Greenpeace demonstreert gifvrije cosmetica op Huishoudbeurs

Stichting greenpeace nederland

http;//www.greenpeace.nl

Steeds meer cosmetica zonder schadelijke chemicaliën

Greenpeace presenteert zaterdag op de Huishoudbeurs in de RAI in Amsterdam de tweede editie van haar cosmeticagids 'MOOI'. Hiermee pakt de milieuorganisatie opnieuw grote cosmeticaconcerns aan zoals l'Oréal en Proctor & Gamble, die schadelijke chemicaliën in hun producten gebruiken. 'MOOI' is een handige koophulp waarin meer dan 700 gangbare cosmeticaproducten worden ingedeeld op de aanwezigheid van gifstoffen. De eerste editie van de 'MOOI' van oktober 2005, was aanleiding voor 10.000 consumenten om ruim 80.000 e-mails naar hun cosmeticaproducenten te sturen met het verzoek over te stappen op gifvrije alternatieven.

Sara Lee gaf daarna volledige openheid over de samenstelling van al zijn producten en bleek al bijna geen stoffen meer te gebruiken waar Greenpeace zich zorgen over maakt. Verder is Rituals bezig om zijn producten gifvrij te maken en besloten Hannah en Laurus hun stoffenbeleid te wijzigen. Daarnaast meldden veel producenten van gifvrije cosmetica zich bij Greenpeace om in 'MOOI' te worden opgenomen. 'De opstelling van deze bedrijven bewijst dat gifvrij cosmetica produceren heel goed mogelijk is. Dat andere bedrijven nog gifstoffen als ftalaten en synthetische muskverbindingen gebruiken terwijl er goede alternatieven beschikbaar zijn is onaanvaardbaar,' zegt Marietta Harjono, campagneleider giftige stoffen van Greenpeace Nederland.

Aan de hand van informatie die Greenpeace bij producenten heeft verzameld zijn cosmeticaproducten in 'MOOI' ingedeeld in de kleuren rood, oranje en groen. Rode producten bevatten schadelijke stoffen, de producent is niet van plan ze te verwijderen of heeft geweigerd informatie te geven. Oranje producten bevatten nu nog schadelijke stoffen, maar het bedrijf is bezig het productieproces aan te passen zodat het zonder deze stoffen kan. Groene producten bevatten helemaal geen giftige stoffen.

In het najaar wordt er in Brussel voor het laatst gestemd over REACH, de nieuwe Europese wetgeving voor chemische stoffen. Dit geeft Nederland de kans alsnog voor het het milieu en innovatie te kiezen. De milieuorganisatie blijft strijden voor verplichte vervanging van schadelijke stofffen door veilige alternatieven.

Aan de bezoekers van de Huishoudbeurs wordt getoond welke cosmetica gevaarlijke chemicaliën bevatten en welke niet. In de stand demonstreren visagistes gifvrije producten. Bezoekers kunnen ook meedoen aan de cyberactie. Ze kunnen op een computer bekijken welke producten die zij zelf gebruiken giftige stoffen bevatten. Vervolgens kunnen ze producenten direct per e-mail vragen giftige stoffen uit hun producten te halen. Aan de Nederlandse Europarlementariërs en de minister en staatssecretaris van Economisch Zaken vragen ze vóór een strenge REACH-wetgeving te stemmen. De cyberactivisten maken kans op een gratis 'groen' cosmeticapakket ter waarde van 200 euro.

Voor meer informatie en beeldmateriaal:
André van der Vlugt, persvoorlichting Greenpeace Nederland 06-25031015 Kim Schoppink, campagneleider giftige stoffen Greenpeace Nederland 06-21296911 Marrietta Harjono, teamleider giftige stoffen Greenpeace Nederland 06-15007411

Greenpeace is een onafhankelijke, wereldwijde milieuorganisatie die wordt vertegenwoordigd in meer dan 40 landen. De organisatie wordt in Nederland gesteund door 580.000 donateurs. Greenpeace voert actie tegen klimaatverandering, nucleaire energie, giftige stoffen, het kappen van oerbossen en het verdwijnen van biodiversiteit op land en zee.