AutoRai

Chevrolet Kalos Challenge in vuur en vlam bij seizoensopening

(3/20/2006)
Als de Tank S Zuiderzeerally maatgevend is voor de gang van zaken in de Chevrolet Kalos Challenge, dan wordt het dit jaar genieten geblazen. Rond Emmeloord ontspon zich een geweldige strijd, die maar nipt werd gewonnen door regerend kampioenen Corné Damen en Ronald Wassink.
Voor min of meer hetzelfde geld hadden er ook vier nieuwkomers in de Challenge op de hoogste trede van het schavot gestaan. Voor de equipes Westenbrink/Van Beek en Vael/Vael restte er desalniettemin fraai eremetaal.

De hele rally keek Corné Damen met een gespannen blik in het rond. Van een gelopen koers, zoals vorig jaar vaak het geval, was in de Tank S Rally geen sprake. In tegendeel zelfs. De titelverdediger stond zwaar onder druk en keek maar al te vaak tegen een achterstand aan. Verantwoordelijk hiervoor waren een drietal concurrerende bemanningen. Van de ervaren Mark Steijger en Dennis Abrahams werd bij voorbaat al het nodige vuurwerk verwacht en dat kwam ook. Veel opvallender was het sterke rijden van David Westenbrink. De voormalige karter reed al op de eerste klassementsproef Damen en kornuiten op achterstand. Die KP was overigens hét bewijs van de nieuwe krachtsverhoudingen.

Achter Westenbrink eindigden Damen, Vael en Steijger namelijk op de seconde gelijk. En de KPâs erna beperkte het verschil zich steeds tot maximaal een seconde of zeven, waarbij wisselend de snelste tijd werd genoteerd. In het gezellige rennerskwartier werden door iedereen dan ook continu de tijden vergeleken. Pas in de loop van de tweede dag kwam er wat tekening in. Steijger was de eerste die moest lossen. Een vreemd euvel met de schakelstang, dat soms opspeelde om even zo plotseling weer te verdwijnen noopte hem om niet verder dan de 4^e versnelling door te schakelen. âEn dan verlies je op die lange rechte einden aanzienlijkâ, memoreerde Steijger.

De jonge Westenbrink liet zich even afleiden door merkgenoot Roland Rijpma, die in een slootje was gegleden. Prompt ging Westenbrink zelf ook in de rondte, zonder overigens iets te raken. Maar een vijftiental seconden waren wel ânaar de Filistijnenâ, op het moment dat hij welgeteld vier tellen voor lag op Damen en Vael. Dave Vael nam de leiding over en het duurde tot de tiende KP vooraleer Corné Damen op kop kwam. Pas in de avond kwam er meer tekening in die strijd.

David Westenbrink moest helaas iets lossen op de lange KP op het industrieterrein Nagelerweg. Dat had hij al zien aankomen: âWe hebben iets andere remblokken en die worden sneller heet. Daar gaan we geheid last van krijgenâ, profiteerde hij. Op die proef moest hij inderdaad 16 seconden toegeven op Damen. âIk ben gewoon te agressief de KP ingegaan en dat wreekte zich. Ik ben een paar keer met remmen doorgeschoten. Stom, maar dat zal me de tweede keer op die KP niet overkomenâ, zo beloofde hij stellig.

Ook Dave Vael had zijn moment op die proef âDe tweede keer dat we daar reden was ik na een enorme jump even afgeleid en sloeg een straat te vroeg in. Dat kostte ons wel vijftien seconden en daarmee was de koers gelopenâ, zo verklaarde hij waarom hij met zijn broer Jean-Pierre uiteindelijk de derde plaats kreeg toebedeeld.

Mark Steijger finishte net buiten het podium maar was toch opgetogen: âDit krasse wagentje rijdt echt heel anders dan mijn autoâs tot nu toe. Het zal nog wel een rally duren maar daarna moeten ze echt op ons rekenen. Dan komen ze er niet zo makkelijk meer van afâ. Corné Damen gaf nog het beste weer hoe heet de strijd was geweest: âOef, dat was krap zeg. Ik ben dolblij dat we deze eerste zege hebben binnengesleept. Een hele opluchting, moet ik bekennenâ.

Ook de andere zes equipes deden flink van zich spreken, al was het soms onbedoeld. De onervaren Han Hoendervangers eindigde fraai als vijfde maar had onderweg wel een keer in de rondte tollend een houten paal âgescoordâ. Ad Blom zag als een berg tegen de avondproeven op. âIk ben namelijk vreselijk nachtblind en zelfs die zes kanjers van lampen helpen dan nauwelijksâ, legde hij uit. Blom was met de zesde plaats de laatste binnenkomer. Roland Rijpma, Bert Vloedgraven en Frank Tetteroo schoven allemaal van de weg; Demian Jensen haalde helaas het eind van de eerste KP niet.

De eerstvolgende krachtmeting vindt plaats in de Rally van Hulst, op 5 en 6 mei. âDan komen er nog meer equipes aan de start en wordt het helemaal spannendâ, zo laat organisator Nico Biesheuvel weten.

Uitslag: 1. Damen/Wassink 141 km in 1 uur 30 min. 44; 2. Westenbrink/Van Beek op 5 sec.; 3. Vael/Vael op 33 sec. 4. Steijger/Abrahams op 1 min. 05; 5. Hoendervangers/Roks op 9 min. 16; 6. Blom/Donkers op 15 min. 24.

Stand 1. Corné Damen 20; 2. David Westenbrink 15; 3. Dave Vael 12; 4. Mark Steijger 10; 5. Han Hoendervangers 8; 6. Ad Blom 6

BedrijfsautoRAI.nl