hebben geeft aan informatie en / of functies op internetsites van leveranciers te missen. Het gaat hier om voorraadinformatie, goede afbeeldingen, productinformatie en overzichten van de dealeradressen. Vakwebsites worden door 42 % van de respondenten die toegang hebben tot internet bezocht. De meest bezochte vakwebsites zijn die van de leveranciers Faber, DRU, Barbas en Flam.

Economisch perspectief
In het jaar 2005 heeft de helft van de respondenten een stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. 14 % van de respondenten werd geconfronteerd met een dalende omzet. Voor het jaar 2006 verwacht 33 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 10 % verwacht een daling en de overige 57 % een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn behoudender; 44 % verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 43 % een stijging. Algemene ontwikkelingen die men het komende jaar verwacht zijn een opleving van de economie, een groeiende populariteit van sfeerverwarming en meer internetaanbieders van kachels en haarden. De directe verkoop van kachels en haarden via internet ziet men als een bedreiging voor de speciaalzaken. De afgelopen jaren richt men zich dan ook nadrukkelijker op de plaatsings- en installatiewerkzaamheden en de bijbehorende service en vakmanschap. Producttrends welke de ondervraagden het komende jaar verwachten zijn een stijging van de verkoop van strakke modellen, houtkachels en gaskachels.

Aan het onderzoek onder winkels in kachels en haarden hebben 73 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd. De respondenten vallen onder de BIK-code 524671 van de Kamers van Koophandel.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --