Commissariaat voor de Media

Hilversum, 20 maart 2006

Kans op boete SBS voor Domino Day

---

De commerciële zender SBS 6 hangt een boete van 33.750 euro boven het hoofd voor het in de uitzendingen van Domino Day 2005, op 18 en 19 november, verwerken van niet toegestane reclame- uitingen voor de sponsors van de telefoonspellen en de evenementensponsors. Het Commissariaat heeft dit voornemen vorige week bekend gemaakt aan de directie van SBS. Op 4 april is de hoorzitting waar SBS zich kan verdedigen. Daarna zal het Commissariaat een definitief besluit nemen.

De in de 9 telefoonspellen te winnen prijzen, auto's, wasdroogcombinaties en LCD-tv's, worden nadrukkelijk getoond en in een wervende context besproken door de presentatoren. De logo's van de evenementensponsors zijn opvallend verwerkt in dominostenenprojecten, tijdens het "vallen van de stenen" wordt door een voice-over een niet-neutrale wervende tekst van de sponsor voorgelezen.

Een en ander is volgens het Commissariaat in strijd met de Mediawet waarin wordt bepaald dat in programma's van commerciële omroepinstellingen geen namen, merken, producten, diensten of activiteiten van bedrijven of instellingen mogen worden getoond waarvan het duidelijk de bedoeling is dat er reclame mee gemaakt wordt. Sponsorvermeldingen mogen alleen aan het begin en aan het einde van een programma worden vermeld. In een gesponsord programma mogen producten of diensten van de sponsor worden getoond zolang het publiek niet tot kopen wordt aangespoord.

Noot voor de redactie,