AutoRai

Dynamische Audi Q7 vanaf morgen bij de Audi-dealer

(3/17/2006)
Met de Audi Q7 introduceert Audi een nieuwe norm in het Sports Utility Vehicle-segment (SUV-segment). De Audi Q7 is een ingenieuze combinatie van sportieve veelzijdigheid, geraffineerde technologie en de luxe van een auto uit de premiumklasse.
Op de openbare weg onderscheidt de Audi Q7 zich door zijn dynamische rijeigenschappen, terwijl zijn indrukwekkende aandrijflijn ook in het terrein wonderen verricht. De Audi Q7 is dan ook de high performance SUV van de uitvinders van de quattro-vierwielaandrijving. Deze nieuwe auto staat vanaf 18 maart bij de Audi-dealers.

Het design benadrukt het karakter van de Audi Q7. De glooiende vormen van het brede dak en de karakteristiek hoge taillelijn in combinatie met de relatief lage zijruiten zijn een indicatie van de voor Audi kenmerkende dynamiek. Tegelijkertijd geven de wigvormige voorzijde en de steil aflopende D-stijlen de Audi Q7 een coupé-achtige uitstraling. Andere elementen die deel uitmaken van de designtaal van Audi zijn de schouderlijn en de dynamic-lijn die bepalend zijn voor het zijaanzicht. Een elegante optie zijn de contrasterende carrosseriekleuren zilver en platinumgrijs, beide mat. In totaal zijn voor de nieuwe Audi Q7 elf carrosseriekleuren leverbaar.

Carrosseriedesign

De Audi Q7 heeft een lengte van 5086 millimeter en een wielbasis van 3002 millimeter. Deze afmetingen plaatsen de Audi Q7 aan de top van het SUV-segment. Met een breedte van 1983 mm en een hoogte van 1737 mm biedt hij de passagiers een ongeëvenaarde hoeveelheid ruimte, in een interieur dat uitblinkt in veelzijdigheid. In totaal zijn in het interieur van de Audi Q7 maar liefst 28 verschillende instellingen voor de zitrijen en stoelen mogelijk.

Drie zitrijen bieden plaats aan maximaal zeven passagiers. De zitplaatsen op de tweede rij zijn individueel in lengterichting verstelbaar, zodat de achterpassagiers kunnen beschikken over voldoende beenruimte, de grootste in deze klasse. Door beide zitrijen neer te klappen ontstaat een bagageruimte van 2.035 liter, zonder dat de stoelen verwijderd hoeven te worden. In een opstelling met vijf zitplaatsen beschikt de Audi Q7 met 775 liter over het grootste laadvolume in zijn segment. Als zeszitter is de Audi Q7 ook op de tweede zitrij voorzien van twee luxueuze zitplaatsen.

Motorenreeks

Al bij de introductie van de Audi Q7 hebben kopers de keuze uit twee krachtige motoren. De eerste betreft een nieuwe 4,2 liter V8 FSI-motor met een vermogen van 350 pk (257 kW) en een maximumkoppel van 440 Nm, dat beschikbaar is bij 3.500 t/min.

De tweede, de 3.0 TDI zescilinder dieselmotor, is uitgerust met de nieuwste generatie common-rail injectiesysteem, met piëzo-injectoren. Hiermee levert deze motor een vermogen van 233 pk (171 kW), met een indrukwekkend koppel van 500 Nm, dat al bij 1.750 t/min. vrijkomt. De efficiënte common-railtechniek zorgt bovendien voor verfijnde rijeigenschappen en een uitermate gunstig brandstofverbruik.

Een 3.6 FSI-benzinemotor zal in dit najaar leverbaar zijn. Deze nieuw ontwikkelde krachtbron genereert een motorvermogen van 280 pk (206 kW) en een koppel van 360 Nm dat tussen 2.500 en 5.000 t/min. volledig beschikbaar is.

Voor alle drie de motoren geldt dat deze worden gecombineerd met een automatische tiptronic zestrapstransmissie die ook handmatig schakelen mogelijk maakt. Vanzelfsprekend wordt de Audi Q7 standaard uitgerust met quattro permanente vierwielaandrijving.

Net als de RS 4 en de S8 is ook de nieuwe Audi Q7 uitgerust met het nieuwste Torsen-differentieel. Onder normale omstandigheden verdeelt dit differentieel de kracht asymmetrisch in een verhouding 40:60 (voor/achter). Mede dankzij de bijna gelijkmatige asbelasting zorgt deze techniek voor dynamische rijeigenschappen en een precies stuurgedrag dat geen hinder ondervindt van de aandrijving.

Wielophanging

Het chassis van de Audi Q7 beschikt over uitgekiende allroundkwaliteiten met de onafhankelijke wielophanging met dubbele dwarsgeplaatste draagarmen voor en achter. De meeste componenten van het onderstel zijn vervaardigd uit lichtgewicht aluminium. Stalen springveren en dubbelwandige schokbrekers staan garant voor een even sportief als comfortabel rijgedrag, zelfs off-road.

Standaard is de Audi Q7 voorzien van 235/60-banden (255/55 voor de 4.2 FSI) en lichtmetalen 18 inch velgen.

