Subaru en Toyota gaan samenwerken op het gebied van productie en
ontwikkeling
(3/16/2006)
FHIâs fabriek in Noord-Amerika gaat de Toyota Camry produceren,
terwijl wordt overwogen om de hybride van Subaru te ontwikkelen op
basis van Toyotaâs hybride-techniek. Bovendien zal Subaru nieuwe
Toyota modellen gaan ontwikkelen.
Toyota Motor Corporation (TMC) en Fuji Heavy Industries (FHI), het
moederconcern van Subaru, zijn overeengekomen dat Subaru of Indiana
Automotive Inc. (SIA) vanaf voorjaar 2007 de Toyota Camry voor de
Noordamerikaanse markt gaat produceren. Daartoe zal naast Subaruâs
eigen productielijn voor de Legacy, Outback, Baja en de Tribeca, een
lijn voor de Camry worden aangepast met een productiecapaciteit van
100.000 autoâs per jaar. Deze lijn zal volgens de Toyota
productietechnologie en het Toyota Production System worden ingericht.
De totale productiecapaciteit van SIA stijgt door deze operatie tot
240.000 eenheden per jaar en er zullen ongeveer duizend extra banen
gecreëerd worden.
Daarnaast zullen ongeveer honderd ingenieurs van FHI op korte termijn
worden ingezet bij een project voor Toyotaâs productontwikkeling.
Hierop vooruitlopend is inmiddels een twintigtal FHI-ingenieurs naar
TMC vertrokken om ontwikkelingsvraagstukken van Toyota en wederzijdse
technologische capaciteiten te onderzoeken om vast te stellen wat de
samenwerking in productontwikkeling op middellange en lange termijn
voor TMC en FHI kan opleveren.
Beide fabrikanten kwamen overeen dat het voor een snelle ontwikkeling
van een Subaru hybride-voertuig van belang is dat Toyotaâs bestaande
hybride-technologie het uitgangspunt vormt en dat er specialistisch
personeel wordt uitgewisseld.
Bovendien hebben FHI en TMC onderkend dat er behoefte is om de
mogelijkheid naar meer vormen van samenwerking te onderzoeken,
teneinde wederzijdse concurrentieposities voor de lange termijn te
versterken.
Deze bekendmaking is de uitkomst van een âmemorandum of understandingâ
dat in oktober van het afgelopen jaar werd ondertekend tussen FHI en
TMC met het doel in kaart te brengen hoe de nieuwe alliantie tot
zoveel mogelijk synergetische effecten zou kunnen leiden, zowel op het
gebied van onderzoek en ontwikkeling als technologie en productie.
Bart van Haaren, General Manager Sales & Marketing van N.V. Subaru
Benelux, reageert enthousiast op het bericht van Fuji: âDit is
fantastisch nieuws! De samenwerking met Toyota geeft, naast de reeds
bestaande ontwikkelingen, een extra impuls aan de positieve toekomst
voor het merk Subaruâ.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai