TUI Nederland verzelfstandigt aantal reismerken
Management buy out door 'Reisspecialisten Groep' van René Klawer
TUI Nederland gaat haar specialistische activiteiten verzelfstandigen
door een management buy out (MBO). Het betreft de specialistische
reisorganisaties De Boer & Wendel, Isropa Reizen, Zeetours Cruises,
Panta Reizen (stedenreizen, reisbureau en zakenreizen), Group &
Incentive Travel en Holland International Destination Management
(inkomend toerisme).
De reismerken zullen worden verkocht aan een groep investeerders onder
leiding van de huidige directeur René Klawer. Gezamenlijk realiseerden
deze activiteiten in 2005 een omzet van ruim EUR 100 miljoen en zijn
er circa 200 medewerkers werkzaam. Het ligt in de bedoeling om de
voorgenomen verkoop op korte termijn af te ronden.
Kerntaken
De verzelfstandiging is een uitvloeisel van de aangescherpte strategie
van TUI Nederland, waarbij de organisatie zich concentreert op haar
kerntaken en hoofdmerken. Om dezelfde reden werd medio 2005 de
activiteit Holland International Rondvaart in Amsterdam verkocht en
ging in diezelfde periode de luchtvaartmaatschappij ArkeFly van start.
Hoofdmerken
Na de verkoop van de specialistische reisorganisaties omvat TUI
Nederland de hoofdmerken Arke, Holland International en KRAS
SterVakanties en de luchtvaartmaatschappij ArkeFly. Daarnaast omvat
TUI Nederland circa 210 reisbureaus onder de merken Arke en Holland
International Reisbureau, verspreid over heel Nederland.
Intensief
De relatie tussen TUI Nederland en de `specialisten' blijft ook na de
verzelfstandiging intensief. De specialistische merken behouden hun
prominente plaats in de reisbureaus en op websites van TUI Nederland.
Om deze strategische samenwerking te onderstrepen, zullen de merken
bovendien gedurende langere tijd het kwaliteitsstempel `World-of-TUI'
blijven voeren, net zoals dat het geval is bij de rondvaartactiviteit
in Amsterdam.
Vertrouwen
Steven van der Heijden, CEO van TUI Nederland: 'De verzelfstandiging
van onze specialisten door een management buy out onderstreept ons
vertrouwen in een versterkte, autonome ontwikkeling van deze groep in
het specialistische reissegment'.
Kernactiviteiten
'Grote merken horen bij grote organisaties en specialistische merken
komen het beste tot hun recht in kleinere ondernemingen. Na de verkoop
van onze activiteit Holland International Rondvaart aan Canal Company
in juni 2005 en de voorgenomen verkoop van onze zes specialisten, kan
TUI Nederland zich volledig concentreren op haar succesvolle
kernactiviteiten Arke, Holland International, KRAS SterVakanties en
ArkeFly', aldus Van der Heijden.
Vertrouwen
'Wij hebben het volste vertrouwen in een goede toekomst van de
specialisten onder leiding van de huidige directeur René Klawer. Ook
de bijzondere bijdrage die René Klawer gedurende vele jaren heeft
geleverd aan de positie en de reputatie van TUI Nederland, gaat niet
verloren. We zijn overeengekomen dat hij ook na de verzelfstandiging
een aantal projecten en werkzaamheden voor TUI Nederland zal
voortzetten. "
Nog intensiever
TUI Nederland zal zich nog intensiever richten op haar succesvolle
kernactiviteiten: haar merken Arke, Holland International en KRAS
SterVakanties, en de luchtvaartmaatschappij ArkeFly. Alle
189medewerkers gaan over naar de nieuwe entiteit met behoud van alle
primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Over de koopprijs worden
geen mededelingen gedaan.De planning is de voorgenomen koop in het
eerste kwartaal van 2006 af te ronden.
Organisatie
René Klawer, sinds de fusie tussen Arke en Holland International
directeur specialisten en deelnemingen van TUI Nederland, wordt de
belangrijkste aandeelhouder.
Naast René Klawer zullen een zestal directeuren van de specialisten,
te weten Loek Houtenbos (Isropa Reizen), Hans Klinge (Zeetours
Cruises), Jan de Ridder (De Boer & Wendel), Marijke Vink (Group &
Incentive Travel), Peter van Vliet en Paul van Laarhoven (Panta
Reizen) en een viertal investeerders in `De Reisspecialisten Groep'
deelnemen. Thijs Hartog (Holland International Destination Management)
wordt geen aandeelhouder. Hij zal de directie over deze activiteit
blijven voeren.
Samenwerking
De verzelfstandigde specialisten zullen onder de eigen bekende
specialistische namen in de markt blijven opereren. Met TUI wordt een
strategische samenwerking aangegaan onder andere voor de verkoop van
de specialistische reizen via haar multi channel distributie. De
samenwerking met TUI wordt onderstreept door een gefaseerde
endorsement met het kwaliteitsstempel `World of TUI'.
Toekomst veelbelovend
René Klawer, CEO van De Reisspecialisten Groep: " De toekomst is
enerzijds steeds meer aan grote internationale en sterke
reisondernemingen die met schaalgrootte de markt bedienen en
anderzijds aan de echte specialisten die marktniches invullen met
passie en expertise. De specialisten van TUI hebben de laatste 10 jaar
steeds uitstekende resultaten behaald en ook 2006 ziet er weer
veelbelovend uit'.
Sterk team
Met een sterk team directeuren, management en key medewerkers, zijn
wij uitstekend ingericht voor verdere autonome groei en nieuwe
specialistische initiatieven in de toekomst. De Reisspecialisten Groep
zal naast het gefaseerde endorsement `World of TUI' alle bekende
kwaliteitslabels voeren zoals ANVR, SGR en Calamiteitenfonds. Met
kapitaalkrachtige partners is overeengekomen verder sterk te
investeren in nieuwe marktniches en e-commerce."