Het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP is uitgebreid met een aantal nieuwe functies. Zo is Hill Descent Assist (HDA) een functie die vooral tijdens het rijden op een losse ondergrond zorgt voor optimale grip en remprestaties bij het afdalen. Een andere nuttige voorziening is de optionele aanhangerstabilisering, die met een gerichte remingreep voorkomt dat een eventuele trailer gaat scharen.

Optioneel kan de Audi Q7 worden uitgerust met Adaptive Air Suspension. De combinatie van luchtvering met elektronisch gestuurde schokdempers vormt de ideale basis voor sportieve rijeigenschappen en superieur comfort. Bovendien beperkt het standaard aanwezige rolstabilisatiesysteem schommelingen van de carrosserie in lengterichting tot een minimum.

Dankzij de adaptieve luchtvering is de bodemvrijheid variabel, van 165 millimeter tot maximaal 240 millimeter in Liftmodus. Ook heeft het systeem een Offroad-modus, die resulteert in een bodemvrijheid van 205 millimeter en een gewijzigde instelling voor de schokdempers. Praktisch is ook dat de achterzijde kan worden verlaagd om zware en grote objecten eenvoudig te kunnen inladen.

Bediening en hulpsystemen

In de nieuwe Audi Q7 worden niet alleen hightech componenten toegepast voor de aandrijflijn en de wielophanging â ook de bediening van de diverse systemen is uitermate innovatief. Zo is de Audi Q7 net als de A8 en de A6 uitgerust met het veelgeprezen Multi Media Interface-bedieningsconcept (MMI). Dit systeem kan desgewenst in twee stappen worden uitgebreid met diverse praktische functies.

Desgewenst kan de Audi Q7 worden uitgerust met een aantal innovatieve hulpsystemen die Audi voor de eerste keer toepast in serieproductie. Audi Side Assist bijvoorbeeld maakt gebruik van radartechnologie om wisselingen van rijbaan in de gaten te houden. Ook een geavanceerde parkeerassistent met achteruitrijcamera is als optie leverbaar. Tot slot is de Adaptive Cruise Control van de nieuwste generatie uitgebreid met een extra remassistent. Deze remt de Audi Q7 af of brengt de auto volledig tot stilstand wanneer de situatie dat vereist.

Uitrusting

De aandrijflijn en de transmissie laten er geen twijfel over bestaan dat de Audi Q7 een bijzonder en uitermate dynamisch voertuig is. De halogeen koplampen achter heldere lenzen, de mistlampen, de dakrails van geanodiseerd aluminium, de elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels met knipperende leds en het dubbele uitlaatsysteem zorgen tezamen voor een opvallend uiterlijk. Het standaard acoustic parking system maakt het parkeren met de Audi Q7 eenvoudiger. Extra gemak geeft de centrale portiervergrendeling met afstandsbediening waarmee ook de ramen van buiten de auto kunnen worden geopend, alsmede instap- en voetenruimteverlichting. Verder is ook diefstalalarm standaard.

Het interieur van Audiâs eerste SUV is onder meer uitgevoerd met vier elektrisch bedienbare ramen, een licht- en regensensor en een automatische airconditioning die links en rechts gescheiden kan worden geregeld en die bij het koelen rekening houdt met de intensiteit van het zonlicht. Het MMI-bedieningsconcept is uitgevoerd met monochroom beeldscherm en een cd-speler in het dashboard.

Op de tweede zitrij kunnen de passagiers hun rugleuning individueel verstellen en de middelste zitplaats als armsteun of als doorlaadmogelijkheid gebruiken. De buitenste zitplaatsen zijn uitgerust met ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes.

Een rolscherm onttrekt de bagage in de laadruimte aan het zicht, en ook is er een dubbele laadvloer. Standaard is de Audi Q7 voorzien van een water- en vuilbestendige opbergbak onder de laadvloer.

Voor optimale passieve veiligheid zijn zes grote airbags aanwezig. De full-size airbags voor de bestuurder en voorpassagier worden in twee stappen geactiveerd.

De zijairbags vóór zijn geïntegreerd in de rugleuningen en het hoofdairbagsysteem Sideguard bedekt het volledige zijoppervlak van A-stijl tot D-stijl.

De Audi Q7 wordt als 5-persoonsuitvoering, als 5+2- en als 4+2 aangeboden en de eerste exemplaren van deze nieuwe auto zullen in het tweede kwartaal van dit jaar worden afgeleverd. De prijzen voor de Audi Q7 bedragen ⬠70.100,-- voor de 3.0 TDI quattro tiptronic en ⬠89.800,-- voor de 4.2 FSI quattro tiptronic. De prijs van de 3.6 FSI is nog niet bekend.

Onder de naam Pro Line en Pro Line+ presenteert Audi twee exclusieve uitvoeringen van de Audi Q7. Het resultaat is een nog exclusievere uitstraling en rijkere uitrusting, zoals een DVD navigatiesysteem inclusief kaartweergave, Xenon plus verlichting, lederen bekleding en parkeersensoren inclusief rearview camera.

De vanafprijzen van deze uitvoeringen zijn:
Audi Q7 3.0 TDI quattro Pro Line ⬠74.700,-- Audi Q7 3.0 TDI quattro Pro Line+ ⬠81.200,-- Audi Q7 4.2 FSI quattro Pro Line ⬠96.400,-- Audi Q7 4.2 FSI quattro Pro Line+ ⬠102.900,--

BedrijfsautoRAI.nl