( BW)(NY-ARBITRON)(ARB) Arbitron introduceert Portable People
Meter-systeem als dienst voor meting van luisterdichtheid in de
Verenigde Staten; Portable People Meter Ratings wordt 'handelsvaluta'
binnen Top 50 Amerikaanse markten

    Advertentieschrijvers/Bedrijfsredacteuren/Marketingschrijvers

    NEW YORK--(BUSINESS WIRE)--14 maart 2006--

    Houston, Texas is eerste markt voor Portable People Meter begin
  juli 2006; Top 10 Amerikaanse markten gaat elektronisch voor herfst
                                 2008

    Arbitron Inc. (NYSE:ARB) kondigde vandaag aan dat ze begint met de
introductie van het Portable People Meter-systeem (PPM(SM)) als haar
dienst voor het meten van luisterdichtheid binnen de top 50 markten in
de Verenigde Staten.
    Beginnend met Houston, Texas in juli 2006, start Arbitron met het
doorvoeren van de verandering in de Portable People Meter, een
elektronische publieksmetingstechnologie die sinds 2001 is
uitgeprobeerd op Amerikaanse markten. De PPM wordt gebruikt in plaats
van de huidige methode met papier en potlood die het bedrijf sinds
1965 gebruikt voor het verzamelen van schattingen van radiopubliek.
    In het introductieschema dat het bedrijf vandaag aankondigt is te
zien dat de Portable People Meter voor de herfst van 2008 in de top 10
van de Amerikaanse radiomarkten moet staan en twee of drie jaar later
in alle top 50 Amerikaanse radiomarkten.
    "De beëindiging, eerder deze maand, van de onderzoeksoptie voor de
PPM van Nielsen Media heeft Arbitron de vrijheid gegeven de the
Portable People Meter te introduceren als een systeem voor het meten
van luisterdichtheid voor de plaatselijke markt in de Verenigde
Staten", aldus Steve Morris, president en chief executive officer,
Arbitron Inc. "Nu we ons eindelijk in kunnen zetten voor de
introductie van de PPM voor radio, verwachten we dat onze klanten ook
eerder bereid zijn de PPM te gebruiken.
    "In 2001, namen we de leiding door de allereerste marktproef te
lanceren met een draagbaar en passief elektronisch meetsysteem voor
radio," aldus Morris. "We hebben de afgelopen vijf jaar elk aspect van
het Portable People Meter-systeem geanalyseerd en verfijnd in nauwe
samenwerking met de Amerikaanse radio-industrie. We denken dat het
tijd is dat Arbitron nogmaals de leiding neemt.
    "Tegelijkertijd blijven we werken met onze klanten die zich in het
proces bevinden van het onderzoeken van de mogelijkheden voor de
'volgende generatie' elektronische metingen. De huidige PPM is een
technologie van de tiende generatie. Deze bevat geavanceerde
capaciteiten die een significante verbetering zijn ten opzichte van
wat we vijf jaar geleden op de markt brachten. En omdat de behoeften
van de radio-industrie zich blijven ontwikkelen zal dit ook het geval
zijn met de PPM van Arbitron in reactie op eventuele behoeften van de
'volgende generatie'", aldus Morris.
    "Uit onze ervaring met de radio-industrie tijdens de ontwikkeling
van de PPM hebben we één ding geleerd: deze 'volgende generatie'
onderzoeken kosten altijd veel meer tijd dan iemand ooit verwacht. We
hebben besloten verder te gaan omdat de introductie van de Portable
People Meter momenteel belangrijke voordelen kan betekenen voor de
Amerikaanse radio-industrie.
    "We zijn van mening dat adverteerders meer vertrouwen in het
medium zullen krijgen dankzij de grotere betrouwbaarheid van
elektronische metingen. Stations beschikken over nieuwe inzichten in
het publiek en kunnen zo verbeteringen in hun programmering doorvoeren
en omroepen zijn beter in staat stijgende inkomsten te vergaren van
nieuwe en bestaande adverteerders", aldus Morris.
    Arbitron is van mening dat de introductie van de Portable People
Meter belangrijke en onmiddellijke voordelen biedt voor plaatselijke
radio-omroepen en hun adverteerders, waaronder:

    --  Snellere en frequentere levering van
        luisterdichtheidsrapporten

    --  Beter inzicht in hoe mensen naar de radio luisteren

    --  Betrouwbaardere metingen van het totale publiek dat door een
        radiostation bereikt wordt -- de PPM geeft aan dat een
        gemiddeld radiostation vaak twee keer zoveel luisteraars
        bereikt in vergelijking met huidige metingen van het publiek

    --  Extra verkoopmogelijkheden voor stations door betere metingen
        van het publiek voor speciale programma-evenementen en tijdens
        avonden en weekends

    --  Stabielere publiekstrends met veel minder "verval" van het ene
        tot het volgende rapport

    --  Het vermogen om alle nieuwe distributiemethoden van de radio
        te rapporteren: HD Radio, internetstreaming, digitale
        multicasts, podcasten enz.

