Saxion Hogescholen
BR>
do 16 maart 2006
Gerard Straetmans benoemd tot lector Assessment bij Saxion Hogescholen
Samenwerking Cito en hogeschool bij competentiegericht beoordelen
ARNHEM/DEVENTER- Op 23 maart 2006 wordt dr. Gerard Straetmans,
toetsdeskundige bij Cito, in Deventer officieel geïnstalleerd als
lector Assessment bij Saxion Hogescholen. Het lectoraat richt zich op
de ontwikkeling en toepassing van beoordelingsinstrumenten voor
competentiegericht onderwijs. Deskundigheidsbevordering van docenten
is het belangrijkste aandachtspunt van de nieuwe lector: `Onze wens is
om expertise over competentiegericht beoordelen en beslissen zo
toegankelijk mogelijk te maken voor HBO-docenten. Dit lectoraat levert
daaraan een belangrijke bijdrage', zo stelt Straetmans.
In het hoger onderwijs wordt momenteel op grote schaal de omslag
gemaakt naar een nieuw onderwijsmodel. Dit zogeheten
competentiegerichte opleidingsmodel vraagt om een andere
beoordelingssystematiek. De nadruk ligt daarbij niet langer op het
beoordelen van de voorwaardelijke componenten voor het professioneel
functioneren, zoals kennis en vaardigheden, maar op het functioneren
in authentieke beroepssituaties zelf.
Andere beoordelingsvormen alleen zijn niet toereikend om in de
behoeften van het nieuwe beoordelen te voorzien: het hele toetsbeleid
moet veranderd worden.
Samenwerking
De ontwikkeling van nieuwe beoordelingsvormen en van nieuw
toetsbeleid, of liever assessmentbeleid, staat nog in de
kinderschoenen. Cito heeft jarenlange ervaring met de ontwikkeling van
systemen voor het beoordelen van leerprestaties en wil die expertise
graag inzetten in het HBO-veld. Saxion Hogescholen brengt haar
ervaring in met curriculumontwikkeling en met het ontwikkelen van
toetsbeleid. De gezamenlijke inspanningen zullen zich in de eerste
plaats richten op de ontwikkeling van een nascholingstraject voor
docenten om zo de ontwikkeling naar competentiegericht opleiden en
beoordelen te ondersteunen.
Lector
Gerard Straetmans (52), werkzaam bij Cito als toetsdeskundige,
studeerde Pedagogische en Andragogische Wetenschappen aan de KU
Nijmegen en promoveerde in 1985 op een onderzoek naar de validering
van beoordelingsinstrumenten voor het vaststellen van psychomotorische
en probleemoplossende vaardigheden van studenten tandheelkunde. Voor
zijn werkzaamheden bij Cito was hij achtereenvolgens werkzaam als
wetenschappelijk medewerker bij de subfaculteit Tandheelkunde (KU
Nijmegen) en als universitair docent bij de faculteit Toegepaste
Onderwijskunde (Universiteit Twente). De belangstelling van Straetmans
gaat uit naar het beoordelen van competenties en de inzet van ICT bij
de constructie, afname en verwerking van toetsen en assessments.
Presentatie Handboek Assessment
Met de officiele installatie van Gerard Straetmans als lector bij
Saxion Hogescholen bestaat het lectoraat nu uit twee deskundigen op
het gebied van assessment. De eerste lector Assessment, dr. Wouter
Schoonman, werd benoemd in december 2003. Ook hij voert op 23 maart
het woord en zal bij die gelegenheid pleiten voor een scheiding tussen
de rol van docent en de rol van beoordelaar. Drs. Wim Boomkamp zal -
als lid van de Raad van Bestuur - een terugblik geven over het
lectoraat tot nu toe. Daarbij wordt het Handboek Assessment met
bijbehorende website gepresenteerd.
------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------