woensdag 15 maart:
Telefonische bereikbaarheid gemeente Groningen verbeterd
De Groninger gemeenteambtenaren nemen de telefoon een stuk
vriendelijker en enthousiaster op dan voorheen. Ook bereikt een beller
vaak direct de juiste afdeling. Maar als een beller `in de wacht wordt
gezet' duurt het wachten naar de mening van de beller vaak iets te
lang. Dat blijkt uit onderzoek naar telefonische bereikbaarheid van de
gemeente Groningen dat eind 2005 is uitgevoerd.
De gemeente Groningen heeft van oktober tot november 2005 een
onderzoek laten uitvoeren naar de telefonische bereikbaarheid. Het
ging daarbij vooral om vragen als: Hoe snel en hoe goed wordt de
burger geholpen, als die één van de publieksnummers van de gemeente
belt? Hoe vindt de burger zijn weg? Wat opvalt aan de resultaten van
het onderzoek onder de 763 deelnemers is dat de Groninger ambtenaren
de telefoon vriendelijker en enthousiaster (95% van de gevallen)
opnemen. Ook bereikt een beller vaak direct de juiste afdeling (92%
van de gevallen). Hoewel de gemeente snel genoeg de telefoon
beantwoordt (norm is 15 seconden) moet de beller wel langer dan
gewenst wachten als hij `in de wacht' wordt gezet (maximale wachttijd
is 30 seconden). De meerderheid van de bellers (77%) kiest direct het
juiste nummer voor hun vraag. Gebeurt dit niet, dan wordt men via het
algemene nummer goed geholpen.
De gemeente peilt de telefonische, schriftelijke en digitale
bereikbaarheid al enige jaren om de dienstverlening naar de burger
verder te kunnen verbeteren. Het monitoren van de eigen bereikbaarheid
is één van de instrumenten om in de gaten te houden of de gemeente nog
voldoet aan de verwachtingen.
uitsnede van het schilderij 'Emmaplein' van Marijke ten Wolde
Naar boven
Openingstijden
maandag t/m vrijdag
van 09.00 - 16.00 uur
en donderdagavond
van 18.00 - 20.00 uur
Meer openingstijden
Bezoekadres
Gemeente Groningen
Kreupelstraat 3
9712 HW Groningen
telefoon: (050) 367 70 00
Meer bezoekadressen
Gemeente Groningen