Antwoorden op kamervragen van Arib over hoge en onbegrijpelijke
ziekenhuisnota's
Kamerstuk, 16-3-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DBO-K-U-2665552
16 maart 2006
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Arib over hoge en
onbegrijpelijke ziekenhuisnota's (2050608740)
Vraag 1
Heeft u kennis genomen van het bericht "Ziekenhuisnota's nog steeds
grote bron van klachten"?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u bekend met de klachten van het meldpunt van de Nederlandse
Patiënten en Consumenten Federatie? Zijn deze klachten nog steeds
actueel of zijn deze klachten inmiddels verholpen?
Antwoord 2
Ja, ik ben bekend met het meldpunt. Overigens krijg ik zelf ook
regelmatig brieven van patiënten over de hoge rekeningen. Een groot
deel van deze klachten is inmiddels verholpen.
Vraag 3
Hebben de klachten volgens u betrekking op kortdurende of langdurende
consulten?
Antwoord 3
Een veelvoorkomende bron van klachten heeft betrekking op kortdurende
contacten. De klachten over de rekeningen zijn echter van velerlei
aard. Er zijn klachten over het feit dat patiënten de rekening niet
snappen. Tevens zijn er klachten van patiënten die merken dat zij in
2005 meer moeten betalen dan daarvoor.
Vraag 4
Wat heeft u tot nu toe gedaan om deze klachten te verhelpen?
Antwoord 4
Ik heb u vorige jaar op verschillende momenten geïnformeerd over de
verbeteringen die zijn doorgevoerd inzake de ziekenhuisfacturen. Voor
kortdurende consulten heb ik een consulttarief ingevoerd. Daarnaast is
de DBC factuur aan het begin van dit jaar versimpeld. Dit houdt in dat
er een toelichting op de factuur staat van de DBC die zij hebben
gehad, de ondersteunende specialisten staan niet meer apart vermeld op
de rekening en er is (in 2005 reeds) een bijsluiter ontwikkeld met
daarin een toelichting op de factuur.
Overigens zijn veel klachten te voorkomen door een toelichting op de
DBC systematiek en een toelichting op het feit dat de kosten op een
andere manier worden verdeeld dan voorheen. De DBC-systematiek legt
immers een directere relatie tussen de kosten van het ziekenhuis en de
medisch specialist en de prijzen die zij daarvoor rekenen. Voorheen
was dit niet het geval. Polikliniekbezoeken, klinische verrichtingen
en verpleegdagen werden apart en vaak via gescheiden nota's
gedeclareerd. Dit betekende onder meer dat veel kosten van het
ziekenhuis en van de medisch specialist in het verleden niet direct in
het tarief voor een poliklinische behandeling verwerkt werden. Dat
werd via een omweg betaald uit het tarief voor verpleegdagen. Dat
tarief bevatte ook een vergoeding voor allerlei indirecte kosten. Het
gevolg was echter dat mensen die opgenomen waren in het ziekenhuis
veel te veel betaalden en mensen die de polikliniek bezochten veel te
weinig. Het nieuwe DBC-systeem maakt aan deze ondoorzichtigheid een
eind: het verdeelt de kosten eerlijker over alle mensen die gebruik
maken van het ziekenhuis. Deze kosten zijn nu ook meer in
overeenstemming met de werkelijke kosten. De totale kosten van
ziekenhuiszorg stijgen met het nieuwe systeem niet, de kosten worden
alleen anders verdeeld.
Vraag 5
Gaat u nog aanvullende maatregelen treffen om alle knelpunten
definitief op te lossen, opdat ziekenhuisnota's puur uit reële kosten
zullen bestaan?
Antwoord 5
DBC tarieven zijn - meer dan ooit - reële tarieven voor de gemaakte
kosten in het ziekenhuis of vergoeding voor de inzet door de medisch
specialist. Binnen deze tarieven zijn verbeteringen door te voeren
door bijvoorbeeld met meer en meer actuele data de tarieven te
herijken. Daarnaast is het mijn doel om ook de kapitaallasten aan DBC
tarieven toe te gaan rekenen.
Vraag 6
Waarom zijn de consulttarieven voor de kortdurende bezoeken niet van
toepassing voor behandelingen die plaatsvinden op de spoedeisende
hulp? Deelt u de mening dat er juist op de spoedeisende hulp
veelvuldig sprake is van kortdurende bezoeken?
Antwoord 6
Ja, het is zo dat op de spoedeisende hulp (SEH) veelvuldig sprake is
van kortdurende bezoeken.
Het invoeren van een consult DBC voor spoedeisende hulp was niet
nodig, omdat hiervoor al aparte DBCs bestonden. Deze SEH DBCs duren
maximaal een dag en zijn opgedeeld in 4 categorieën. De goedkoopste
SEH DBC is voor een kort contact en de duurste SEH DBC heeft
betrekking op multi trauma.
De reden voor aparte SEH DBCs is onder andere gelegen in het feit dat
SEH vanwege de beschikbaarheidseisen een dure voorziening is.
Vraag 7
Wanneer kunt u cijfers verstrekken waaruit blijkt met hoeveel procent
de tarieven van de kortdurende consulten zijn gedaald?
Antwoord 7
In de volgende voortgangsrapportage invoering DBCs zal ik u deze
cijfers verstrekken.
Vraag 8
Kunt u aangeven wat de laatste stand van zaken is met betrekking tot
de software-problemen?
Antwoord 8
Indien u doelt op software-problemen ten aanzien van het
declaratieverkeer tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars als gevolg
van de DBC invoering dan zijn er geen relevante problemen meer.
Vraag 9
Wanneer stuurt u de Kamer een verslag van uw bevindingen van
ziekenhuizen die met Diagnosis Related Groups (DRG)-systemen werken?
Antwoord 9
In de volgende voortgangsrapportage over de DBC-invoering zal ik u
hierover informeren.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport