Week 11, 14 maart 2006
Taalontwikkeling centraal in onderwijsachterstandenbeleid
Het college van burgemeester en wethouders heeft de nota
onderwijsachterstandenbeleid 2006-2009 vastgesteld. Met name
taalontwikkeling van kinderen met een achterstand staat daarin
centraal. Het beleid bouwt voort op de vorig jaar ingezette koers
gericht op Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en schakelklassen.
Met deze aanpak zijn goede resultaten geboekt in Deventer. Vanaf
augustus 2006 is een nieuw landelijk wettelijk kader voor het
onderwijsachterstandenbeleid van toepassing. Dat maakt het vaststellen
van het lokaal beleid nodig. Op 5 april bespreekt de gemeenteraad het
onderwijsachterstandenbeleid in de Politieke Markt.
Wethouder Ina Adema van onder andere onderwijs zegt hierover: âWe zijn
in Deventer hard aan de slag om de onderwijsachterstand van kinderen
weg te werken. Het is heel belangrijk in deze maatschappij dat
jongeren hun school verlaten met een diploma op zak. Goede
taalbeheersing is daarbij essentieel. Het bieden van hulp om de
taalontwikkeling te verbeteren, begint daarom zo jong mogelijk.
Peuters met een taalachterstand krijgen al extra hulp op de
peuterspeelzaal. De extra ondersteuning voor kinderen die dat nodig
hebben, krijgt binnen de basisschool een vervolg. De inspanningen
resulteren in betere taalprestaties en in doorstroom naar hogere
schooltypen. Dat is meer dan de moeite waard.â
Voor- en vroegschoolse educatie
Voor- en vroegschoolse educatie heeft plaats op peuterspeelzalen en
basisscholen met veel leerlingen met een onderwijsachterstand. Met
behulp van de methode Piramide wordt de ontwikkeling van kinderen op
allerlei ontwikkelingsgebieden, waaronder taalverwerving, extra
gestimuleerd. Doelstelling is onder andere om in 2009 vijfhonderd
peuters en kleuters per jaar te bereiken. Ook zijn doelstellingen over
het niveau van de woordenschatontwikkeling opgenomen.
Schakelklassen
Op de basisschool krijgen leerlingen met een grote taalachterstand
extra ondersteuning in schakelklassen. Deventer kent nu al de
schakelklas onderinstromers (voor 4-jarigen), schakelklassen voor
neveninstromers (leerlingen die korter dan een jaar in Nederland wonen
en asielzoekers) en de kopklas (een extra jaar taalonderwijs aan het
eind van de basisschool voor leerlingen die de capaciteiten hebben
voor havo/vwo). Doelstelling van het beleid is dat jaarlijks 85
leerlingen deelnemen aan een schakelklas. Het doel is schakelklassen
op te zetten in de wijken waar de behoefte het grootst is. Bovendien
worden de komende jaren nieuwe vormen van schakelklassen ontwikkeld.
Om de resultaten te kunnen volgen, wordt de bestaande monitor
verbeterd en gekoppeld aan de Leerplichtadministratie.
Publicatiedatum: 16-3-2006
© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging donderdag 16 maart 2006
Gemeente Deventer