    De Portable People Meter is in Houston gebruikt ter demonstratie
van het elektronische systeem voor het meten van luisterdichtheid
sinds juli 2005. Arbitron heeft eerder verklaard dat ze al vanaf april
2006 in Houston kon overschakelen op de PPM. Het bedrijf lanceert de
dienst in juli 2006 om de radiomarkt in Houston extra tijd te geven om
zich voor te bereiden op de overgang van dagboekgebaseerde metingen
naar elektronische meting.
    Arbitron ondersteunt dit proces door een team van accountmanagers,
trainers en softwarespecialisten in te zetten die zij aan zij gaan
werken met stations, bureaus en adverteerders die zaken doen op de
radiomarkt in Houston.
    Tot op heden heeft Arbitron toezeggingen aangekondigd van 48
reclamebureaus/wereldwijde participatiemaatschappijen en omroepen en
een adverteerder. De bureaus die zijn aangekondigd zijn goed voor 75
procent van alle nationale inkomsten uit reclamespots voor radio en
een belangrijk percentage van de radio-uitgaven van plaatselijke
bureaus in Houston en in Philadelphia, de markt waar de uitbreiding
van PPM als tweede gepland is.

    De bedrijven die in de Verenigde Staten hebben getekend voor
luisteronderzoek
-0-
*T
Reclamebureaus

Carat USA                               JL Media
FogertyKleinMonroe                      Love Advertising
Harmelin Media                          Mayo Seitz Media
                                        Mediagraphix Media Services
Havas MPG (waaronder)                   The Star Group
---------------------
    MPG
    MPG Diversity                       Publicis Media Group
                                        (waaronder)
                                        --------------------
Horizon Media                               Zenith Optimedia
                                            Team One
Interpublic (waaronder)                     Conill
-----------------------                     Saatchi & Saatchi
    Campbell-Ewald                          Starcom MediaVest Group
    Carmichael Lynch                        Starlink
    Dailey & Associates                     Tapestry
    Deutsch                                 Fallon
    Foote Cone & Belding                    GM Planworks
    Gotham Inc
    Hill, Holliday, Connors Cosmopolus
    Howard Merrell & Partners           WPP (waaronder)
    ID Media                            ---------------
    Initiative                              MindShare
    Universal McCann                        Mediaedge:CIA
    Tierney Communications                  A. Eicoff & Company
    Siboney                                 Cole & Weber/Red Cell
    Mullen                                  Ford Motor Media
    The Martin Agency                       J. Walter Thompson USA
    Jay Advertising                         Ogilvy & Mather Public
                                                Relations
                                            Media Marketing Solutions
                                            Wunderman
                                            Bravo Group
                                            MediaCom

Omroepen                            Adverteerders
    Spanish Broadcasting                    Wendy's International
    Beasley Broadcasting
*T

    Opmerking voor redacteuren: De lijst met de top 50 Amerikaanse
radiomarkten en de introductiedatums voor de PPM-dienst vindt u op
http://www.arbitron.com/ppmrollout.htm
    Een schematisch diagram waarop wordt afgebeeld hoe PPM werkt en
met foto's van het systeem is op verzoek verkrijgbaar.

    Over de Portable People Meter

    Het Portable People Meter-systeem (PPM-systeem) van Arbitron, dat
sinds 2001 is getest tijdens marktonderzoeken in de Verenigde Staten,
maakt gebruik van een passief publieksmetingsinstrument - ongeveer net
zo groot als een kleine mobiele telefoon - om de blootstelling van de
consument aan media en entertainment te meten, waaronder uitzendingen,
kabel- en satelliettelevisie, aardse, satelliet- en online
radioverbindingen en bioscoopreclame en vele soorten plaatsgebaseerde
elektronische media. Het PPM-apparaat kan omdat het gedurende hele dag
door willekeurig geselecteerde deelnemers wordt gedragen meten wanneer
en waar ze televisie kijken, naar de radio luisteren en hoe ze in
wisselwerking zijn met andere vormen van media en entertainment.
    De PPM neemt onhoorbare codes waar die zijn opgenomen in het
audiogedeelte van media- en entertainmentinhoud die door omroepen,
inhoudleveranciers en distributeurs wordt geleverd. Aan het eind van
de dag wordt de meter in een docking station geplaatst die de codes
uitleest en ze naar een centrale computer verstuurt. De PPM is
uitgerust met een bewegingssensor, een gepatenteerde
kwaliteitscontrole die uniek is voor het systeem, waardoor Arbitron
elke dag de compliance van de deelnemers aan het PPM-onderzoek kan
bevestigen.

    Over Arbitron

    Arbitron Inc. (NYSE: ARB) is een internationaal media- en
onderzoeksbedrijf dat werkt voor radio-omroepen, kabelbedrijven,
adverteerders, reclamebureaus en buitenreclamebureaus in de Verenigde
Staten, Mexico en Europa. De belangrijkste werkzaamheden van Arbitron
zijn het meten van radiopubliek van netwerken en plaatselijke markten
verspreid over de Verenigde Staten, het onderzoeken van de
detailhandels-, media- en productpatronen van consumenten op de
plaatselijke markt en het leveren van applicatiesoftware die gebruikt
wordt voor het analyseren van mediapubliek en
marketinginformatiegegevens. Het bedrijf heeft tevens de Portable
People Meter (PPM)ontwikkeld, een nieuwe technologie voor media- en
marketingonderzoek.
    De marketing- en zakelijke afdelingen van Arbitron worden
ondersteund door haar onderzoeks- en technologie-organisatie,
gevestigd in Columbia, Maryland. Arbitron heeft ongeveer 1.700
werknemers in dienst. Haar hoofdkantoor is gevestigd in New York City.
    Door haar Scarborough Research samenwerkingsverband met VNU Inc.,
biedt Arbitron tevens media- en marketingonderzoeksdiensten aan
televisieomroepen, tijdschriften, kranten en online bedrijven.

    PPM(SM)is een dienstmerk van Arbitron Inc.

    Dit persbericht bevat forward-looking statements in de zin van de
Private Securities Litigation Reform Act van 1995. De verklaringen met
betrekking tot Arbitron in dit document die niet historisch van aard
zijn, en in het bijzonder de verklaringen waarin gebruik wordt gemaakt
van termen zoals "zou kunnen", "zal", "zou moeten", "waarschijnlijk",
"verwacht", "anticipeert", "schat", "is van mening" of "is van plan"
of vergelijkbare terminologie, zijn forward-looking statements
gebaseerd op de huidige verwachtingen over toekomstige gebeurtenissen,
die Arbitron heeft afgeleid van informatie die momenteel voor haar
beschikbaar is. Deze forward-looking statements omvatten bekende en
onbekende risico's en onzekerheden waardoor onze resultaten
aanzienlijk kunnen verschillen van de resultaten die in dergelijke
forward-looking statements geïmpliceerd worden. Deze risico's en
onzekerheden omvatten ook of we in staat zullen zijn:

    --  alle contracten met grote klanten of een deel hiervan kunnen
        verlengen wanneer deze verlopen;

    --  onze bedrijfsstrategieën succesvol uit te voeren, waaronder de
        uitvoering van onze Portable People Meter-diensten en
        mogelijke samenwerkingsverbanden of overeenkomsten met derden
        aan te gaan;

    --  effectief om te gaan met de invloed van eventuele verdere
        consolidatie binnen de radiowereld en de wereld van de
        reclamebureaus;

    --  de snel veranderende technologische behoeften van onze
        klantenbasis bij te houden, waaronder het ontwikkelen van
        nieuwe auteursrechtelijk beschermde softwaresystemen en nieuwe
        klantenproducten en -diensten die op een gepaste manier aan
        deze behoeften voldoen;

    --  succesvol om te gaan met de invloed van eventuele algemene
        dalingen van de economie en in het bijzonder binnen de
        reclamesector op ons bedrijf, en

    --  succesvol om te gaan met de invloed van gegevensinzameling op
        de kosten door privacy-problemen, veranderingen van
        technologie en/of overheidsregelgeving.

    Andere belangrijke factoren die bij Arbitron bekend zijn en die
kunnen zorgen dat forward-looking statements onjuist blijken te zijn
worden van tijd tot tijd vastgesteld en besproken in de dossiers van
Arbitron bij de Securities and Exchange Commission, waaronder in het
bijzonder de risicofactoren zoals besproken onder de titel "ITEM 1.
BUSINESS - Business Risks" in ons jaarverslag op formulier 10-K.

    De forward-looking statements in dit document gelden uitsluitend
vanaf vandaag en Arbitron verplicht zich niet forward-looking
statements te corrigeren of te actualiseren als gevolg van nieuwe
informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

    --30--LH/ny*

    CONTACT: Arbitron Inc.
             Thom Mocarsky, 410-312-8239
             thom.mocarsky@arbitron.com
             of
             KCSA Worldwide
             Todd Fromer / Anne Donohoe
             212-896-1215 / 212-896-1261
             tfromer@kcsa.com / adonohoe@kcsa.com