DAF Trucks
Gezamenlijk persbericht van VDL Groep en DAF Trucks N.V.
VDL Groep en DAF kondigen extra schone dieselmotoren voor bussen aan
Eindhoven - 16 maart 2006 - Tijdens een drukbezocht symposium over de
toekomst van de dieselmotor voor het openbaar vervoer, georganiseerd
door de Eindhovense ondernemingen VDL Groep en DAF Trucks, is vandaag
bekendgemaakt dat begin volgend jaar of zoveel eerder als technisch
mogelijk, bussen met zogeheten EEV-motoren op de markt worden gebracht.
Deze bussen zullen zijn voorzien van nieuw ontwikkelde hoogwaardige
dieselmotoren met uitlaatgas-emissiewaarden die nog lager liggen dan de
strenge Euro 5-norm, die pas in 2009 van kracht wordt. Door toepassing
van DAF SCR Technologie in combinatie met een passief roetfilter, wordt
onder meer een belangrijke verdere reductie van vaste deeltjes of
fijnstof bereikt, waardoor deze motoren zelfs een lagere uitstoot hebben
dan gasmotoren.
Tijdens het symposium, waaraan ook staatssecretaris drs. Pieter van Geel
van VROM deelnam, werd duidelijk dat de door DAF ontwikkelde dieselmotor
met SCR Technologie in combinatie met een roetfilter inmiddels
emissiewaarden bereikt van slechts 0,015 g/kWh aan vaste deeltjes. Dat
is vijftig procent lager dan de Euro 5-norm en 25% lager dan de EEV-norm
(Enhanced Environmentally friendly Vehicles). Tot nu toe was een
dergelijk lage waarde uitsluitend met gasmotoren te realiseren. Behalve
dat de DAF EEV-dieselmotor een lagere uitstoot van vaste deeltjes heeft
dan de gasmotor, biedt deze ook tal van andere voordelen, zoals een hoog
rendement, een grote betrouwbaarheid en duurzaamheid en aanmerkelijk
lagere operationele kosten in vergelijking met alternatieve brandstoffen
zoals gas.
Tegen het licht van deze resultaten stelde Ron Borsboom, lid van de Raad
van Bestuur van DAF Trucks en verantwoordelijk voor productontwikkeling:
"Stimuleringsregelingen van overheidwegen om het vervoersbedrijven
mogelijk te maken om de oude Euro 0, Euro 1 en Euro 2 bussen versneld te
vervangen door schonere Euro 5 en EEV-bussen, moeten beslist worden
overwogen. Daar is het milieu zeer zeker bij gediend."
Staatssecretaris Van Geel toonde zich tevreden over het feit dat het nu
op korte termijn mogelijk is om de uitstoot van dieselmotoren zover
terug te dringen, dat aardgas en LPG geen wezenlijke milieuvoordelen
meer bieden. "Het aardige van de SCR katalysator, waarover we het hier
hebben, is dat hij zoveel potentieel heeft om NOx uit de uitlaatgassen
te verwijderen, dat andere maatregelen, die ten koste gaan van het
rendement, wellicht achterwege kunnen blijven. Daardoor kan de
dieselmotor ook op het punt van brandstofrendement zijn superioriteit
behouden", zo stelde hij. Zijn uitspraken werden tijdens het symposium
onderstreept door presentaties van TNO Automotive, waaruit eveneens
bleek dat de dieselmotor niet alleen in de afgelopen jaren een geweldige
reductie van uitlaatgasemissies te zien heeft gegeven, maar dat deze ook
voor de komende decennia nog meer dan voldoende ontwikkelingspotentieel
heeft.
Aad Goudriaan, president-directeur van DAF Trucks N.V., merkte wel op
dat de grote reductie die is gerealiseerd in uitlaatgasemissies alleen
mogelijk was door geweldige ontwikkelingsinspanningen en dat voor de
realisatie van de nog schonere Euro 5 en EEV-motoren van een
technologische doorbraak mag worden gesproken.
Wim van der Leegte, president-directeur van de VDL Groep, Nederlands
enige producent van stads-, streek- en toerbussen, zei ter afsluiting
van het symposium bijzonder trots te zijn dat twee fantastische
Nederlandse ondernemingen gezamenlijk in staat zijn op korte termijn al
zulke schone bussen op de markt te brengen. "Met name voor het openbaar
vervoer in binnenstedelijke gebieden is de nieuwe motortechnologie, die
leidt tot minimale uitstoot van schadelijke uitgassen, van enorm groot
belang. Wij zijn dan ook bijzonder verheugd dat al dit jaar de eerste
bussen in veldtest gaan lopen in de Kempen en dat serieproductie vanaf
begin volgend jaar en misschien zelfs al eerder mogelijk is."
De VDL Groep, met het hoofdkantoor in Eindhoven, is een internationale
onderneming die zich toelegt op de ontwikkeling, productie en verkoop
van halffabrikaten en eindproducten. In totaal maken ruim 70
werkmaatschappijen verspreid over 16 landen met circa 5.300 medewerkers
deel uit van de groep. Op het terrein van toeleveringen is VDL
toonaangevend in metaalbewerking, modulebouw, kunststofverwerking en
oppervlaktebehandeling. De sector bussen bestaat uit touringcars,
chassis modules, openbaarvervoerbussen en mini- & midibussen. De sector
eindproducten omvat veersystemen voor de automotive industrie,
productieautomatiseringssystemen, warmte-, koel- en luchttechnische
installaties, installaties voor de olie-, gas- en petrochemische
industrie, zonnebanken en dakkoffers, systemen voor de intensieve
veehouderij, buissystemen, sigaren- en verpakkingsmachines,
containerhandlingsystemen, medische systemen en productiesystemen voor
de optische media.
DAF Trucks N.V. - een dochteronderneming van het Amerikaanse PACCAR Inc,
een van de grootste producenten van zware trucks in de wereld - is een
toonaangevende producent van lichte, middelzware en zware trucks met in
West Europa een marktaandeel van 14% in de klasse boven 15 ton. De
onderneming leverde het afgelopen jaar in totaal zo'n 52.500
vrachtauto's af op markten binnen en buiten Europa. Daarnaast ontwikkelt
en produceert DAF componenten, zoals assen en motoren, voor producenten
van bussen en speciale voertuigen. Deze componenten worden verkocht via
de afdeling DAF Components. DAF Trucks N.V. heeft fabrieken in Eindhoven
en in het Belgische Westerlo, meer dan 1000 dealers en servicepunten in
Europa en telt meer dan 7.000 medewerkers.
DAF Trucks