Connexxion presteert naar verwachting ondanks hoge dieselprijs
Connexxion
PERSBERICHT
Datum: 16 maart 2005
Kenmerk: HO/ 06.008
Connexxion presteert naar verwachting ondanks hoge dieselprijs
Connexxion heeft een goed jaar gedraaid in 2005. Dit ondanks de sterk gestegen dieselprijs
en nieuwe contracten met een sterk verlaagde kilometer opbrengstprijs. Door deze aspecten
en de noodzakelijke reorganisatie van het technische bedrijf begon Connexxion feitelijk
het jaar 2005 met een achterstand van 40 miljoen euro. Door de efficiency verder door te
voeren is uiteindelijk een positief financieel resultaat tot stand gebracht. Weliswaas
lager dan het voorgaande jaar, zoals al werd aangegevenbij de presentatie van de
jaarcijfers over 2004. Het bedrijfsresultaat is met 10 miljoen euro gedaald naar 28
miljoen euro en bedraagt 3,2% van de omzet. Het resultaat is uitgekomen op 19 miljoen
euro tegen 24 miljoen euro in 2004. De omzet is licht gedaald van 912 euro miljoen naar
872 miljoen euro.
Het vandaag verschenen jaarverslag voldoet, net als vorig jaar, aan de 'code
Tabaksblat'voor zover dat voor een niet beursgenoteerd bedrijf mogelijk is. Tevens zijn
de cijfers opgesteld volgens IFRS.
De gestegen brandstofkosten hebben het resultaat sterk beïnvloed Iedere eurocent
prijsverhoging van een liter dieselolie heeft voor Connexxion een effect van circa 1
miljoen euro op het resultaat. De prijsstijging in 2005 alleen al heeft een negatief
effect van 9 miljoen euro. De prijs van de vervoersdiensten is onvoldoende gestegen om de
gestegen prijs van brandstof te compenseren. De indexering van de prijs van OV-diensten
(het tarief van de strippenkaart) is slechts gebaseerd op een algemene index. Ook de
indexering van de Rijksbijdrage houdt onvoldoende rekening met specifieke kostenposten in
de vervoerssector. De branchevereniging Mobis heeft gedurende het verslagjaar met nadruk
bij de Minister van Verkeer en Waterstaat aangedrongen op aanpassing van genoemde
indexeringen. Tot op heden heeft dit nog niet geleid tot wijzigingen.
Connexxion kan ook positieve reizigersresulaten melden. Volgens de Klantenbarometer die is
uitgevoerd door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer waarderen de reizigers Connexxion
met een 7,3 tegenover 7,2 het jaar daarvoor. Connexxion scoort op de markt van het
streekvervoer het hoogste in Nederland.In 2005 is het aantal reizigers in het openbaar
vervoer van Connexxion gestegen met 1,6%.
Het volledige Jaarverslag 2005 is te downloaden op www.corporate.connexxion.nl.
//////////////////////////
Alleen voor de pers:
nadere informatie:
Herman Opmeer, afdeling Corporate Communicatie Connexxion
Telefoon 035 625 1957 of 06 463 77 464
Een hardcopy van het Jaarverslag 2005 kunt u aanvragen bij Anneke Triemstra, 035-625 1621
of a.triemstra@connexxion.nl. Graag uw adresgegevens vermelden.