AFM wijst op aandachtspunten levensloopproducten
16-3-2006
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wijst consumenten op enkele
belangrijke aspecten van levensloopproducten. Het gaat hierbij om
onder meer de kostenstructuur en de flexibiliteit van deze producten.
Uit een inventarisatie door de AFM blijkt dat er voldoende informatie
beschikbaar is via brochures en internet over de levensloopregeling
zelf, maar dat specifieke productinformatie over de
levensloopproducten minder gemakkelijk is te vinden of niet
beschikbaar is. Daarom publiceert de AFM de brochure 'Waar moet u op
letten bij de levensloopregeling?'. Deze brochure is bedoeld om
consumenten bewust te maken van de vragen die zij zichzelf of de
aanbieder zouden moeten stellen bij het afsluiten van een
levensloopproduct.
Vanaf 1 januari 2006 biedt de levensloopregeling de mogelijkheid om,
fiscaal vriendelijk, geld te reserveren voor het opnemen van verlof.
Met de levensloopregeling kan voor twee doelen gespaard worden,
namelijk voor tussentijds verlof en/of eerder stoppen met werken. Veel
consumenten zullen dit jaar beslissen om wel of niet gebruik te maken
van de levensloopregeling. Financiële instellingen bieden
verschillende producten aan waarmee kan worden deelgenomen aan de
levensloopregeling. Dit kunnen verzekeringen, spaar-, of
beleggingsproducten zijn of combinaties hiervan. Aan elk van deze
producttypes zijn andere kosten verbonden. Ook het moment waarop de
kosten in rekening worden gebracht verschilt per product. Bij het
maken van een keuze voor een levensloopproduct is het van belang om
inzicht te krijgen in deze kostenstructuur.
Een deel van de aanbieders geeft niet duidelijk aan of en wanneer het
mogelijk is om tijdens de looptijd van de overeenkomst voor een ander
doel te gaan sparen (tussentijds verlof of eerder stoppen met werken)
en of hier kosten aan verbonden zijn. Dit kan tot gevolg hebben dat de
consument niet voldoende op de hoogte is van de consequenties bij het
wisselen van het doel. Voor consumenten is het belangrijk om van
tevoren na te gaan hoe flexibel het product is dat ze willen
aanschaffen. Kan bij een verandering in persoonlijke omstandigheden
ook het product aangepast worden? Veel van deze producten hebben ook
een beleggingscomponent. De risico's van het beleggen krijgen niet bij
alle aanbieders de gewenste nadruk in de consumentencommunicatie.
Het is van belang dat de consument zich realiseert dat er risico's
verbonden zijn aan de aanschaf van sommige levensloopproducten. De AFM
adviseert consumenten daarom deze folder door te nemen en om bij
complexe levensloopproducten altijd naar de Financiële Bijsluiter te
vragen en deze goed te lezen.
Autoriteit Financiële Markten