Maart 2006

TUI Nederland verzelfstandigt aantal reismerken

Management buy out door 'Reisspecialisten Groep' van René Klawer

TUI Nederland gaat haar specialistische activiteiten verzelfstandigen door een management buy out (MBO). Het betreft de specialistische reisorganisaties De Boer & Wendel, Isropa Reizen, Zeetours Cruises, Panta Reizen (stedenreizen, reisbureau en zakenreizen), Group & Incentive Travel en Holland International Destination Management (inkomend toerisme).
De reismerken zullen worden verkocht aan een groep investeerders onder leiding van de huidige directeur René Klawer. Gezamenlijk realiseerden deze activiteiten in 2005 een omzet van ruim EUR 100 miljoen en zijn er circa 200 medewerkers werkzaam. Het ligt in de bedoeling om de voorgenomen verkoop op korte termijn af te ronden.

Kerntaken
De verzelfstandiging is een uitvloeisel van de aangescherpte strategie van TUI Nederland, waarbij de organisatie zich concentreert op haar kerntaken en hoofdmerken. Om dezelfde reden werd medio 2005 de activiteit Holland International Rondvaart in Amsterdam verkocht en ging in diezelfde periode de luchtvaartmaatschappij ArkeFly van start.

Hoofdmerken
Na de verkoop van de specialistische reisorganisaties omvat TUI Nederland de hoofdmerken Arke, Holland International en KRAS SterVakanties en de luchtvaartmaatschappij ArkeFly. Daarnaast omvat TUI Nederland circa 210 reisbureaus onder de merken Arke en Holland International Reisbureau, verspreid over heel Nederland.

Intensief
De relatie tussen TUI Nederland en de `specialisten' blijft ook na de verzelfstandiging intensief. De specialistische merken behouden hun prominente plaats in de reisbureaus en op websites van TUI Nederland. Om deze strategische samenwerking te onderstrepen, zullen de merken bovendien gedurende langere tijd het kwaliteitsstempel `World-of-TUI' blijven voeren, net zoals dat het geval is bij de rondvaartactiviteit in Amsterdam.

Vertrouwen
Steven van der Heijden, CEO van TUI Nederland: 'De verzelfstandiging van onze specialisten door een management buy out onderstreept ons vertrouwen in een versterkte, autonome ontwikkeling van deze groep in het specialistische reissegment'.

Kernactiviteiten
'Grote merken horen bij grote organisaties en specialistische merken komen het beste tot hun recht in kleinere ondernemingen. Na de verkoop van onze activiteit Holland International Rondvaart aan Canal Company in juni 2005 en de voorgenomen verkoop van onze zes specialisten, kan TUI Nederland zich volledig concentreren op haar succesvolle kernactiviteiten Arke, Holland International, KRAS SterVakanties en ArkeFly', aldus Van der Heijden.

Vertrouwen
'Wij hebben het volste vertrouwen in een goede toekomst van de specialisten onder leiding van de huidige directeur René Klawer. Ook de bijzondere bijdrage die René Klawer gedurende vele jaren heeft geleverd aan de positie en de reputatie van TUI Nederland, gaat niet verloren. We zijn overeengekomen dat hij ook na de verzelfstandiging een aantal projecten en werkzaamheden voor TUI Nederland zal voortzetten. "

Nog intensiever
TUI Nederland zal zich nog intensiever richten op haar succesvolle kernactiviteiten: haar merken Arke, Holland International en KRAS SterVakanties, en de luchtvaartmaatschappij ArkeFly. Alle 189medewerkers gaan over naar de nieuwe entiteit met behoud van alle primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Over de koopprijs worden geen mededelingen gedaan.De planning is de voorgenomen koop in het eerste kwartaal van 2006 af te ronden.

Organisatie
René Klawer, sinds de fusie tussen Arke en Holland International directeur specialisten en deelnemingen van TUI Nederland, wordt de belangrijkste aandeelhouder.

Naast René Klawer zullen een zestal directeuren van de specialisten, te weten Loek Houtenbos (Isropa Reizen), Hans Klinge (Zeetours Cruises), Jan de Ridder (De Boer & Wendel), Marijke Vink (Group & Incentive Travel), Peter van Vliet en Paul van Laarhoven (Panta Reizen) en een viertal investeerders in `De Reisspecialisten Groep' deelnemen. Thijs Hartog (Holland International Destination Management) wordt geen aandeelhouder. Hij zal de directie over deze activiteit blijven voeren.

Samenwerking
De verzelfstandigde specialisten zullen onder de eigen bekende specialistische namen in de markt blijven opereren. Met TUI wordt een strategische samenwerking aangegaan onder andere voor de verkoop van de specialistische reizen via haar multi channel distributie. De samenwerking met TUI wordt onderstreept door een gefaseerde endorsement met het kwaliteitsstempel `World of TUI'.

Toekomst veelbelovend
René Klawer, CEO van De Reisspecialisten Groep: " De toekomst is enerzijds steeds meer aan grote internationale en sterke reisondernemingen die met schaalgrootte de markt bedienen en anderzijds aan de echte specialisten die marktniches invullen met passie en expertise. De specialisten van TUI hebben de laatste 10 jaar steeds uitstekende resultaten behaald en ook 2006 ziet er weer veelbelovend uit'.

Sterk team
Met een sterk team directeuren, management en key medewerkers, zijn wij uitstekend ingericht voor verdere autonome groei en nieuwe specialistische initiatieven in de toekomst. De Reisspecialisten Groep zal naast het gefaseerde endorsement `World of TUI' alle bekende kwaliteitslabels voeren zoals ANVR, SGR en Calamiteitenfonds. Met kapitaalkrachtige partners is overeengekomen verder sterk te investeren in nieuwe marktniches en e-commerce."