Gemeente Oostzaan

14 maart 2006

* Uitslag gemeenteraadsverkiezing 2006

* Verkeershinder De Haal

* Aanmelding cliëntenraad sociale zaken

* Provinciale subsidieaanvraag Wonen, welzijn en zorg
* WOZ-beschikking 2005 - 2006


---

Uitslag gemeenteraadsverkiezing 2006
De inwoners van Oostzaan hebben gesproken, de stemmen zijn geteld. Het was een spannende campagne die door de zeven Oostzaanse politieke partijen is gevoerd. Het opkomstpercentage in Oostzaan was iets hoger dan het landelijk gemiddelde van 58,2 %, namelijk 62,8 %. In de tabel ziet u de zetelverdeling voor de komende vier jaar.

Groen Links 821 18,65 3 zetels 5 zetels 5 zetels VVD 969 22,01 3 zetels 3 zetels 2 zetels PvdA 963 21,88 3 zetels 1 zetel 2 zetels Gemeentebelangen 777 17,68 2 zetels 3 zetels 1 zetel CDA 603 13,70 2 zetels 1 zetel 1 zetel Partij Luijendijk 165 3,75 - 1 zetel 1 zetel D66 104 2,36 - 1 zetel 1 zetel

Het proces verbaal waarin de verkiezingsuitslag is vastgesteld ligt ter inzage op het gemeentehuis.


---

Verkeershinder De Haal
In de Haal wordt druk gewerkt aan het vervangen van de damwanden. Om de wanden bij de brug te kunnen vervangen, moet deze worden opgehaald. Dit betekent dat van maandag 13 maart tot en met woensdag 15 maart de weg gestremd is van 8.15 uur tot en met 16.00 uur. Voetgangers en fietsers kunnen passeren via een noodbrug of pontons. Nood- en hulpdiensten krijgen altijd doorgang. Voor informatie kunt u contact opnemen met de heer B. Vlek, tel: 06 461 864 25.


---

Aanmelding cliëntenraad sociale zaken
Oostzaan is wettelijk verplicht een cliëntenraad sociale zaken in te stellen. In de huidige cliëntenraad zijn negen personen actief. Vijf leden zijn cliënten en die weten precies waar ze het over hebben. De cliëntenraad speelt een actieve rol door de sociale dienst in Zaanstad advies te geven over diverse aangelegenheden en vergadert elke eerste maandag van de maand.
Oostzaners genieten een voorrang om plaats te nemen omdat er nu geen Oostzaanse deelnemers zijn. Uitkeringsgerechtigden ontvangen een vergoeding voor deelname van 50,- per maand zonder dat dit op de uitkering in mindering wordt gebracht.
De cliëntenraad is te vinden op internet, www.clientenraad-zaanstad.nl en per e-mail te bereiken, info@clientenraad-zaanstad.nl. Natuurlijk is de cliëntenraad ook telefonisch of via de post te bereiken. Lijkt het u iets schrijf dan een briefje naar: Cliëntenraad Zaanstreek/Oostzaan, t.a.v. mevrouw I. Aptroot, Postbus 2000, 1500 GA Zaandam. U kunt zich ook aanmelden bij mevrouw L. Slotman, tel: (075) 684 77 57.

---

Provinciale subsidieaanvraag Wonen, welzijn en zorg De gemeenten Oostzaan en Landsmeer zijn bezig met de voorbereidingen van een subsidie-aanvraag voor een pilot Wonen, Welzijn en Zorg (WWZ). Met deze aanvraag is het mogelijk een groot deel van het uitvoeringsprogramma van de Wet maatschappelijke ondersteuning in de komende drie jaar in te voeren. Alle belanghebbenden waren uitgenodigd voor een bijeenkomst op 28 februari jl. Na een levendige en vruchtbare discussie bleek dat de aanwezigen het grotendeels eens zijn met de voorgestelde deelprojecten. Uiteraard waren er nog wat opmerkingen, deze zullen worden verwerkt in de beschrijvingen van de diverse deelprojecten en ook in de toelichting naar de provincie. De deelprojecten zijn onder andere:

* tot stand komen van een informatie- en serviceloket en een wijksteunpunt in beide gemeenten,

* een goed vervoersysteem voor ouderen en gehandicapten in beide gemeenten,

* aanpassen van bestaande woningen en nieuwbouw van aangepaste en seniorenwoningen,

* kleinschalig wonen voor diverse doelgroepen, zoals dementerenden en psychiatrisch patienten, maar ook mogelijkheden tot ontmoeting voor diverse doelgroepen.

Ook willen de gemeenten de mogelijkheden onderzoeken van de bestaande zorgboerderijen in Landsmeer en mogelijk een nieuwe zorgboerderij voor diverse doelgroepen. Veel aandacht wordt besteed aan kwetsbare jongeren, ouderen, gehandicapten en psychiatrische patiënten. De betreffende cliëntenorganisaties en doelgroepen worden nauw betrokken in het proces. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw A. Vrieze, tel: (075) 684 77 77 of e-mail: a.vrieze@oostzaan.nl


---

WOZ-beschikking 2005 - 2006
In de week 9 en 10 zijn de aanslagen OZB/Rioolrecht 2006 verzonden. Net zoals in 2005 staat de WOZ-waarde vermeld op het aanslagbiljet OZB/Rioolrecht 2006. Daarmee is dit aanslagbiljet tevens uw WOZ-beschikking. Het is dus belangrijk dit aanslagbiljet goed te bewaren, want een kopie van dit biljet kost 12,00. In bijna alle gevallen is de WOZ-waarde op het biljet 2006 is gelijk aan de waarde in 2005. Als u bezwaar heeft ingediend en de waarde is verminderd, kan de waarde afwijken. In die gevallen is de waarde in 2006 gelijk aan de waarde genoemd in de uitspraak op het bezwaarschrift. Ook kan het zijn dat u in 2004/2005 een verbouwing heeft gehad aan uw pand. In die gevallen kan de waarde 2006 hoger zijn dan de waarde in 2005. Een aantal belanghebbenden heeft alleen een aanslag Rioolrecht 2006 ontvangen. Als gevolg van een wijziging aan het pand (bijv. bouwvergunning), is de WOZ-waarde nog in onderzoek en vindt er een hertaxatie plaats. Is dat bij u het geval dan ontvangt na de hertaxatie de aanslag OZB en de WOZ-beschikking.

Ook in 2006 kunt u de taxatiegegevens van uw pand raadplegen via Konline.

Met ingang van 1 januari 2006 is de OZB voor gebruikers van woningen afgeschaft. Dit geldt ook voor gebruikers van garageboxen en roerende ruimten. Deze gebruikersbelasting staat dus niet meer vermeld op het aanslagbiljet 2006. De gebruikers/ huurders van niet-woningen betalen wel OZB-gebruik.

Terug naar boven