Marketresponse nederland bv

Huisarts twijfelt, maar consument valt voor 'gezonde' voeding

Voeding is 'hot' in Nederland. Nederland wordt dikker en de fabrikanten spelen hier handig op in door hun producten te voorzien van labels als 'zonder suiker', 'zonder vet' en 'light'. Maar in hoeverre zijn deze producten nu echt beter voor de gezondheid? Huisartsen zien maar weinig toegevoegde waarde en raden een aantal producten zelfs af. Consumenten daarentegen lijken massaal te vallen voor deze en andere meer of minder 'gezonde' producten. Dat is de conclusie van een onderzoek onder huisartsen en consumenten, uitgevoerd door marktonderzoekbureau MarketResponse uit Leusden.

Resultaten
Gezondheidsclaims staan onder streng toezicht in Nederland. De claim 'wetenschappelijk bewezen' bijvoorbeeld, mag slechts in enkele gevallen en voor enkele producten gebruikt worden. Maar een claim als 'zonder suiker' mag op elk product waar geen suiker in zit gevoerd worden, ongeacht of dit een gezond of minder gezond product is. Deze beoordeling wordt aan de consument overgelaten.

Bijna de helft van de Nederlanders koopt wel eens producten met een (gezondheids)claim. Het meest bekende product is Yakult, het meest gekochte product is Becel Pro Activ. Maar ook producten voorzien van de term 'light', zoals frisdranken, snacks en snoep zijn populair. Huisartsen zien meer in producten met toevoegingen als extra vezels, calcium of vitaminen.

Consumenten zijn van mening dat eten volgens de schijf van vijf het meest bijdraagt aan een gezond eetpatroon, gevolgd door het gebruik van boter en vetten met een cholesterolverlagende werking. Minder/0% vet en minder/geen suiker zijn volgens de consument daarna het meest waardevol. Pas op de laatste plaats komen de 'light' producten, ook al blijkt dat niet uit het koopgedrag van de Nederlander. Deze producten worden namelijk door 16% van de Nederlanders gekocht, alleen Becel en Vifit scoren hoger (resp. 30% en 18%).
De redenen om producten met claims te kopen zijn dat men denkt dat deze goed voor je zijn of beter voor de gezondheid. Wanneer men deze producten niet koopt is dat vooral omdat men al gezond eet of omdat men het onzin vindt. Het meest aansprekend bij de koop van een product is de claim 'minder vet', gevolgd door '0% vet'.

De huisartsen in het onderzoek van MarketResponse is gevraagd of zij producten met bepaalde claims aan hun patiënten aan- of afraden. Uit het onderzoek komt naar voren dat huisartsen gemiddeld per maand met 110 patiënten over voeding spreken. Dit zijn vooral patiënten met overgewicht, diabetes of een te hoog cholesterolgehalte. 78% van de huisartsen adviseert hun patiënten om te eten volgens de schijf van vijf. Daarna worden producten met toevoegingen als extra vezels, calcium of vitamines het meeste aangeraden. Het minst positief staan de huisartsen ten opzichte van maaltijdvervangende producten en claims als'zonder vet' en 'zonder suiker'. Hier stelt men zich neutraal op, en deze worden zelfs regelmatig afgeraden.

Methode
Het onderzoek onder huisartsen is online uitgevoerd en opgenomen in een omnibus, binnen het Artsenpanel van MarketResponse. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 8-21 februari onder een representatieve steekproef van 108 Nederlandse huisartsen. Het consumentenonderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in een omnibus, binnen het consumentenpanel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 7 tot en met 15 februari, onder een representatieve steekproef van 500 personen van 18 jaar en ouder.

Contact
Berlinda Harkink, MarketResponse Nederland BV (b.harkink@marketresponse.nl) Marieke Welters, MarketResponse Nederland BV (m.welters@marketresponse.nl) Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV