Speech Pieter van Geel milieucongres VDL Groep en DAF Trucks,
Eindhoven 16 maart 2006.
Dames en heren,
Dieselmotoren hebben in vergelijking met de meeste andere motoren
superieure prestaties, een lange levensduur, een grote betrouwbaarheid
en het beste brandstofrendement. Helaas staan daar tot nu toe enkele
vervelende milieuproblemen tegenover: uitstoot van stikstofoxiden en
fijne stofdeeltjes. Precies die stoffen waarmee Nederland grote
problemen heeft als het gaat om de in Europa afgesproken
luchtkwaliteitseisen.
Onlangs kwam het Natuur en Milieu Planbureau met nieuwe prognoses voor
de toekomstige luchtkwaliteit. Die zijn minder pessimistisch dan waar
tot dusverre mee werd gerekend. Tot nu toe leek de zuidwestelijke
helft van Nederland onder een deken van fijn stof te blijven liggen.
Ook in 2010 en daarna. Volgens de nieuwe prognoses blijft de
toekomstige normoverschrijding beperkt tot een aantal grotere steden
in dit deel van Nederland.
Ik hoef nauwelijks uit te leggen dat ik blij ben met de nieuwe
cijfers. Het brede pakket aan maatregelen dat afgelopen jaar werd
afgesproken zou weliswaar de luchtkwaliteit verbeteren, maar lang niet
altijd tot een niveau dat aan de eisen voldoet. Als de nieuwe cijfers
zijn gevalideerd kunnen we inzetten op een mix van nationale en lokale
maatregelen waarmee we die eisen in veel gevallen wél gaan halen. Dat
biedt perspectief!
Maar niet om achterover te leunen. Er moet de komende paar jaar een
grote slag gemaakt worden om de uitstoot door het verkeer terug te
dringen, met name in de stedelijke gebieden waar ook volgens de nieuwe
cijfers problemen blijven bestaan. In de eerste plaats om de
gezondheidsschade bij stadsbewoners te beperken, maar ook om
knelpunten bij bouw en infraplannen op te lossen.
In plaats van Diesel daarom vooral in de stad maar liever aardgas of
LPG, of voorsorteren op waterstof? Tien jaar geleden heeft de overheid
deze vraag nog volmondig met ja beantwoord.
De laatste jaren is er echter onder druk van de komende Euro-5
wetgeving en de Amerikaanse - jawel! - eisen voor 2010 een geweldige
ontwikkelingsinspanning geleverd door de motorfabrikanten en hun
toeleveranciers. Nu al doet een Euro-5 diesel qua NOx niet onder voor
de meeste gasmotoren, en is gas qua uitstoot van deeltjes maar beperkt
beter dan Euro-5 diesel.
Met filters en katalysatoren is het nu of binnenkort mogelijk om de
uitstoot van dieselmotoren zover terug te dringen dat aardgas en LPG
helemaal geen wezenlijke milieuvoordelen meer bieden. Met behoud van
prestaties, lange levensduur en betrouwbaarheid neem ik aan. Dat is de
industrie aan zichzelf en aan haar klanten verplicht.
Het aardige van de SCR katalysator, waarover we het hier hebben, is
dat hij zoveel potentieel heeft om NOx te verwijderen dat andere
maatregelen, die ten koste gaan van een stukje rendement, wellicht
achterwege kunnen blijven. Daardoor kan de dieselmotor ook op het punt
van brandstofrendement zijn superioriteit behouden.
Zo'n schone dieselmotor is geen verre toekomst. Volgens mij ligt de
technologie ervoor op de plank, en is het aan de industrie om ook
zonder de dreiging van Euro-6 zo snel mogelijk met motoren op de markt
te komen die ook qua milieu de concurrentie met gasmotoren aankunnen.
Ik hoop en denk dat de hier aanwezige industrie ons vandaag een
zonnige toekomst voor de heavy duty dieselmotor gaat schetsen.
Recent heeft de Europese Commissie een voorstel gepresenteerd voor een
richtlijn die lidstaten verplicht bij ten minste 25 % van hun
overheidsaanschaf van voertuigen EEV te eisen. Nederland is in
beginsel voorstander van zo'n afspraak. Maar er moet dan wel een
ambitieuzer doel worden afgesproken. De huidige EEV-norm is nauwelijks
strenger dan Euro-5, en als deze richtlijn over enkele jaren in
werking zou treden, is Euro-5 de standaard. Nederland zal de
behandeling van dit richtlijn voorstel dan ook aangrijpen om een
flinke aanscherping van de EEV-norm te bepleiten, laten we zeggen met
zo'n 75 %. Daarmee vormt de EEV-norm ook een mooie opstap naar een
Euro-6 norm, die zo streng moet worden dat de uitlaatgassen van
dieselmotoren van vrachtwagens en bussen geen milieu- of
gezondheidsprobleem meer vormen.
Toekomst voor de dieselmotor?
Dat zou ik denken! Maar er moet wel wat voor worden gedaan. Vandaag en
hier daag ik de industrie uit om ook zonder een Euro-6 norm en
vooruitlopend op een aanscherping van de EEV-norm zo snel mogelijk met
schone motoren voor vooral bussen en andere stadsvoertuigen op de
markt te komen, zodat onze luchtkwaliteitsproblemen worden verminderd.
Ik heb geen voorkeur voor aardgas-, diesel-, of andere motoren.
Sterker: ik zie graag concurrentie op schoon en duurzaam. U bent aan
zet!
\
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer