AutoRai

Opel bestseller nadert grens van één miljoen

(3/17/2006)
Twee jaar na zijn introductie in de markt wint de Opel Astra in Europa nog steeds aan populariteit. De Astra, een bestseller die al tal van vergelijkende tests in deze uiterst competitieve klasse op zijn naam schreef, zag zijn verkoop in 2005 stijgen van ongeveer 400.000 tot 515.000 exemplaren. Deze stijging met ongeveer 110.000 exemplaren of 25% ten opzichte van 2004 brengt de huidige Astra-generatie weer een stap dichter bij de magische grens van één miljoen verkochte exemplaren.
In Europa is één op tien nieuw geregistreerde compacte auto's een Opel en in 2005 voerde de Astra de registratiestatistieken aan in acht landen. In februari was hij de op één na meest verkochte compacte wagen in Duitsland en Europa. Naast de vijfdeurs sedan en de dynamische GTC valt ook de stationwagon erg in de smaak bij de kopers. Het ruime, veelzijdige en elegante model bevestigde gemakkelijk zijn positie van populairste stationwagon in de compacte klasse in Duitsland en de rest van Europa. Vanaf mei wordt de Astra-familie uitgebreid met een vierde model, de Astra TwinTop. Deze âcoupé onder de cabrioâsâ onderscheidt zich door zijn vier volwaardige zitplaatsen, zijn grote bagageruimte en zijn luxueuze uitrusting. De prijzen beginnen bij ⬠28.850.

Stijlvolle designtaal

Om het succes van de Opel Astra beter te kunnen analyseren, stelden de marktonderzoekers van Opel een overzicht op van de voornaamste koopmotieven. Het resultaat was niet echt verrassend: het design kwam op de eerste plaats. De opwindende, vooruitstrevende vormgeving van de Astra onderscheidt hem van zijn concurrenten en vormt een krachtig statement in het compacte segment. De krachtigste interpretaties van deze dynamische proporties zijn ongetwijfeld de GTC en de daarvan afgeleide, uiterst sportieve OPC-versie.

Het design geeft duidelijk aan dat de wagen een sleutelrol speelt voor Opel. âDe derde Astra-generatie heeft in grote mate bijgedragen tot de nieuwe Opel look en zal een effect hebben op de stijl van alle volgende modellen en modelreeksen. De elegante, atletische Astra TwinTop, de coupé onder de cabrioâs, is eveneens onmiddellijk herkenbaar als een lid van de Astra-familie en ook de nieuwe Opel GT, een zuivere sportwagen, kreeg enkele Astra-trekjes mee,â aldus Alain Visser, Executive Director European Marketing van Opel/Vauxhall.

Hoogtechnologische vernieuwer

Voorts onderscheidt de Astra zich door zijn uitgebreide en modern motorenprogramma, bestaande uit zeven benzine- en vier dieselmotoren, goed voor vermogens van 90 tot 240 pk en een rijdynamiek die perfect aansluit bij het sportieve imago van de wagen. De basis daarvoor vormt het IDS-chassis (Interactive Driving System) met McPherson vooras en gepatenteerde torsieas achter. Het optionele adaptieve IDSPlus-chassis met elektronische dempersturing (Continuous Damping Control, CDC) garandeert een ongekend evenwicht tussen rijcomfort en actieve veiligheid. Het geïntegreerde chassiscontrolesysteem, waarbij de sturing en de sensoren van het ESPPlus, ABS en CDC voortdurend informatie uitwisselen, zorgt voor een ogenblikkelijke en optimale afstelling van het chassis in elke rijsituatie. Dit type van chassiscontrole was tot voor kort voorbehouden aan luxemodellen en exclusieve sportwagens. De Astra was ook de eerste wagen in het compacte segment die dynamische bochtverlichting (Adaptive Forward Lighting, AFL) aanbood.

Veiligheid, comfort, veelzijdigheid, ergonomie, betrouwbaarheid, kwaliteit en efficiëntie zijn andere troeven van de Astra. Het is dan ook geen verrassing dat hij door de lezers van ADAC werd uitgeroepen tot 'Auto van het jaar 2005' en dat hij tal van vergelijkende tests in internationale automagazines heeft gewonnen.

BedrijfsautoRAI.nl