Saxion Hogescholen
BR>

ma 20 maart 2006

Gerard Straetmans benoemd tot lector Assessment bij Saxion Hogescholen

Samenwerking Cito en hogeschool bij competentiegericht beoordelen

ARNHEM/DEVENTER- Op 23 maart 2006 wordt dr. Gerard Straetmans, toetsdeskundige bij Cito, in Deventer officieel geïnstalleerd als lector Assessment bij Saxion Hogescholen. Het bijzondere lectoraat, gefinancierd door Cito, richt zich op de ontwikkeling en toepassing van beoordelingsinstrumenten voor competentiegericht onderwijs. In plaats van de traditionele vakgebieden stelt dit nieuwe onderwijsmodel het functioneren van de professional in de beroepspraktijk centraal. Deskundigheidsbevordering van docenten op het gebied van competentiebeoordeling is het belangrijkste aandachtspunt van de nieuwe lector.

De ontwikkeling van nieuwe beoordelingsvormen staat nog in de kinderschoenen. Cito heeft jarenlange ervaring met de ontwikkeling van systemen voor het beoordelen van leerprestaties en wil die expertise graag inzetten in het hoger beroepsonderwijs. Saxion Hogescholen brengt haar ervaring in met onderwijsontwikkeling en met het opstellen van toetsbeleid. De gezamenlijke inspanningen van Cito en Saxion Hogescholen zullen zich in de eerste plaats richten op de ontwikkeling van een nascholingstraject voor docenten.

De lector
Gerard Straetmans (52), werkzaam bij Cito als toetsdeskundige, studeerde Pedagogische en Andragogische Wetenschappen aan de KU Nijmegen en promoveerde in 1985 op een onderzoek naar de validering van beoordelingsinstrumenten voor het vaststellen van psychomotorische en probleemoplossende vaardigheden van studenten tandheelkunde. Voor zijn werkzaamheden bij Cito was hij achtereenvolgens werkzaam als wetenschappelijk medewerker bij de subfaculteit Tandheelkunde (KU Nijmegen) en als universitair docent bij de faculteit Toegepaste Onderwijskunde (Universiteit Twente). De belangstelling van Straetmans gaat uit naar het beoordelen van competenties en de inzet van ICT bij de constructie, afname en verwerking van toetsen en assessments.

Presentatie handboek en website
Met de officiële installatie van Gerard Straetmans als lector bij Saxion Hogescholen bestaat het lectoraat nu uit twee deskundigen op het gebied van assessment. De andere lector Assessment, dr. Wouter Schoonman, werd benoemd in december 2003. Ook hij voert op 23 maart het woord en zal bij die gelegenheid pleiten voor een scheiding tussen de rol van docent en de rol van beoordelaar. Drs. Wim Boomkamp zal - als lid van de Raad van Bestuur - een terugblik geven over het lectoraat tot nu toe. Daarbij wordt het Handboek Assessment met bijbehorende website gepresenteerd.


------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------