Ebita RTL Nederland stijgt met 17,9% naar 46 miljoen euro
Beste resultaat in 16 jaar, nieuwe media leveren belangrijke bijdrage
aan winstgroei
De EBITA van RTL Nederland is in 2005 wederom opvallend verbeterd met
een sterke stijging van 17,9% naar 46 miljoen ( 39 miljoen in 2004).
De totale omzet uit alle bedrijfsactiviteiten steeg met 5,9% naar 358
miljoen ( 338 miljoen in 2004). RTL Nederland sluit 2005 af als beste
jaar ooit, ondanks een vernieuwd en uitgebreid concurrentieveld. Niet
alleen de aanhoudend sterke positie op de televisiemarkt en de
bovengemiddeld gestegen advertentie-inkomsten droegen bij aan dit
uitstekende resultaat, ook strikte kostenbeheersing en de omzet uit
nieuwe media, waaronder de interactieve diensten waren bepalende
factoren. RTL Nederland heeft, ondanks het sterk veranderde
medialandschap, zowel de consument als de adverteerder in 2005
blijvend aan zich weten te binden.
De omzet uit de televisie activiteiten van RTL Nederland steeg met
4,2% naar 345 miljoen (2004: 331 miljoen). De omzet uit nieuwe media
binnen het televisiesegment groeide met 8,7% naar 11,2 miljoen. De
bijdrage van dit onderdeel aan de EBITA nam ook aanzienlijk toe met
23,2% tot een bedrag van 5,1 miljoen ( 4,1 miljoen in 2004). De EBITA
uit de televisieactiviteiten bedroeg 54 miljoen ( 54 miljoen in 2004).
De gezamenlijke televisiezenders van RTL Nederland (RTL 4, RTL 5 en
RTL 7) hebben in 2005 de concurrentie ver achter zich gelaten in de
primaire doelgroepen 20-49 jaar (28,8%) en boodschappers 20-49 jaar
(30,1%). De verliezen van radio daalden sterk in 2005, van 15 miljoen
naar 8 miljoen. RTL Nederland heeft inmiddels het verlieslijdende
radiostation Yorin FM verkocht (in 2006) en focust zich in het komende
jaar op het succesvolle RTL FM dat met beperkte kosten de snelste
klimmer is in de top 10 zenders van 2005.
Fons van Westerloo, CEO van RTL Nederland, verklaart de uitstekende
prestatie als volgt: In 2004 hadden we een recordjaar. Dat dit
resultaat in 2005 wederom is overtroffen, is tekenend voor de kracht
van onze organisatie. We hebben geprofiteerd van de veranderingen in
het medialandschap door snel en alert te reageren met o.a. de
strategische herstructurering van onze zenders en de succesvolle
lancering van de family of stations. We hebben het marktleiderschap
gehandhaafd en ondanks de toegenomen concurrentie hebben de kijkers
weer massaal gekozen voor RTL. De adverteerders volgden de grote
aantallen consumenten die wij in alle commercieel belangrijke
doelgroepen leveren en dat zien we terug in de sterk toegenomen
advertentie-inkomsten. We zullen dit jaar dan ook vanuit onze eigen
kracht actief blijven om de trend van de afgelopen twee jaar in 2006
voort te zetten. Wij gaan ervan uit dat alle bedrijfsonderdelen dit
jaar een positieve bijdrage zullen leveren aan het resultaat, dat in
de komende jaren sterk positief beïnvloed zal worden door extra
inkomsten uit nieuwe media en nieuwe distributievormen. RTL profileert
zich steeds beter als de stabiele factor die snel en selectief kan
inspelen op een veranderend medialandschap.
' EBITA vertegenwoordigt het resultaat vóór rente en belastingen en is
exclusief afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen van
betaalde goodwill en aanpassingen naar reële waarde van acquisities.
Tevens maken resultaten uit verkoop van dochtermaatschappijen, joint
ventures en deelnemingen geen onderdeel uit van EBITA.
---
------------------
Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Kim Koppenol, persdienst RTL Nederland via tel. 035-6718597
© 2006 RTL Nederland / IP