AutoRai

Subaru en Toyota gaan samenwerken op het gebied van productie en ontwikkeling

(3/16/2006)
FHIâs fabriek in Noord-Amerika gaat de Toyota Camry produceren, terwijl wordt overwogen om de hybride van Subaru te ontwikkelen op basis van Toyotaâs hybride-techniek. Bovendien zal Subaru nieuwe Toyota modellen gaan ontwikkelen.
Toyota Motor Corporation (TMC) en Fuji Heavy Industries (FHI), het moederconcern van Subaru, zijn overeengekomen dat Subaru of Indiana Automotive Inc. (SIA) vanaf voorjaar 2007 de Toyota Camry voor de Noordamerikaanse markt gaat produceren. Daartoe zal naast Subaruâs eigen productielijn voor de Legacy, Outback, Baja en de Tribeca, een lijn voor de Camry worden aangepast met een productiecapaciteit van 100.000 autoâs per jaar. Deze lijn zal volgens de Toyota productietechnologie en het Toyota Production System worden ingericht. De totale productiecapaciteit van SIA stijgt door deze operatie tot 240.000 eenheden per jaar en er zullen ongeveer duizend extra banen gecreëerd worden.

Daarnaast zullen ongeveer honderd ingenieurs van FHI op korte termijn worden ingezet bij een project voor Toyotaâs productontwikkeling. Hierop vooruitlopend is inmiddels een twintigtal FHI-ingenieurs naar TMC vertrokken om ontwikkelingsvraagstukken van Toyota en wederzijdse technologische capaciteiten te onderzoeken om vast te stellen wat de samenwerking in productontwikkeling op middellange en lange termijn voor TMC en FHI kan opleveren.

Beide fabrikanten kwamen overeen dat het voor een snelle ontwikkeling van een Subaru hybride-voertuig van belang is dat Toyotaâs bestaande hybride-technologie het uitgangspunt vormt en dat er specialistisch personeel wordt uitgewisseld.

Bovendien hebben FHI en TMC onderkend dat er behoefte is om de mogelijkheid naar meer vormen van samenwerking te onderzoeken, teneinde wederzijdse concurrentieposities voor de lange termijn te versterken.

Deze bekendmaking is de uitkomst van een âmemorandum of understandingâ dat in oktober van het afgelopen jaar werd ondertekend tussen FHI en TMC met het doel in kaart te brengen hoe de nieuwe alliantie tot zoveel mogelijk synergetische effecten zou kunnen leiden, zowel op het gebied van onderzoek en ontwikkeling als technologie en productie.

Bart van Haaren, General Manager Sales & Marketing van N.V. Subaru Benelux, reageert enthousiast op het bericht van Fuji: âDit is fantastisch nieuws! De samenwerking met Toyota geeft, naast de reeds bestaande ontwikkelingen, een extra impuls aan de positieve toekomst voor het merk Subaruâ.

BedrijfsautoRAI.nl