Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leiden, 10 maart 2006

Kashgar, de oase moderniseert - Stereofoto's van Hock Khoe 17 maart tm 27 augustus 2006
Rijksmuseum voor Volkenkunde

Kashgar, een oase in het uiterste westen van China (de provincie Xinjiang) is eeuwenlang een belangrijk knooppunt op de zijderoute geweest. Door de geïsoleerde ligging was de stad volkomen op zichzelf aangewezen. En dat leidde ertoe dat bewoners van alles zelf konden maken. De bazaar was het middelpunt voor veel ambachtslieden als koperslagers, houtdraaiers, touwdraaiers, metaal- en leerbewerkers. Als grensplaats tussen oost en west lagen er bovendien de meest uiteenlopende producten uitgestald. De laatste twee decennia brachten een radicale omslag te weeg: de karakteristieke sfeer, historische stadsplanning en eeuwenoude architectuur zijn in rap tempo ingewisseld voor verworvenheden van de moderne tijd. Snelwegen, hoogbouw en appartementencomplexen maken van Kashgar een echte 'boomtown'. Fotograaf Hock Khoe (Singapore, 1950) raakte gefascineerd door deze stad en volgt al meer dan twintig jaar de ontwikkelingen op de voet. Hij heeft gekozen voor de bijzondere stereofotografie techniek, die met een speciale kijker 3-dimensionale beelden oplevert. Op donderdag 23 maart is de fotograaf in Volkenkunde aanwezig voor een lezing.

In Iraanse geschriften uit de eerste eeuw v. Chr. wordt Kashgar voor het eerst genoemd. Toen omstreeks de tweede eeuw de macht van de Chinese Han-dynastie taande, maakte Kashgar deel uit van het eerste boeddhistische koninkrijk in de Tarim-vallei. Het gebied raakte vooral beïnvloed door India en Iran. In de loop van de tijd was er veel onrust en Kashgar werd afwisselend in en uit de Chinese invloedssfeer getrokken. De noordelijke en zuidelijke routes langs de Taklamakan woestijn kwamen in deze stad samen met de routes vanuit het Pamir- en Karakorumgebergte en de aftakking naar India. Voor lange tijd werd Kashgar een pleisterplaats voor karavaanhandelaren op doortocht.

Met de komst van het communisme in de Sovjet-Unie (1917)en later in China braken andere tijden aan. De contacten met het westen werden verbroken en Kashgar werd het eindpunt van een doodlopende weg. In de jaren tachtig van de vorige eeuw, na de val van het communisme in de Sovjet Unie en het toestaan van vrij ondernemerschap in China krabbelde de stad weer op. De regio kreeg regelmatig geld ter verbetering van de economie en infrastructuur. In 1999 bestond de Volksrepubliek 50 jaar en dat was aanleiding om een 1400 kilometer lange spoorlijn aan te leggen die Kashgar met de rest van het land zou verbinden. De viering van de eeuwwisseling viel samen met de opening van de nieuwe snelweg.

Hock Khoe bezocht de stad voor het eerst in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Hij trof een stad met een sterk middeleeuws karakter. Ezelskarren ratelden door de straten en overal waren ambachtslieden op straat aan het werk. Uiteenlopende geuren en geluiden vulden de straatjes. Ruim tien jaar later keerde de fotograaf terug. De modernisering was begonnen en het oude Kashgar dreigde snel te verdwijnen. Khoe besloot het snel veranderende Kashgar te vereeuwigen.

Zijn meest recente bezoek was in oktober 2005. Het authentieke stukje binnenstad dat bewaard is gebleven is nu een toeristische attractie waarvoor bezoekers entree moeten betalen. De meeste ambachtslieden zijn nu handelaar, weggestopt in grote gebouwen of in hallen. De veemarkt is ver buiten het centrum geplaatst. Kashgar moet in het jaar 2020 drie keer zo groot worden. Snelwegen en appartementencomplexen zijn al gebouwd. Op de snelwegen rijden nu nog veel ezelkarren, en de appartementen staan allemaal nog leeg, maar het nieuwe Kashgar is helemaal klaar voor de toekomst.

Stereofotografie
De techniek van de stereofotografie berust op het principe dat mensen diepte waarnemen met hun ogen die op enige afstand van elkaar staan. Twee ogen zien twee licht verschillende beelden. In de hersenen worden deze twee beelden opgevangen en geven dan diepte weer. Wanneer er twee opnamen worden gemaakt vanuit het standpunt van de ogen, (ongeveer 65mm van elkaar) en deze informatie gescheiden aan de ogen aangeboden wordt (linkeropname voor linkeroog en rechteropname voor rechteroog)zie je het tafereel met diepte voor je. Een effect vergelijkbaar met de plaatjes uit de viewmasters.

Sir Charles Wheatstone (1802-1875) was de eerste die rond 1832 experimenteerde met een spiegelstereoscoop. Op de wereldtentoonstelling van 1848 in Londen was het een van de grote aandachtstrekkers. In 1844 kwam Sir David Bewster -uitvinder van de caleidoscoop- op het idee om de stereoscoop van Wheatstone toe te passen op de fotografie. Hij maakte een nieuw type stereoscoop die uitgerust was met lenzen in plaats van met spiegels. De nieuwe stereoscoop werkte op basis van refractie (lenzen) in plaats van reflectie (spiegels). In het begin van de twintigste eeuw waren er stereocamera's die met twee lenzen waren uitgevoerd zodat je twee opnamen tegelijk op één film kon zetten. Nog steeds worden stereocamera's gemaakt, maar in hele kleine oplage

'De oase moderniseert-20 jaar Kashgar' lezing door Hock Khoe datum: donderdag 23 maart 2006
tijd: 10.30-12.30 uur
locatie: Rijksmuseum voor Volkenkunde, evenementenzaal entree: E 4,50 exclusief museumentree, inclusief een kopje koffie/thee in de pauze

Kashgar, de oase moderniseert - Stereofoto's van Hock Khoe 17 maart tm 27 augustus 2006
in het Rijksmuseum voor Volkenkunde, Steenstraat 1, postbus 212, 2300 AE Leiden T 071 5168 800
www.rmv.nl
info@rmv.nl
Openingstijden: di tm zo 10-17 uur. Ma, 3 okt, 25 dec en 1 jan gesloten Entree: 7,50 / 4,00 / MK geldig. Voor de Australiëtentoonstelling geldt een toeslag van E1,00 Elke woensdag is de entree voor de vaste tentoonstelling en de galerijtentoonstellingen gratis.


---